Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København"— Præsentationens transcript:

1 Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København 21-9-2002
Jane Andersen Udviklingsleder for Åben Uddannelse

2 Netbaseret undervisning – e-learning
De danske modeller Netbaseret undervisning på IT-C Karakteristika Et kursus Erfaringer Den fremtidige udvikling E-learning Fremtidige udfordringer

3 Netbaseret læring - e-learning Netbaseret undervisning
To ’danske modeller’ Netbaseret læring - e-learning Netbaseret undervisning

4 Netbaseret læring - e-learning Virksomhedsmodellen
Selvstudie Individuel studiestart Undervisningsmateriale på intranettet Elektronisk multiple choice test + animationer Ofte korte læringsforløb på få timer

5 Netbaseret undervisning Uddannelsesinstitutionsmodellen
Kollaborativt læringsforløb med underviser Fælles studiestart Tilstedeværelsesseminar hver 4-6 uge Undervisningsmateriale: bog og e-supplement Eksamen via underviser Hele kurser eller uddannelser

6 IT-højskolens netbaserede undervisning
Værdigrundlag Kollaborativt læringsforløb med underviser og medstuderende: Underviser-studerende-studerende interaktion Tilstedeværelsesseminar hver 4-6 uge Socialisering

7 IT-højskolens netbaserede undervisning
Andre karakteristika Fælles studiestart Undervisningsmateriale: bog, supplerende e-materiale Opgaver afleveres ’offentligt’ Åbent system - gæsteadgang: Evt. Arbejdsgrupper Koordineret koncept

8 Netbaseret undervisning
Hjemme/arbejde IT-højskolen I løbet af et semester mødes studerende og underviser i starten, 3-4 gang i løbet af semesteret og ved slutningen

9 Netbaseret undervisning på IT-C

10 Månedligt seminar Luvit giver støtte til:
Navigationstræet kan tilpasses kursets struktur Materialer lægges før eller efter seminar Kalender med oversigt over seminardage Nyheder Mails

11 Underviser-studerende-studerende interaktion
Luvit giver støtte til: U: Ugesedler, opgaver, elektroniske materialer S: ”Offentlig” opgaveaflevering U: ”Offentlig” opgavekommentering Elektroniske fælleskonferencer og gruppekonf. Chat Elektronisk papirkugle Oversigt over alle, der er online netop nu Mail, internt og eksternt

12 Socialisering Seminarer E-gruppeinddeling Fysiske gruppemøder
Billeder og beskrivelser af studerende og undervisere

13 Vejledning i netbaseret undervisning
Studerende - Introduktion til Luvit i starten af hvert kursus - IT-højskolens Luvit mini-maual for studerende - IT-højskolens Idé-katalog for netstuderende Undervisere - Introduktion før starten af et kursus - Luvit lærer-manual - IT-C: Ideer og vejledning i netbaseret undervisning - Debatmøder/efteruddannelse i løbet af året

14 Erfaringer Spørgeskemaundersøgelse (58 besvar. ud af ca.140)
Netstuderende 30 fik tilpas info til at komme i gang 28 læste de fleste indlæg i konferencer – 5 skrev ofte Lærebog, seminar, prøve igen selv foretrækkes (17-40) Generel debat 20 forventede mere generel debat Offentlige opgavebesvarelser 24 har ofte set på andres opgavebesvarelse, 30 enkelte gange 17 har lært meget, 30 har lært noget Studiegrupper 29 meldte sig til kurset for at studere meget selvstændigt

15 Fremtidige udfordringer Fokuspunkter ved videreudvikling af konceptet
Mental model af netbaseret undervisning – de studerende anvender ikke ’e’ godt nok Elektronisk læring – hvordan skabes e-læringssituationer Evt. gøre e-grupper obligatoriske Anvende flere medier ved undervisningsmaterialer Erfaringsudveksling og samarbejde med eksterne

16 Studerende uden IT - mental model 1
Forelæsning (lærer, medstuderende og bøger) Forelæsninger Debat/refleksion Øvelser (Medstuderende, opgaver, Lærer/instruktor) Opgaveløsning/projektarbejde Studiegruppe m. debat/refleksion Den studerende Hjemmearbejde (Bøger, medstuderende) Læse bøger hjemme Opgaveløsning og projektarbejde Mødes med medstuderende Refleksion

17 IT-C studerende - mental model 2
Forelæsning (lærer, medstuderende og bøger) Forelæsninger (SLIDES, NOTER) Debat/refleksion SUPPLERENDE UV-MATERIALE - LEKTIONSPLAN Øvelser (Medstuderende, opgaver, Lærer/instruktor) Opgaveløsning/projektarbejde Studiegruppe m. debat/refleksion SUPPLERENDE UV-MATERIALE E-holdgruppe m. debat/refleksion Den studerende (egen mail og HJEMMESIDE) Hjemmearbejde (Bøger, medstuderende, KURSUSHJEMMESIDE, news group) Læse bøger og SUPPLERENDE UV-MATERIALE hjemme Opgaveløsning og projektarbejde Refleksion PENSUMPLANER MM - E-holdgruppe (MAILINGLISTE og debatforum) LINK TIL STUDIERELEVANT MATERIALE PÅ INTRANETTET KURSET HJEMMESIDE News group

18 IT-C net-studerende - mental model 3
Forelæsning (lærer, medstuderende og bøger) Forelæsninger (SLIDES) Debat/refleksion SUPPLERENDE UV-MATERIALE - LEKTIONSPLAN Den studerende (LUVIT, mail og egen hjemmeside) Øvelser og hjemmearbejde (Bøger, E-medstuderende, E-lærer, LUVIT) Læse bøger og SUPPLERENDE UV-MATERIALE hjemme OPGAVER OG VEJLEDNINGER OPGAVELØSNINGER OG KOMMENTARER Refleksion (selv og via debatforum) PENSUMPLANER, INFO OM EKSAMEN MM. - E-studiegruppe/E-holdgruppe (mailingliste, debatforum og chat) STUDIERELEVANT INFO-MATERIALE PÅ INTRANETTET LUVIT.

19 Luvit på ikke-netbaseret undervisning
Opgaveaflevering offentligt Studerendes og undervisers kommentering Evt. debat som del af opgaveaflevering

20 EduInfoLearnKnow Bliver e-learning til e-information?
Mister netbaseret undervisning læringen?

21 Forventninger Tid

22 Om netbaseret undervisning
Paulsen, M. F. (2001) Netbaseret Undervisning. Gyldendal. Steinmüller, L. M. (2000) Håndbog i fjernundervisningspædagogik. Andresen, B. B. (2000) E-læring - en designhåndbog. CTU. Lorentsen, A. (2000) Aspekter af teknologistøttet fjernundervisning på universitetsniveau. Aalborg Universitet. (projekter) Forskerne: Elsebeth Sorensen, Lone Dirckinck- Holmfeldt, Annette Lorentsen, Bent B. Andresen m.fl.


Download ppt "Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google