Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus"— Præsentationens transcript:

1 Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
En medfølelsesfokuseret tilgang til samarbejdet med socialt udsatte i Randers kommune Lavt selvværd, tristhed og misbrug Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus

2 Lavt selvværd, tristhed og misbrug
Dag 8.: Opsamling af hjemmearbejde Selvværd - tristhed Den indre kritiker Selvværdstræning Opsamling på tanker og erfaringer fra dagen 2011 Lena Højgård Isager

3 Den evolutionære baggrund for tristhed
Medfødt behov for omsorg og trøst Protest – kalden og gråd – påvirke andre Risiko for at vække uønsket opmærksomhed Fortvivlelse – beskyttelsesstrategi – nedtoning af positive følelser – inaktivering – kun fokus på alt det dårlige – ”Gå ind bagest i hulen og bliv der” Det føles forfærdeligt 2011 Lena Højgård Isager

4 Hjernediagram af stimulus-respons model for indre og ydre stimuli
Rusmiddel Trussel/mobning Sex Sex Rusmiddel Trussel/mobning Måltid Medfølelse Måltid Venlighed, varme og omsorg Det limbiske system Rolig Tryg Mavesyre Spyt Ophidselse Trang Angst Deprimeret Fra P. Gilbert 2008/ L.H. Isager/Mørch

5 Rumination – at tygge drøv på fortiden
Stemningsvedligeholdende sikkerhedsstrategi Bebrejdelser / ærgrelse "hvordan kunne jeg dog opføre mig så dumt” eller "hvorfor sker dette for mig, og ikke for andre?" Depressive tanker ”jeg tænker på, hvor deprimeret jeg er” Reflektioner – hvorfor gik det sådan, hvad skal jeg gøre en anden gang

6 Trøst Brug af rusmidler kan ses som et forsøg på at lindre fortvivlelsen Et forsøg på at lægge en dæmper på den negative tænkning – så den ikke trækker en helt ned Forsøg på at stoppe tanker og ruminationer

7 Håndtering af rumineringstendens
Fokus på forståelsen af strategiens overlevelsesværdi Indsigt i hvordan rumineren forstærker de negative følelser af fortvivlelse, passivitet og tilbagetrækningstendens Fokus på hvad der kan aktivere og sætte i gang igen Fysisk aktivitet Afledning af tænkningen Socialt samvær

8 Hvad er selvværd? Selvværd er den værdi, vi tillægger os selv
Der er to dimensioner Vores måde at opfatte os selv, refleksion over ”hvad er jeg” Vores opfattelse af, hvordan andre synes vi er Selvværdet er knyttet til den situation, vi befinder os i Selvværdet afhænger af, hvilket fokus vi har i situationen Selvtillid – den tillid vi har til, at vi kan præstere, det vi skal / vil 2011 Lena Højgård Isager

9 Lavt selvværd Aktiveres når vi bliver ”ramt” af os selv eller andre
Selvkritik Andres kritik Udtalt Opfattet / forestillet Vedligeholdes af: erindringer om andre gange, hvor vi heller ikke har oplevet at være ok Negativ indre dialog – angreb af den indre kritiker 2011 Lena Højgård Isager

10 2011 Lena Højgård Isager

11 Identificering af kritiske stemmer ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L. H
Identificering af kritiske stemmer ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H. Isager) Dato og situation Kritiske / selv-angribende tanker Følelser Tilslutning til kritiske tanker Kilden til selv-kritiske tanker Hvilken dag er det? hvilken tid på dagen? Hvad laver du? Skriv alle de selv-angribende tanker ned, som du kan opfange her og nu fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre end mig Skriv ned hvilke følelser du har nu, medens du har disse tanker. Fx. ked af det, angst, skamfuld, skyldig, bange Skriv ned hvor meget du tror på disse tanker (ud af 100%) Tror ikke Tror Overvej om dette er noget du tænker om dig selv eller om det er noget en anden har sagt om dig. Fx. dig selv, din mor, far, søster, bror, ven, lærer etc.. 2009 Lena Højgård Isager

12 Eksempel: Identificering af kritiske stemmer ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H.Isager)
Dato og situation Kritiske / selv-angribende tanker Følelser Tilslutning til kritiske tanker Kilden til selv-kritiske tanker Hvilken dag er det? hvilken tid på dagen? Hvad laver du? Skriv alle de selv-angribende tanker ned, som du kan opfange her og nu fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre end mig Skriv ned hvilke følelser du har nu, medens du har disse tanker. Fx. ked af det, angst, skamfuld, skyldig, bange Skriv ned hvor meget du tror på disse tanker (ud af 100%) Tror ikke Tror Overvej om dette er noget du tænker om dig selv eller om det er noget en anden har sagt om dig. Fx. din mor, far, søster, bror, ven, lærer etc.. Tirsdag 10.00 Tager tøj på Du er for fed Du er en skændsel sådan som du taler og klær dig Skam Skam, ydmygelse 75% 100% Mor 11.00 Går til butikken Du er en ulykkesfugl, du har fået en forbandelse til at ramme huset Bekymret 11.30 Hjemme, rydder op Du er en løgner Vrede 10% 11.45 Snakker i telefon Du er ondsindet og lusket Ked af det 25% 14.00 Prøver at arbejde Du er snæversynet, doven og dårlig Skam, bekymring 2009 Lena Højgård Isager

13 Øvelse i plenum: Identificering af kritiske stemmer
Gennemgå de sidst dage i hovedet og se om du kan finde 1 eller flere situationer, hvor du ved, at du ikke har været tilfreds med dig selv / din måde at handle på. Prøv at sætte dem ind i skemaet - og se om du kan komme i tanke om, hvad du sagde til dig selv i situationerne. Skriv på hvilke følelser du får, når du siger sådan til dig selv. Hvor meget tilslutter du dig den kritiske tanke? Tænk tilbage og se om du kan identificere, hvem der måske tidligere i dit liv har sagt disse ting til dig 2009 Lena Højgård Isager

14 At bruge din medfølende figur til med venlighed og medfølelse at omformulere kritiske tanker ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H. Isager) Selv-angribende tanker Kilden til kritisk tænkning og identiteten af kritikeren Medfølende omformulering I hvilken grad tilslutter du dig omformuleringen? (0-100) Skalering af stemning (1-100) Skriv alle de selv-angribende tanker ned, som du kan opfange nu og her fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre end mig Hvor kommer de kritiske tanker fra? Kan du identificere en kritiker? Forestil dig din medfølende figur, og når du føler dig beroliget, så bed figuren om at omformulere dine kritiske tanker Hvordan har du det nu, hvor du har omformuleret din kritik? 2009 Lena Højgård Isager

15 Selv-angribende tanker
Eksempel: At bruge din medfølende figur til med venlighed og medfølelse at omformulere kritiske tanker Fra patient med ar over hele kroppen efter en voldsom brand ( Fra Lee i Gilbert 2005 / L.H. Isager) Selv-angribende tanker Kilden til kritisk tænkning og identiteten af kritikeren Medfølende omformulering I hvilken grad tilslutter du dig omformuleringen? (0-100) Skalering af stemning (1-100) Skriv alle de selv-angibende tanker ned, som du kan opfange nu og her fx. jeg dur ikke til noget, ingen kan lide mig, andre mennesker er bedre en mig Hvor kommer de kritiske tanker fra? Kan du identificere en kritiker? Forestil dig din medfølende figur og når du føler dig beroliget, så bed figuren om at omformulere dine kritiske tanker Hvordan har du det nu, hvor du har omformuleret din kritik? Gik ud uden halstørklæde. Mine ar er frastødende for andre og skulle være dækket, så de ikke ses. Min mor, som var besat af fysisk perfektion. HUN kunne ikke acceptere mine ar. HUN syntes, at de var afskyelige og prøvede at skjule min krop med latterligt tøj. Ægte skønhed er alle steder, bare lad dig selv se det. Dine ar er et tegn på din styrke og dit mod i et slag, der er kæmpet og vundet. Lad folk stirre på dig og vid at det ikke gør noget. Det, der betyder noget, er, at du lever dit liv for dig ikke for andre. 100% Fredfyld og rolig 100% 2009 Lena Højgård Isager

16 Øvelse i grupper: Medfølende omformulering
Tag en af de kritiske tanker fra sidste øvelse - sæt den ind i skemaet Skriv kilden til kritikken på Terapeuten guider klienten i en kort øvelse med at bruge det beroligende åndedræt og komme i kontakt med den medfølende figur. Terapeuten guider klienten til at få hjælp fra den medfølende figur til at omformulere sin kritiske tænkning Undersøg i hvor høj grad klienten tilslutter sig sin omformulering Undersøg hvordan klientens stemning er efter omformuleringen Byt roller Evaluer med hinanden hvordan det var at være i begge roller 2009 Lena Højgård Isager

17 Lena Højgård Isager 2010

18 Hjemmearbejde: Vælg hvilket af dagens redskaber du vil anvende indtil næste gang. Skriv det ned Eget arbejde (hvornår): Bruger (hvem/hvornår) arbejde: 2011 Lena Højgård Isager


Download ppt "Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google