Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på."— Præsentationens transcript:

1 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på nettet 3.Syv ting, som læseren gerne vil have på dit web-site

2 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Først lidt statistik om danskernes internetvaner

3 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Antal personer med adgang til internettet i husstanden Kilde: AIM Webcheck

4 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Her er vi på nettet

5 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Så tit bruger vi nettet!

6 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Hvor lang tid bruges internettet på en gennemsnitlig dag? Køn Kilde: AIM Webcheck

7 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Kilde: AIM Webcheck Hvor lang tid bruges internettet på en gennemsnitlig dag? Alder!

8 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Det bruger vi internettet til! Kilde: AIM Webcheck

9 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Konklusion – danskernes internetvaner To ud af tre danskere har adgang til internettet Primært fra arbejdspladsen eller hjemmet De fleste er på dagligt eller flere gange om ugen Kvinder bruger lidt mindre tid på nettet, når de er på Unge bruger mere tid på nettet, når de er på Vi mailer, surfer og downloader

10 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Læsernes adfærd på nettet

11 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Effektiv formidling handler om at vide, hvordan læserne bruger nettet. Sidder læserne i deres bedste lænestol med en kop kaffe – eller er de på vej ud ad motorvejen med 120 i timen…??? Hvis ikke du ved det, så rammer du ved siden af dine læsere og deres behov.

12 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Kilde: Steve Krug, Don’t Make Me Think

13 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Forside-niveau Sektion-niveauArtikel-niveau Opmærksomhed, tidsforbrug, motivation

14 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 - Vi søger ord, sætninger, fragmenter – der fanger vores interesse! - Vi skimmer fordi: - Vi har travlt - Vi ved, at vi ikke behøver læse alting - Vi er gode til det - Vi finder det anstrengende at læse på en skærm Tre hårde fakta om læsernes adfærd Fakta nr. 1: Vi læser ikke sider – vi skimmer dem!

15 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 - Vi træffer ikke rationelle, gennemtænkte beslutninger. - Vi vælger den første og tilsyneladende mest rationelle beslutning, fordi: - Vi har travlt, og ikke tid til at være rationelle og gennemtænkte - Vi straffes ikke for den forkerte beslutning - Det hjælper sjældent at tænke en beslutning igennem - Det er sjovere at gætte Tre hårde fakta om læsernes adfærd Fakta nr. 2: Vi træffer ikke det optimale valg

16 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 - Vi læser ikke manualen – vi prøver os frem - Vi finder anvendelsesmuligheder, der dækker vores behov. - Vi søger ikke efter alternative anvendelsesmuligheder Tre hårde fakta om læsernes adfærd Fakta nr. 3:Vi forsøger ikke at regne ud, hvordan tingene fungerer. Vi prøver os frem!

17 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Tre hårde fakta om læsernes adfærd - opsummering Fakta nr. 1: Vi læser ikke tekster – vi skimmer dem! Fakta nr. 2: Vi træffer ikke optimale valg – men følger intutitionen Fakta nr. 3:Vi prøver ikke at regne ud, hvordan tingene fungerer. Vi prøver os frem!

18 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Syv kendetegn hos den typiske læser: 1.Utålmodig og praktisk orienteret 2.Konservativ 3.Skeptisk 4.Flygtig 5.Skimmer 6.Kan ikke lide skærmen 7.Leder efter gode råd

19 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Syv forventninger, som læseren typisk har : 1.Mulighed for at finde den information de søger – og finde den hurtigt 2.Dit råd, dit forslag, din anbefaling 3.Opdateret indhold i høj kvalitet 4.Relevant og tilgængeligt indhold 5.Mulighed for at gøre noget 6.Mulighed for at interagere 7.Sikkerhed

20 Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – cltn@dr.dk De nye læsere – Lektion 6 Dine læsere sidder ikke i deres bedste lænestol med en kop kaffe De er snarere på vej ud af motorvejen med 120 i timen Og du har kun et par billboards til din rådighed Læserne vil hurtigst muligt frem til det specifikke indhold, de søger Hjælp dem – og de kommer tilbage De nye læsere - opsamling


Download ppt "Tekstformidling på Internettet Claus Thor Nielsen – De nye læsere – Lektion 6 De nye læsere 1.Danskernes internetvaner 2.Læsernes adfærd på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google