Fritid & Samfund 26. august 2009 •Bo Pagh •Kultur- og fritidskonsulent •E-post •www.vordingborg.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

PR KAMPAGNE.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Generelle bemærkninger • God harmoni med Folkeoplysningsudvalgets rapport • Formålsbeskrivelsen omfatter nu også at ”fremme demokratiforståelse og aktivt.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Det frivillige foreningsliv i dansk idræt
Arbejdspladsudvikling
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
DT-ledermøde Kongeå Distrikt 26. maj 2011 FamilieSpejd.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Trekantstage Jeg hedder Ole. Nu sidder jeg her i mit værksted og arbejder på en trekantstage. Det var en meget almindelig form for lysestage for 150 år.
Velkommen til workshoppen ”Fornyelse af aftenskolen”
Visioner for idrætten Høje Taastrup Kommune 2006 – 2009 En opfølgning.
Visionsproces Fra ord til handling.
Grundkursus Politisk indflydelse. Grundkursus Politisk indflydelse.
De københavnske Ældreråd Organisationen. § 30. Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd. Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske spørgsmål.
1 Idræts og Fritidspolitik - Kick–off konference 26. januar 2011.
Ny kultur-, idræts- og fritidspolitik. Velkommen • ”Verden ligger åben” – Hvor skal vi hen? – Hvad skal vores fælles hovedvej være? – Hvad skal vi række.
Darum skole 4. november 2013.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Det generelle samarbejde om sundhedsberedskabet mellem region og kommuner Orienteringsmøde vedr. influenza-situationen 18. august.
Vækstgruppen Vordingborg Erhverskonference 30. maj 2013 Vordingborg – Herning.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Klubhuse/mødelokaler K
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Kodeks for offentlig topledelse
Grundkursus for frivillige i DH Politisk indflydelse.
Fremtidssikring af beboerdemokratiet – hvor er de unge henne?
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Børn og unge med handicap siger deres mening
Temadag for repræsentanter i De Regionale Beskæftigelsesråd d Birgit Hagen, DH repræsentant I Det regionale Beskæftigelsesråd i Region Midtjylland.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Det Folkelige Forum Brugerundersøgelse. Hvem er jeg? Studerende på Syddansk Universitet i Odense Studentermedhjælper i Horsens Sund By fra september 2009.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
DBU Fyn DBU Fyns Formandsklubber. DBU Fyn Historik : Fodboldpatruljer : Fodboldråd i kommunerne 2007: Formandsklub for udvalgte formænd.
Den røde tråd fra vision til handling
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Herning Kommunes Handicapråd Høringer Nyborg Strand d. 9. juni 2008.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
‘En bevægende kommune - Bevæg dig for livet’
Strategi 2022 Stærkere Firmaidræt – Mere kollegamotion.
Fællesskaber i hverdagen og et aktivt fritidsliv
Introduktion til Folkeoplysningsområdet
Møde 11. april 2019 GRØNT RÅD.
Præsentationens transcript:

Fritid & Samfund 26. august 2009 •Bo Pagh •Kultur- og fritidskonsulent •E-post •

•Kort præsentation af Vordingborg kommune. •Politisk beslutning om ikke at have et FOU. •Mødestruktur mellem kultur- og fritidsudvalg og foreninger. •Midtvejsevaluering. •Udsagn fra foreningerne. •Vores erfaringer.

Fakta om Vordingborg Kommune •Omfatter Sydsjælland, Møn, og mere end 10 småøer •Vi er borgere (pr. 1. januar 2009) •Arealmæssigt udgør Vordingborg Kommune 621,15 kvadratkilometer •Vi har Danmarks længste kystlinje på 385 kilometer

Siden 1. januar 2004 har det været frivilligt for den enkelte kommunalbestyrelse, om den ønsker at nedsætte et folkeoplysningsudvalg. I forbindelse med konstitueringen, efter kommunalvalget i nov. 2006, blev det besluttet, at der ikke skulle nedsættes et folkeoplysningsudvalg i Vordingborg kommune. I overensstemmelse med de almindelige styrelsesretlige regler, er beslutningskompetencen delegeret til kultur- og fritidsudvalget. Vordingborg kommune uden folkeoplysningsudvalg

Råd Politisk har man vægtet den faglige tilgang højt og har derfor indgået forpligtende aftaler med •Vordingborg Idrætsråd •Vordingborg Fritidsråd disse organer er alene rådgivende og har ikke en egentlig kompetence. Aftenskolerne har ikke ønsket at nedsætte et råd

Kultur- og fritidsudvalget afholder 2 årlige møder (forår og efterår, i alt 6 møder) med hver af disse folkeoplysende foreningsgrupperinger: •foreninger der tilbyder idræt, •foreninger der tilbyder andre aktiviteter end idræt, •foreninger der tilbyder voksenundervisning. Møder placeres bevidst på forskellige lokaliteter. Mødestruktur

Mødesteder

Mødet • Møde med fagsekretariatet • Pause • Møde med politikerne

Fagsekretariatet. Faglige spørgsmål, regeltolkninger, orientering m.v. Her deltager politikerne ikke. Der ikke skal gå politik i den! Eksempler: •Regler for afregning. •Hvad er folkeoplysende virksomhed. •Definition af et medlem. •Betalingsregler for brug af skoler og haller. •Harpiks i kommunale haller. •Ordning vedr. eftersyn af lysanlæg. •Sommerferieaktiviteter.

Kultur- og fritidsudvalget i direkte dialog med foreningerne. Her debatteres politiske oplæg og ønsker som foreningerne har fremsendt. Eksempler: •Etablering af et fritidsråd (politisk ønske) •Nye tilskudsregler (ønske fra foreningslivet) •Integration af nydanskere (spørgsmål fra foreningslivet) •Matchmidler (politisk information) •Harpiks i kommunale haller (ønske fra foreningslivet) •Nye ideer til anlæg (politisk ønske)

I forbindelse med beslutningen om at der ikke skulle nedsættes et folkeoplysningsudvalg, valgte man at der skulle gennemføres en midtvejsevaluering ultimo 2008, om brugernes oplevelse af, om man foretrækker •den valgte mødeform med direkte kontakt med politikerne i kultur- og fritidsudvalget eller •et folkeoplysningsudvalg frem for den direkte kontakt til politikerne i kultur- og fritidsudvalget.. Evaluering

Kommunalbestyrelsen har besluttet, at der ikke skal nedsættes et folkeoplysningsudvalg i denne valgperiode, men erstattes af 2 årlige møder mellem politikerne i kultur- og fritidsudvalget og foreningerne (brugerne). Sæt X umiddelbart før den talværdi, der rammer din oplevelse bedst. Hvordan oplever du disse møder? Ligegyldigt Værdifuldt Hvor mange årlige møder med politikerne i kultur- og fritidsudvalget synes du er passende? 1:__2: __ Er det muligt at fremføre spørgsmål og få dialog med politikerne i kultur- og fritidsudvalget? Umuligt God mulighed Hvad spurgte vi om?

43 folkeoplysende foreninger af 190 mulige har svaret. Svarende til 22,6 % af de foreninger, der har modtaget evalueringsskema. Den valgte mødeform med kultur- og fritidsudvalget finder brugerne overvejende værdifuld: 4,1 af 5,0 mulige points. 82 % af besvarelserne foretrækker 2 årlige møder mellem kultur- og fritidsudvalget og foreningerne. 18 % af besvarelserne foretrækker 1 årligt møde mellem kultur- og fritidsudvalget og foreningerne. Brugerundersøgelsen

Muligheden for at fremføre og få dialog med politikerne, får en høj score: 4,1 af 5,0 mulige points. 87 % af besvarelserne foretrækker den direkte dialog med politikerne. 13 % af besvarelserne foretrækker et folkeoplysningsudvalg. Brugerundersøgelsen

Kultur- og fritidsudvalget behandlede sagen i møde den 1. december 2008 og godkendte indstillingen om, At resultatet af midtvejsevalueringen drøftes med evt. anvisning vedrørende det fremtidige arbejde, og At kultur- og fritidsudvalget kan anvise for form offentliggørelse af evalueringen, og med den tilføjelse, at fagsekretariatet udarbejdet en samlet rapport, der offentliggøres og sendes til kommunalbestyrelsen. Indstilling. Børne- og Kulturdirektøren indstiller, at kommunalbestyrelsen tager orienteringen til efterretning. Beslutning fra kommunalbestyrelsen den Indstilling tiltrådt. Politisk evaluering

Udtalelser fra brugerne. ”Var lidt skeptisk da man nedlagde folkeoplysningsudvalget, men må erkende, at vi faktisk har fået bedre informationsveje og bedre mulighed for at fremføre vore synspunkter på den nuværende måde.” ” Mit indtryk fra allerede afholdte møder er, at de, til fulde, dækker behovet, og at politikerne går positivt ind i dialog, hvorfor jeg anser et folkeoplysningsudvalg for overflødigt.” ”Jeg tror på at dialogen på møderne vil være med til at påvirke politikernes beslutning, så vi på sigt finder nogle fælles mål at arbejde efter samt får prioriteret de mange opgaver.” ”Det er nemmere at sluge et afslag, hvis man får nogle kvalificerede begrundelser.”

”Som ny foreningsformand der ikke har arbejdet sammen med folkeoplysningsudvalgene, er det vanskeligt for mig at sige, at det ene er bedre end det andet. ”Vi har stor gavn af at møde Jer og kunne trække på Jer i Administrationen.”” ”Umiddelbart har jeg ikke det store ud af at møde politikerne; men man kan jo håbe, at de har noget ud af at møde mig.”

”Mit indtryk fra allerede afholdte møder er, at de til fulde, dækker behovet, og at politikerne går positivt ind i dialog, hvorfor jeg anser et folkeoplysningsudvalg for overflødigt.” ”Jeg oplever at vi som foreninger er meget velorienterede via møderne med fagsekretariatet. Det har aldrig været bedre.” ”For mig at se, skal der på den lange bane jævnligt tages nye/aktuelle debattemaer op, for at få mange – og også de fleste foreninger til at komme hver gang.”

”Denne kontakt har alle foreninger nu lige mulighed for. ” ”Samtidig er det også synligt at udvalget har forskellige holdninger….” ”Svært at vurdere hvad der er bedst i længden – jeg tænker stadig, at det er vanskeligt for udvalget at have indgående kendskab til alle foreningers aktiviteter.”

”Jeg tror at jo kortere vejen er til beslutningstagerne jo bedre.” ”Jeg tror også det er vigtigt, at politikerne får sat ansigt på nogle af de mange folk, der er i foreningerne.” ”Politikerne gider ikke sætte sig ind i de problemer som rører sig i foreningerne. Kører det hen over hovederne på folk.”

”På mig virker det som om dele af udvalget ”nedprioriterer” idrætten, idet der er enkelte politikere vi næsten aldrig ser til ovennævnte møder. ” ”Herudover synes jeg der mangler ”substans” i dialogen, som sædvanligvis ”kun” handler om rengøring, harpiks og målnet !!” ”Hvad med f.eks. politikernes visioner for den lokale idræt i årene fremover – har de nogle? ”

”Det vil som oftest være den bedste mødeform (direkte møde red.), idet du her kan stille direkte spørgsmål til politikerne og få et direkte svar. Yderligere kan der stilles uddybende direkte spørgsmål til emner, der behandles på møderne.” ”Den form har ”overlevet” sig selv.” ”Med et folkeoplysningsudvalg som mellemled er det sandsynligt, at visse relevante detaljer går tabt i dialogen”

Administrationens oplevelse Styrker : •En god oplevelse at overvære møder, hvor politikere og foreninger mødes direkte. •Sagsbehandling og afgørelser i kultur- og fritidsudvalget, på et grundlag hvor politikerne har fået problemstillingerne ”ind under huden”. •Godt at få sat ansigter på hinanden. Svagheder •Politikernes faglige svagheder udstilles. •Mødeformen svækkes, hvis der ikke er dynamik / indhold.

God arbejdslyst.