Salamancaerklæringen 1994 8. I inklusive skoler skal børn med særlige uddannelsesmæssige behov kunne få al den ekstra støtte, de har behov for, for at kunne få en ordentlig uddannelse. Inklusiv skolegang er det mest effektive middel til at skabe solidaritet mellem børn med særlige behov og deres jævnaldrende. At flytte børn permanent til specialskoler - eller specialklasser eller særlige afsnit inden for en skole - skal være undtagelsen, som kun kan anbefales i de få tilfælde, hvor det klart er demonstreret, at undervisning i almindelige klasser ikke opfylder et barns uddannelsesmæssige eller sociale behov, eller når hensynet til barnet eller andre børn kræver det.
Andel af elever i specialskoler/-klasser 1994: 1,6 % 2000: 2,5 % 2011: 5,6 % Lægger beslag på 30 % af skolens resurser
To veje Den lette: LUK FOR PENGENE! Det besværlige retskrav ”Inklusionsfremmende” økonomistyring ”Hjemtagelse” Svækkelse af retssikkerheden Intimidering af lærerne og ppr-folkene
Det virker! SFI/DPU: Fald på 1,8 procentpoint fra 2010 til 2013 svarende til 26 % HURRA!
Inklusionens ABC SFI/DPU tæller kun hoveder Fravær af specialundervisning er ikke lig med inklusion At være på ‘tålt ophold’ er ikke at være inkluderet Inklusion forudsætter et fællesskab at blive inkluderet i At være inkluderet er at være en aktiv, accepteret medspiller i et fællesskab Den svære vej: Opbygningen af det forpligtende fællesskab fra bunden. 2. klasse er for sent
Inklusionens ABC fortsat Et fællesskab er aldrig betingelsesløst Et menneske, der ikke kan eller vil leve op til et givet fællesskabs krav, kan ikke inkluderes (i dette fællesskab) Ethvert fællesskab er pr. definition ekskluderende Er fællesskabets krav blevet for store? Er lærerne blevet for snerpede?
Normalitetsbegrebet Ikke indsnævret, men udvisket Det modsatte problem: Anything goes Fællesskaber i forfald Uoverensstemmelser, der takles for sent, bliver til voldsomme konflikter Børn, der ryger ud ad tangenten: ADHD, Tourette, Asperger, autisme 15.000 på ritalin
Den ‘fleksible’ skole Thomas Nordahl, Susan Tetler, Bengt Persson, Camilla Dyssegaard, Tina Basse Fisker, Kirsti Klette, Dorte Damm, Monika Vinterek, Åsa Bartholdsson Bjarne Nielsen: ‘Skift er gift’ Uforudsigelighed, ustabilitet, individualiserring Flimmerskolen
Den kommende reform Holddannelse/nedtoning af klassen Sammenblanding af skole og fritid Mange flere voksne Improviserede forløb, uforudsigelighed, individualisering Længere skoledage
En fleksibel eller en inkluderende skole? Jo mere ‘fleksibilitet’, jo mindre inklusion Ingen forestiller sig 100 % inklusion Salamancaerklæringen: ”At flytte børn permanent til specialskoler - eller specialklasser eller særlige afsnit inden for en skole - skal være undtagelsen, som kun kan anbefales i de få tilfælde, hvor det klart er demonstreret, at undervisning i almindelige klasser ikke opfylder et barns uddannelsesmæssige eller sociale behov, eller når hensynet til barnet eller andre børn kræver det.” Hvor mange er ”FÅ” ?