The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Advertisements

E-læremiddeler til brug for differentiering Undervisnings-
Undervisning i ”Relation”
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Naturfag klassetrin (gymnasiet) Mundtligt at kunne udtrykke tanker om emner med naturvidenskabeligt og matematisk.
Opdatér dato Vælg >Indsæt >Sidehoved / Sidefod Skriv Måned og År i feltet for dato Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder: 1.Højreklik.
Læringsstile og ambitiøs it-anvendelse i undervisningen
Fælles Mål 2009 – konklusioner
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Opgaver og svarark – til individuel brug
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Fag lærer på SDE Odense siden 2003
Anvendt medialisering ved Fredda Galea
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
De store underviser de små ved hjælp af it.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Erhvervs  Uddannelses  Center  Syd Hilmar Finsens Gade 18  DK-6400 Sønderborg   Tlf E-learning i undervisningen Egon.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Elevaktiverende undervisning

IT i undervisningen.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Rødkilde Gymnasium Pod- og vodcast i naturvidenskab. September 2011.
Flipped Classroom i tyskundervisningen
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Den forebyggende indsats
Digital skriftlig- og mundtlighed
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Produkt 7 IT- didaktisk design Jonas, Michael og Helena.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Gruppe (max. 3) eller enkelt opgave Opgaven handler om det Politiske system (Eastons model), det er en opgave som lægger op til hurtigt og præcist at kunne.
S YNKRON VIRTUEL UNDERVISNING. H VORFOR MSN. Let tilgængeligt chat program, gratis Elever bruger / kender det. Mulighed for kamera, lyd. Mulighed for.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Kollektiv vejledning – dagens program
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Bedømmelse og karakterer
Hvad kan vi tilbyde? Vejledning
Lærere og team arbejder videre
Virksomhedssamarbejde
Brian Svendsen og Hanne Larsen
Flippedlearning Historie
CMU-konference 2017 Afsluttende projekter
Naturfag.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Spansk IT efter reformen.
Velkommen til fagligt samspil
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Præsentationens transcript:

The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg Men I får til gengæld…

De første erfaringer med at vende undervisningen på hovedet Instruktion af laboratorieøvelser og faglige beregninger Udviklet og afprøvet af 3 naturfagsundervisere på SOSU Esbjerg Kirsten Andersen, Bjørg Espelund Klausen og Peter S. Christensen

Naturfag på SOSU

Differentierede instruktioner FOU projekt Faglige beregninger Molaritet (SOSU Trin 2) Planlægning og gennemførsel af eksperimenter i laboratoriet Rengøringsmidlers kemi (SOSU Trin1) Blodtypebestemmelse (SOSU Trin2) Succes med tilegnelse af fagets mål Elever med mangelfulde forudsætninger Elever med gode forudsætninger

Mål Faglige beregninger Øvelsesvejledninger Større sikkerhed i anvendelse af matematiske modeller Alle elever udfordres og oplever succes Øvelsesvejledninger Opnå sikkerhed i øvelserne Mere selvhjulpne i udførelse af øvelser Nedsætte materialeforbrug Undgå forvirring ved gennemgang – spørgsmål og uddybninger forstyrrer andre elever

Indsats Faglige beregninger Forskellige videooptagelser af teori som QR kode/link (mol, molmasse, molaritet) 4 videoer af 2-6 minutters varighed Udarbejde opgavesæt med variation af sværhedsgrad i opgaver (Sparring fra skolens læsevejleder) Multiple choice (google)

Undervisningen Lektier: Lektionen: Udleveret oversigt med link til film Læs/skim tilhørende kapitel i fagbog Lektionen: Udlevering af opgavesæt Eleverne opfordres til at sidde i grupper og læse opgaver Ved emnets afslutning Multiple choice (i en senere lektion)

Udviklede produkter Udleverede lektier Eksempel på en video (Klippet i Camtasia) Opgavesæt Multipel choice (Google Forms)

Resultater og evaluering 11 ud af 23 elever løste ekstra opgaver Elevforudsætninger: 3 gode, 7 middel og 1 mangelfulde (kategorier ud fra delkarakter i faget) Elever udviste stor motivation ved opgaveløsning og var begejstrede for videoer – ”lette at forstå”, ”kan ses flere gange”, ”godt med forskellig muligheder” Lærer oplever mere tid til at vejlede den enkelte elev Lærerne oplever ikke ”spildtid” og forvirring ved gennemgang af teoretisk stof – både elever med stærke og svage forudsætninger indenfor faget

Indsats Øvelsesvejledninger Instruktion vha. video blodtype, tøjvask, tensider Skriftlige vejledninger med billeder Variation af sværhedsgrad i opgaver

Resultat og evaluering Lærerne oplever, at elever er mere selvhjulpne og motiverede ved udførelse af øvelser Nu tid til vejledning i det faglige – ikke så meget i det praktiske Spild nedsat 50% -> 15% (1 øvelse i 1 klasse) Differentieret hjælp til elever Frigivet tid, så ordblinde elever kan dokumentere enkelte opgaver mundtligt

Erfaringer Resursepersoner Udviklinger af videoer Læsevejleder (ikke naturfaglig person) It supernørder, elever, kollegaer Udviklinger af videoer Brug tid på klarhed omkring budskab Lav godt manuskript – kort, præcist, simple sætninger Overvej virkemidler – henvisninger til www eller ex. periodisk system Optagelser over flere dag – samme tøj Hvor skal de publiceres?

Flere oplysninger? FOU projekter: ”Differentiering af metoder til forklaringer” eller kontakt Henning Lorentzen, SOSU Esbjerg hlo@sosuesbjerg.dk