Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Flipped Classroom i tyskundervisningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Flipped Classroom i tyskundervisningen"— Præsentationens transcript:

1 Flipped Classroom i tyskundervisningen
af Mette Brusgaard, lektor på Svendborg Gymnasium

2 Introduktion Flipped Classroom versus Flipped Learning
Lærerroller og elevroller

3 Mere viden om tankerne bag?
Peter Holmbroe og Roland Hachmann, Flipped Learning - Mere end bare video, 2014 Jonathan Bergmann, Aarom Sams Flipped Classroom, dansk oversættelse, 2014

4 Inspiration fra andre? First-movers, der dels kan googles i forhold til artikler, blogindlæg etc., dels har mange inspirationsvideoer og tutorials liggende på Youtube. Henning Romme Lund Rasmus Wendelbog Kragh Anders Schunk Katie Gimbar De mere flippede!

5 Hvorfor bruger jeg FC og hvonår?
Mit didaktiske ønske: skabe mere taletid- og arbejdstid til eleverne To kriterier for brugen af Flipped Classroom: Ønsket om større brug af autentiske lyd- og videoklip som lektie Ønsket om at flytte gennemgangen af grammatik fra tavle til lektie = eleverne skal tage ansvar for grammatikken, mens læringsniveau tilgodeses Forskelligt fagligt sigte

6 1 Brug af autentiske lyd- og videoklip
Afhængig af sværhedsgrad: ml. 5 og 15 min Der er arbejdsopgaver til, som tvinger eleverne til at se videoen mere end én gang Nogle gange bruger jeg Google Forms, andre gange bruger jeg word.doc (forklaring følger)

7 Eksempler på lyd- og videoklip (1+2)
”unverpackt in Kiel” Natascha Kampusch 3096 Tage (arbejdsark i Word – se næste slide!)

8 Natascha Kampusch Dokumentar 3gTyfA

9 Eksempel på lyd- og videoklip (2)
Die Kurzgeschichte als Gattung Fil i Lectio og Arbejdsopgaver i Word-dokument

10 Google Form ELLER Word? Hvorfor bruger jeg nogle gange Google Forms som kanal for elevopgaverne, og hvorfor får de andre gange et Word dokument? Google Docs: Jeg vil gerne kontrollere, at eleverne har set videoen og deres svar De skal samarbejde omkring deres svar og se hinandens svar (skabe synlighed mellem deres sproglige niveau og gøre det mindre farligt at vise, hvad man selv skriver) Word dokument Vi skal arbejde videre med deres svar på klassen, så de skal skrive videre i dokumentet Svarene er mere omfattende en den måde, man svarer i Google F Det fælles arbejde er vigtigere end det svar, som eleven har forberedt derhjemme

11 Jetzt wird’s aber schwieriger!
Produktionen af egne grammatikvideoer med øvelser til via et tavleprogram PYHA! Tager det ikke oceaner af tid?!

12 Retningslinjer for god videokultur
Fra Anders Schunks blog:

13 Retningslinjer for god videokultur
Maks. 5-7 minutter, så hellere to videoer Sørg for at lægge opgaver ind undervejs, såvel i film som mellem evt. film Undgå distraktioner! (Richard Mayer, Multimedia Learning Det kræver øvelse og er en lang/evig proces Find dit udtryk og bliv tryg ved det. Fra Anders Schunks blog:

14 Mit udtryk og min intro! Adjektivernes bøjning og de 3 bøjningskasser

15 Gennemgang + afslutning
Sætningsledsanalyse med kiks undervejs!

16 EVALUERING Hvad siger eleverne? 3gTyFA udfylder skala 1yTyFB evaluerer på klassen

17 MBGs evaluering Det giver mere tid til elevaktiverende undervisning 
Eleverne kan spole og gense autentiske lyd- og videoklip i deres tempo  Grammatikvideoerne bliver min forlænget undervisning, jeg er med inde på teenageværelset!  Det opleves differentierende og at jeg tager hensyn til dem. De sætter pris på videoerne  Det tager tid 


Download ppt "Flipped Classroom i tyskundervisningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google