Til Teoretisk kursus på Specialeuddannelsen i Region Nord

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
God uddannelsesvejledning - Udvikling
Advertisements

Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Sprogpakken
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Lærersamarbejdet Gruppe 1 Intro til erhvervsuddannelserne.
Individuel uddannelsesplan
Historie 9. kl. uge 6 1.Intro 2.Sang 3.Samtale 4.Opgave 5.Opsamling Mål: At blive fanget af undervisningen mindst én gang!
Erhvervsakademiet Aarhus
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Praktiske informationer A-(Å?) Tips 13 rigtige
Indførelse af elektronisk 360°- evaluering af yngre læger
Organisationerne og hot topics i Almen Medicin 19 November 2012.
Opbygning af den almen medicinske uddannelse i Region Sjælland
Introkursus for intro- og hoveduddannelseslæger
Arbejdsgruppen vedrørende den teoretiske uddannelse, forskningstræning og brug af færdighedslaboratorier i speciallægeuddannelsen Sundhedsstyrelsen Uddannelse.
Relationer – børn og voksne
Lean Netværk AAU.
Optagelse på kandidatuddannelsen i medicin – du skal gøre noget!
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
TEMA: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer. Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges større.
Informationsmøde 13. april Informationsmøde 12. april 2011 Studenterforskning Århus: København: Odense:
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 27..AUGUST 2014 STUDIESTARTSOPLÆG VEJLEDNING OG STUDIEINFORMATION, HE AARHUS UNIVERSITET AU STUDIESTARTSOPLÆG.
Lægedage Almen medicinsk uddannelse Nuværende uddannelsesforhold.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Biblioteket som læringscenter
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
PKL seminar 2011 nye skabeloner for målbeskrivelser og uddannelsesprogrammer.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Sensus Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Jacob Nielsen –Magnus Kjøller Lou Praktiske information –vand, toiletter,
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
1 Dansk Selskab for Almen Medicin Vejledninger - de er da gratis?? Lars G Johansen, Formand.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Dagens program – ugens program
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
TR UDDANNELSE. Tillidsrepræsentantuddannelsen i Kost & Ernæringsforbundet Som valgt tillidsrepræsentant, skal du gennemføre Kost & Ernæringsforbundets.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forskningstræning for HU-læger i Anæstesiologi
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Hvorfor er Region Sjælland den bedste uddannelsesregion for Yngre Læger? Yngre læge-dag den 9. juni 2012 Sundhedsfaglig chef, overlæge Preben Cramon Formand.
Vejen til speciallæge - hoveduddannelsesansættelse Andreas Lundh Ph.d.-studerende Det Nordiske Cochrane Center.
AARHUS UNIVERSITET VELKOMMEN TIL DET RULLENDE UNIVERSITET Velkomst og præsentation af Det rullende Universitet v. Stinne Jørgensen og Jeppe Bergh Torp.
LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE KBU i logbog.net 1. LÆGELIG VIDEREUDDANNELSE Indhold Baggrund Brugere KBU Praktiske oplysninger 2 Slide nr Slide nr. 6.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Årskursus i Hjertemotion
Ansvar i Videreuddannelsen
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Almen praksis og speciallægepraksis
Almen medicinsk uddannelse
Program DYNAMU præsentation
Instruktion til mødeledere
Formål med konferencen
Præsentationens transcript:

Til Teoretisk kursus på Specialeuddannelsen i Region Nord Velkommen ÅN 30 Til Teoretisk kursus på Specialeuddannelsen i Region Nord Velkommen til teoretisk kursus og begyndelsen til uddannelsen som alment praktiserende læge. Skuer ud over nyt spændende ”hav” Fra novicer til experter kompetenceudvikling

Fra Novice til Ekspert

Program 29.11.2012 Præsentation, kursusledelse og kursister Introduktion til kurserne Uddannelses/kursusplan Praktiske oplysninger Almen praksis i Danmark, Lægerollen, lægeidentitet, doctor drug, sygehistorier kl.11-15 Frede Olesen

Kursussekretær Anni Hegelund Kursussekretær Specialeuddannelsen Aarhus Universitet Ole Worms Allé 2 8000 Aarhus C Denmark Tlf.: +45 8942 6060 E-mail: ah@alm.au.dk

Kursusleder Marianne Thastum Vedsted Kandidat 1996, Århus Turnus og hovedudd. Primært i og omkring Silkeborg Vikariater i almen praksis, Silkeborg og Norge Praksis i Them 5 år Alment praktiserende læge i Hinnerup fra sept. 2010 Kursusleder siden 2006 Medlem i DSAM kursus og uddannelsesudvalg Formand for kursusudvalget i DSAM - Tutorlæge med studenter + udd.læger i praksis - Gift med Peter Vedsted, professor, læge, Forskningsleder CaP, almen med. 4 børn.

Kursist præsentation 5 min fortælle sidemand lidt om dig selv Sidemanden præsenterer dig herefter for resten af holdet Navneskilte

Praktiske forhold- spilleregler Mødetider: 9.00-11.45 og 12.15-15.00 – kom til tiden Fuld forplejning under kurserne- obs særlige ønsker til Anni Kaffe, the og vand til fri afhentning i kaffekøkken/gang. VIGTIGT: Af hensyn til forplejning, afvikling, undervisere og medkursister SKAL I meddele Anni, hvis I af en eller anden god grund bliver forhindrede i at komme på de planlagte kursusdage. Obligatorisk fremmøde, max 10% fravær (3 dage), underskrifter efter hver session. Vær opmærksom på fraværsregler, se mere på hjemmesiden. Hvis man går FØR tid får man fravær for den pågældende ½ dag! Husk meld ændringer i adresse, mail, orlov mm til sekretæren. Parkering- svært kom i god tid Mobiltelefoner på lydløs/slukket under undervisningen.

Kursusoversigt-hjemmeside Hvordan har i oplevet det udsendte? Hjemmesiden? Problemer? http://www.speam.dk/ http://www.lokal.alm.au.dk/speam/Kursusoversigt%202010.pdf http://www.lokal.alm.au.dk/speam/Masterplan%20fra%202010.pdf

Orlov Kontakt din AMU, der kan hjælpe dig med alle formalia. Informer sekretæren om din orlov, og hvornår du herefter forventer at skulle starte din fase 2. Efter orlov: Ok at følge ens ”gamle” hold indtil fase 2. Du placeres herefter på et andet hold, som passer til det sted du er nået til i uddannelses-forløbet. Dette af hensyn til Forskningstræning og de kurser, der helst skal ligge i fase 2 og fase 3.

Befordringsgodtgørelse Den ansættende myndighed Fase 2 og 3: Praksis, Fase 1 + sygehusdel: Regionen Ansættende myndighed skal udbetale kørselsgodtgørelsen. Praksis får refunderet en del af godtgørelsen fra den lokale praksisenhed. Kørselsgodtgørelse opnås ved at indsende dokumentation for deltagelse i kurserne/eller anføre det på lønsedlen. Ved spørgsmål tal med din AMU eller Regionen. Glæder for al transport til A-kursus, forskningstræning og temadage.

Efteruddannelsesfond Efteruddannelsesmidler Når du begynder på fase 2, er du berettiget til dine egne efteruddannelsesmidler. I fase 2 får du 2000 kr I fase 3 får du 4000 kr http://www.speam.dk/files/8/efteruddannelsesfond_for_almen_praksis.pdf

Forventninger til kurserne Hvad forventer du, at få med dig fra specialekurset? Gå rundt i rummet og interview dine kollegaer Opsamling i plenum

Formål Samle erfaringerne fra den kliniske uddannelse i en større teoretisk sammenhæng Læringsudbytte vedrørende almenmedicinske sygdomme og tilstande. Indsigt i og debat om almenmedicinske arbejdsmetoder. Organisationsforhold, holdninger og etik forbundet med faget. Faglig refleksion, som er nødvendig for at sikre kvaliteten af det kliniske arbejde og stimulere og give redskaber til fortsat efteruddannelse og forskning. logbog

Kurserne I er højt uddannede, akademikere og har efterhånden også klinisk nogen erfaring. Forum for høj faglighed, evidensbaseret undervisning, engagerede undervisere, erfaringsudveksling, diskussionsforum, refleksioner over den kliniske hverdag Forventer at I selv er aktive og deltager aktivt i undervisningen. Læring og refleksion er i centrum. Appetitvækker på viden, tanker, refleksioner Ikke nødvendigvis ”opskrift-kurser” ( I har haft studenterundervisning!) Her sætter vi en ”Ramme” Indhold skal selv studeres i klinikken og i litteraturen Ingen eksamen, intet redskab til at måle, om I rent faktisk lærer noget, I er selv ansvarlige for egen læring. Tutorlægen godkender kompetencer Kursusleder godkender de teoretiske kurser

Struktur Sundhedsstyrelsen: Økonomisk grundlag DSAM, Kursus+ uddannelsesudvalg, målbeskrivelse, logbog etc: Fagligt grundlag 3 kursussteder, KBH( Uddannelsesregion Øst), Odense ( uddannelsesregion Syd) og Århus ( uddannelsesregion Nord). Bygget ens op alle 3 steder, kursusrækkefølge, undervisere mm. varierer Universitetsmiljø, fælles almen medicinsk hus: Institut for almen medicin, forskningsenheden for almen medicin og specialeuddannelsen i almen medicin Uddannelsesregion Nord= Region Midt og region Nord Undervisere er kollegaer fra praksis, sygehuse, speciallægepraksis, samt mange andre samarbejdspartnene fra forskellige fagområder.

Temadage region Nord http://almenmedicin-nord.dk/ www.videreuddannelsen-nord.dk https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/praksisinformation/almen-praksis/midtjylland/uddannelse/laegelig-videreuddannelse/ 1 hel temadag pr. halvår – alle 2 tema- eftermiddagsmøder – kl. 13-16 – Intro + fase 1-2-3 På DSAM's hjemmeside kan du se en samlet oversigt over de almenmedicinske uddannelseskoordinatorer i alle regioner. 

SOL KURSER I din blokstilling skal du deltage i kurser i Samarbejde, Organisation og Ledelse. SOL 1, 2 og 3 Deltagelse er obligatorisk. SOL 1: 1 halvdel af hovedudd. 2 dage externat. SOL 3: 2 halvdel af hovedudd. 3 dage internat, opgave og 1 dag fremlæggelse. SOL 2: SST, 3 dages internat. Du skal selv tilmelde dig! SOL 1 og 3: Regionens videreuddannelsesudvalg SOL 3: Sundhedsstyrelsen

Målbeskrivelsen 119 kompetencer 7 under Introstilling 112 under hoveduddannelsesstilling www.dsam.dk eller www.sst.sk Er under revidering, ny forventes indført i 2013.

Portefølje-logbog elektronisk logbog -læringsdagbog -følge kompetenceudvikling -registrere udviklingen -godkendelse af kompetencer https://www.logbog.net/logbogdk/ ”lægens uddannelsesbog” De teoretiske kursers udbytte/læring indgår implicit i opnåelse af kompetencerne!

DSAM Specialets videnskabelige selskab. Selskabet arbejder vedvarende på at udvikle det almenmedicinske speciale særligt indenfor uddannelse, forskning og kvalitetsudvikling. Selskabet har en fraktion for yngre Almen Medicinere FYAM. Her kan du stifte bekendtskab med læger der er på vej mod samme speciale som du selv og arbejde for at ændre forhold inden for uddannelse som du finder relevant. Selskabet udarbejder vedvarende ny kliniske vejledninger som du får tilsendt som medlem. Undervejs i kurset vil du blive præsenteret for flere af DSAM´s vejledninger og få udleveret allerede trykte vejledninger som en del af undervisningsmaterialet.

DSAM DSAM vil gerne anbefale turtorlæger og uddannelseskoordinatorer, at man i almen praksis tilbyder uddannelseslægen at deltage i FYAMs årsmøde som erstatning for en returdag/arbejdsdag. Altså fri med løn.

Læring Hvad skal blive til praktisk anvendelse når kurset slutter? Hvad skal der til for at jeg går hjem og bruger det jeg har lært? Du bliver først ekspert når du bruger det du har lært i undervisningen Øvelse gør mester Forberedelse fremmer indlæring

Evaluering Alle kurser evalueres ved at gå ind på din personlige side på hjemmesiden. Først når du har evalueret, vil systemet automatisk registrere, at du har deltaget i kurset, så det er vigtigt, at du får evalueret. Vi opfordrer til, at du evaluerer STRAKS efter endt kursusdag! Underviserne og kursuslederen anvender evalueringen til at udvikle undervisningen. Oplysningerne videregives også til Sundhedsstyrelsen.

Evaluering Vigtigt Ingen eksamen efter kursusforløbet Hvordan er læring opnået Efter hver kursusdag med underviseren mundtligt Vha. evalueringsskema på hjemmesiden( underviser + kursusledelse) Mail til kursusledelse med ris og ros, ideer mv. Gør op med dig selv efter hvert kursus: Hvad har jeg lært i dag?, hvad fik jeg med, hvad fik jeg ikke med..

Go for it!

Links www.dsam.dk www.videreuddannelsen-nord.dk www.alm.au.dk www.praksis.dk www.sundhed.dk www.medibox.dk www.woncaeurope.org www.speam.dk https://www.sundhed.dk/sundhedsfaglig/praksisinformation/almen-praksis/midtjylland/uddannelse/laegelig-videreuddannelse/