Temamøde om Fleksuddannelsen 22.1.2014 De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kontanthjælpsreformen – særligt om de unge
Advertisements

Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
17½ års samarbejde i Aarhus
Workshop 5.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Fleksuddannelsen – fra vision til ?. Fleksuddannelse ” Til unge, der ikke har forudsætninger for at gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse, skal der.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Det udvidede klasserum
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Tietgen Erhverv HG Erhverv HG Erhverv 1½ år (tidligere HG FLEX) HG Erhverv 2 år (tidligere FIVU) Ny Mesterlære Afklarende / kombinerede forløb 10. Handel.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Kontanthjælpsreformen
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Frivillighed på kommando findes ikke
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Grundlaget  Hvad skal der til? Eleven i centrum Vejlederviden og ledelseskompetence Fællesskab, tillid – og pengene gider vi ikke tænke på Samarbejdsaftaler.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet Samarbejde mellem UU Aarhus og helhedsplanen i Vandtårnsområdet - Når UU er en integreret.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
KRAP Sammenhæng Mål Tegn Tiltag Evaluering
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
JOBFIRST Seminar om virksomhedsrettet indsats 30. marts 2016
Torsdag den 11. maj 2017, UCCs årlige vejlederkonference (skype)
Ungestrategiens ledergruppe
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Inspirationsworkshop med fokus på
EGU – hvad virker? EGU – et godt redskab til inklusion af unge til
Præsentationens transcript:

Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med Jobcenter Aarhus, påbegynde længerevarende uddannelsesforløb på skolerne, der skal tjene det formål, at et antal unge med særlige behov tilbydes skræddersyede individuelle forløb og kontinuerlig vejledning i hele uddannelsesperioden på op til 2 år. Daghøjskolerne søger midler til at finansiere den udvidede vejledningsindsats, der indeholder personlig vejledning og afklaring, tilrettelæggelse af hele uddannelsesforløb, kontakt til andre uddannelsesinstitutioner og kontinuerlig kontakt og opfølgning med den unge i hele uddannelsesperioden. Skolerne vil integrere forsøget med de allerede eksisterende undervisningstilbud, der eksisterer på baggrund af skolernes aftaler med Jobcenter Aarhus om uddannelsesforberedende aktiveringsforløb for ledige.

•Finansieringskilder: •LBR: Vejledning, projektstyring m.v. •Jobcenter: Undervisning m.v. •DFS: Evaluering,teoriudvikling (programteori), værktøj m.v. •Gældende lovgivning, ingen disp.

•Perspektiver: •Unge (18-30), der skønnes ikke at ville kunne tage en ungdomsuddannelse uden en særlig indsats •Uddannelsesrettede forløb på 30 t/uge •Skolerne repræsenterer uddannelsesmiljøer med forskellige profiler •Kombinere forløb på flere skoler, individuel progression •Vejledersamarbejde – kompetenceudviling •Styregruppe nedsat

•Dokumentationsudfordring: •Meningsfuld, fagligt understøttet af vejledernes indsats •Gennemslagskraft og synlighed

Udmåle progression i fire dimensioner: •Fagligt afklaret og parat •Hverdagskompetencer •Sociale kompetencer •Faglige kompetencer •Ud fra syv relevante udsagn i hver kategori, vurderes den samlede score ved forløbsstart og – afslutning. Vurderingen foretages af deltageren i samarbejde med den faste vejleder

”Kompetencenettet” Fagligt afklaret og parat Faglige kompetencer Hverdagskompetencer Sociale kompetencer Start Slut

Programteori: •Hvad er det, der virker? Og Hvorfor? •Vejledning •Tilrettelagte læringsaktiviteter •Individualisering •Det sociale fællesskab

Vejledning •i et formelt (direkte iscenesat) og individuelt rum Kendetegnet ved •Samme vejleder i hele forløbet •Omfang: ca. en time pr. uge •Organisering: 1:1 Virker fordi •Kontinuitet i relationen •Vejleder er kompetent, tilgængelig og synlig •Aftaler er fleksible •Deltager mødes anerkendende i undervisningsmiljøet

Tilrettelagte læringsaktiviteter •i et formelt fællesskabsbaseret rum Kendetegnet ved •Differentieret tilgang til viden og færdigheder •Høj og bred faglighed i mødet med undervisere Virker fordi •Metodefri og praksisnær •Interesse- og behovsbåret (pensum fri) •Samarbejde mellem institutioner

Individualisering, særlige aftaler •I et uformelt individuelt rum Kendetegnet ved •Person- og situationstilpasning •Virkelighedsoplevelser med tryghed i basen •Forpligtigelser og perspektiv Virker fordi •Toning og retning •Relevans •Deltageren som subjekt

Socialt fællesskab •I et uformelt, fællesskabsbaseret rum Finder sted •i de fysiske rammer, miljøet •ved kulturelle arrangementer •igennem normer / regler •i pauser Virker fordi •Tryghed •Spejling og selvbillede •Gensidig forpligtigelse

Komplekse og individuelle sammenhæng giver bidrag til vækst i kompetencenettets areal •Hverdagsmestring (bolig, økonomi m.v.) •Overvindelse af barrierer (mentale, fysiske) •Tilegnelse af viden og færdigheder •Motivation •Sociale relationer (nye,,gamle, udskifte) •Afklaring og retning •Mmm.

Delmål: •Parat, motiveret og afklaret til uddannelse gennem afsluttet forløb på Flex Aarhus Slutmål: •I gang med ordinær uddannelse •Målopfyldelse: 1/3 S.U./1/3 Retning, 1/3 Ikke nået / droppet ud m.v.