Offentlig kommunikation mellem teori og praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
Breve og mails mvni-selandia.
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
Medborgerskab – på sporet
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
Kommunikationsstrategi - et strategisk ledelsesværktøj
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
19 April 2006 Virksomheds Dialog Gruppen Mødeleder Valdemar Thomsen 1 Om at forstå praksis fælleskaber / netværk og hvorfor de forandrer.
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Om feedback og tilbagemeldinger
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.
Danske Handicaporganisationer – for retten til lige muligheder Konventionspiloterne på besøg i DH’s afdelinger.
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Projektlederens rolle(r)
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Lisa Falk ØNH Sønderborg
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Samfundslære: Styreformer
SF Ungdom Ved..
Nye fagprofessionelle lederroller
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Kommunikation Intern kommunikation
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
- et forsøg på en analyse
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Når strategien om innovation skal virkeliggøres - At oversætte strategier KLKs Innovationsdag November 2014 Søren Obed Madsen
Secret Key kryptering – teknikker og problemer INTRODUKTION TIL KRYPTERING.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
At tale om sexualitet.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Læreren som læringsleder
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
At komme samtalepartneren i møde. Afhentning af renovation på ejendommen I forbindelse med afhentning af affald har kommunens renovatør gjort opmærk­som.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Politikernes og borgernes forventninger
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

Offentlig kommunikation mellem teori og praksis Lidt om vilkårene for offentlig kommunikation Karsten Pedersen, RUC, kape@ruc.dk

Hvad er offentlig kommunikation? Andre vilkår Del af demokratiet Formidling (oplysninger, regler mm.) Kontakten mellem borgere og myndigheder

Ændringer i den offentlige kommunikation Markedsgørelse Skift fra borger- til bruger- eller kundekommunikation Kommunikation afspejler samfundsudviklingen Frit-valgsordninger Øget konkurrence mellem off. og priv. virksomheder Øget konkurrence om medarbejdere

To typer demokrati Konkurrence Deltagelse Metode til at træffe effektive beslutninger Valg = borgerdeltagelse Folkevalgte beslutter Kontrol = valg Deltagelse Borgere er med i beslutninger vedr. dem selv Direkte deltagelse Konsensus frem for afstemning Lighed og faktisk indflydelse

Demokratisyn Information Samtale Tale til borgeren instruktioner Indflydelse til valget Samtale Tale med borgeren forklaringer Indflydelse i det små og daglige Upopulære beslutninger=inf Populær modstand=samt

To typer kommunikation Processkolen Det offentlige er afsender af information Vi fortæller borgeren hvad han/hun skal Nøgleord Fortælle, beordre, informere Dialogisk komm. Det offentlige igangsætter komm. Modtager er medproducent Nøgleord Diskutere, forklare, kommunikere

Kommunikation i et overkommunikeret samfund Kan man få ørenlyd? Hvad kan det offentlige gøre Sms, youtube, facebook osv., osv., Autoritetstab Manglende gennemslagskraft Manglende respekt for fx sagsbehandlere mm. Spin Voksende gråzone mellem pol. og adm. komm.

Kommunikationsfagligheden stiger »Kommunikationschefen går fra at være en ekstern talsmand til i højere grad at operere som en slags spindoktor for topchefen,« siger Troels Gjerrild fra headhunter-bureauet Odgers Berndtson til Berlingskes Nyhedsmagasin (fra: http://journalisten.dk/erhvervslivet-gor- kommunikationschefer-til-spindoktorer)

Det gør dilemmaerne også Spin i det offentlige Ideologi overfor fakta Branding i det offentlige Hvad kan man brande sig på? Strategisk kommunikation og demokrati Hvordan fungerer kommunikation, når man har en dagsorden Organdonation som eksempel

Et par svar på udfordringerne Troværdighed som offentlig kommunikatør Målgruppeorientering Evalueringskultur Se kommunikationspligten som en mulighed Tænk relevans Tænk sprogbrug

Målgruppeorientering For at kommunikere præcist til dem vi gerne vil have i tale, er det nødvendigt at Vide hvem de er Demografiske og sociale variabler Kende deres kommunkationspræferencer

Evaluering Så vi ved hvad vi har gjort Så vi kan forbedre os Forkert Rigtigt Så vi kan forbedre os Behøver ikke at være dyre, forkromede løsninger Folk skal nok Ringe og klage Ringe og søge mere information Vise at de har misforstået hvad du sagde

Kommunikationspligten er en mulighed Kommunikation er det offentliges store chance for at få borgerne i tale Det offentlige kan vælge at kommunikere frivilligt Når det ikke er nødvendigt ift. loven. Når det er nødvendigt ift. informationsbehov, relevans mm.

Relevans Afsenders relevans Modtagers relevans Lov Det offentlige har brug for at borgerne ændrer vaner, handlinger mm. Modtagers relevans Er ikke nødvendigvis den samme som afsenders Er ikke det samme som modtagers behov

Region Nordjylland Musik gør narkosen til en drøm Hører du musik før og under narkosen bliver du langt mere tilpas og tilfreds med din operation. Det bekræfter forsøg på nordjyske sygehuse, hvor patienttilfredsheden er steget markant. Forskningen i lydterapi går under navnet Musica Humana, og nu er der etableret et samarbejde med universitetet i San Diego om de banebrydende resultater. Kommunikationsstrategi for Region Nordjylland - september 2006, s. 14-15, http://www.rn.dk/NR/rdonlyres/B40843C0-D21E- 4038-A63D-824D64CB3605/0/kommunikationsstrategiforRN.pdf

Region Nordjylland Politiken, d. 19. dec 2007

Det offentlige kan med fordel bruge ord og vendinger der er: Sprogbrug Det offentlige kan med fordel bruge ord og vendinger der er: Inkluderende Samfundet er et fællesskab Accepterende Borgeren er ikke nødv. fagperson Forklarende Hjælp borgeren med at forstå Mere fokus på borgerens sprog end på det offentliges sprog

Tak for nu Offentlig kommunikation i teori og praksis Find dem her Offentlig kommunikation i spagat Offentlig kommunikation i virkeligheden Find dem her