Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Tid til ledelse Henrik Leslye.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Prioritering.
Vi er en menighed, som giver evangeliet videre, med det mål at mennesker bliver efterfølgere af Jesus. (Mt. 28:18-20) - Det betyder, at vi i menigheden.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Perron 4 Dag 1 24 januar 2013 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
I dag er temaet Visualisering
FOKUS! På vores udvikling.
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Personlige strategier mod stress
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Tranghåndtering Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt.
Arbejdspladsudvikling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Analyse- og udviklingsmodel
Supervision og faglig feedback
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Projektlederens rolle(r)
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Karl Henrik Flyums model
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Den anerkendende interviewform
Omgangstone og kollegialitet
Oplæg til arbejde med struktur og målrettettræning i eliteafdelingen i Gyttegård golf klub. Søndag d. 28. november 2010 John Nicolajsen.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
MÅL, PLANLÆGNING OG OPFØLGNING
Refleksioner og opsamling ift. i går
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Workshop Motivation og fokus på målet
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Stress En folkesygdom?.
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Mærk dig selv.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Stresshåndteringsgruppe
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Fra anledning til udvikling
Præsentationens transcript:

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte Randers Kommune Problemløsning Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus www.pkf.name

Problemløsning Dag 7.: 8.30-9.30 Opsamling af hjemmearbejde Øvelse med venlighed overfor en vanskelig person Problemliste 9.40-10.40 Problemløsning - fælles eksempel 10.50-11.50 Problemløsning gruppearbejde 12.00-12.30 Opsamling på tanker og erfaringer fra dagen 2011 Lena Højgård Isager

Træning af loving-kindness Start med den letteste og arbejd videre derfra En selv En velgører – en der nemt får dig til at smile En ven Neutral person Svær person Grupper 2011 Lena Højgård Isager

Øvelse - ca. 20 minutter Bring opmærksomheden til hjerteregionen Tag et par åndrag Form et billede af dig selv i en siddende position Husk på at alle væsener ønsker at være lykkelige og fri for lidelse Gentag sætningerne for dig selv i 5 min. Fremkald et billede af den person du vil lave øvelsen med ( en vanskelig person) Husk på at denne person kæmper for at finde sin vej igennem livet, og herigennem kommer til at såre dig Sig til dig selv: Lige som jeg ønsker at have ro og være fri for lidelse, må du så også finde indre ro Bevar billedet af personen i dit sind og gentag følgende sætninger mildt, medens du lægger mærke til betydningen af dine ord: Gid du må være fri for lidelse ….( deres navn) Gid du må være lykkelig …. (deres navn) Gid du må trives ….( deres navn) Gid du må finde fred med dig selv ….( deres navn) Hvis der kommer negative følelser og ønskerne lyder hult, sæt ord på følelsen og sig sætningerne for dig selv lidt. Når du har det lidt bedre, så prøv igen med den vanskelige person Gå frem og tilbage mellem dig selv og den vanskelige person, og vær opmærksom på at oplevelsen af at god vilje kendetegner sessionen alt i alt Før du slutter, slip den vanskelige person og sig: Gid jeg og alle væsener må være fri for lidelse Gid jeg og alle væsener må være lykkelige Gid jeg og alle væsener må trives Gid jeg og alle væsener må finde fred med os selv 2011 Lena Højgård Isager

Problemliste Kan indeholde alle slags problemer og laves i første omgang som brainstorm. ”Ud af hovedet og ned på papir” Ved udførelsen gøres opmærksom på at listen laves for at kunne: Skabe overblik Sortere Afdække hvordan tingene hænger sammen Prioritere At kunne udvælge, hvad der skal være fokus på først 2011 Lena Højgård Isager

Prioritering af problemlisten Problemlisten er i første omgang en usorteret liste over de problemer, borgeren gerne vil have vores hjælp til De forskellige problemer beskrives kort, gerne med konkrete eksempler på, hvordan og hvornår det er et problem Det undersøges om der er kommet ting på listen, som retteligen hører til andre steder. Er der brug for hjælp til dette? Det prioriteres i hvilken rækkefølge, der skal arbejdes med at finde løsninger til de resterende problemer på listen 2011 Lena Højgård Isager

Udvælgelse af problemfokus Borgeren skal være motiveret for at undersøge problemet, dvs. tanker – følelser og handlinger omkring det Problemet beskrives konkret, gerne med et eksempel. Hvilken adfærd er det, der giver borgeren problemer? Hvad er det, borgeren gerne vil lave om på, som det er muligt at ændre på. Borgerens egen adfærd – vi kan ikke ændre på de andre! 2011 Lena Højgård Isager

Undersøgelse af problemet Hvordan er det plagsomt? Hvor meget fylder det i dagligdagen? Hvornår fylder det? Hvor tit dukker det op? osv.... fortsæt med undersøgelsen indtil problemet er konkretiseret så meget, at man er sikker på at have en fælles forståelse af problemet og betydningen af problemet i borgerens dagligdag. 2011 Lena Højgård Isager

Hvorfor er det vigtigt med mål i samarbejdet? For at sikre, at vi er på vej samme sted hen For at give en fornemmelse af retning i arbejdet For at hjælpe borgeren til at opleve mere håb For at forebygge at den professionelle afledes For at styrke samarbejdet For at kunne evaluere fremskridt i behandlingen 2011 Lena Højgård Isager

Klientens mål med behandlingen Mål for behandlingen fastsættes i samarbejde med borgeren, på baggrund af dennes problemliste Mål formuleres i positive vendinger Mål formuleres konkret. Hvilken adfærd vil klienten gerne have i en bestemt situation eller sammenhæng. Mål skal være målbare, så vi kan se, om der sker udvikling. 2011 Lena Højgård Isager

Øvelse i par: Undersøgelse af klientens problem og opstilling af målsætning I bestemmer, hvem der spiller borger, og hvem der er rådgiver. Husk at vælge en samarbejdsvillig, ikke for svær borger - gerne en hvor samarbejdet er relativt nyt. Opgaven: Der udarbejdes en oversigt over borgerens problemer, disse prioriteres og skrives op på en liste. Herefter udarbejdes konkrete mål til så mange af problemerne, som i kan nå. 2011 Lena Højgård Isager

Problemløsning Formål: Konkret problemløsning og træning af problemløsningsmetode 2011 Lena Højgård Isager

7 trin - i træning af problemløsning: Formulering af problem og mål Forslag til løsningsmuligheder Ingen vurdering af forslagenes anvendelighed Aktivering af kreativitet Brug af medfølende perspektiv Hvad vil være venligt over for dig selv? Hvad vil være bedst for dig? Fordele og ulemper ved de enkelte forslag undersøges – kortfattet 2011 Lena Højgård Isager

Problemløsning - fortsat Borgeren vælger det forslag, vedkommende foretrækker. Det drøftes, om det er realistisk, at løsningen kan gennemføres Det undersøges, hvad der kan være vanskeligt Eventuel træning med rollespil Konkret planlægning af, hvordan og hvornår løsningen skal gennemføres Løsningen gennemføres Evaluering 2011 Lena Højgård Isager

2011 Lena Højgård Isager

Hjemmearbejde: Personligt arbejde: Valgfrit Klientarbejde: Brug et af redskaberne fra dagen - vælg hvilket og med hvilken bruger, du vil bruge det. 2011 Lena Højgård Isager