Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afRasmus Winther Redigeret for ca. et år siden
1
EAPN.DK debatmøde Kofoeds skole 15.5.2012 Reformer, helhedsløsninger og de frivillige
2
Supplement - eller nødvendigt alternativ Historien om kommunalreformerne, kort fortalt: En administrativ drøm om én indgang, en rådgiver, helhed og forebyggelse Effekten er aldrig dokumenteret, men mange tegn på at kommunen ikke levere hjælp til de, der har mest brug for helhedsløsninger og rehabilitering F.eks. unge mødre, langtidsledige, udsatte børn og unge, handicappede, hjemløse, andre?
3
Eksempel: reformer af førtidspension og fleksjob Reformerne forudsætter meningsfuld beskæftigelse til marginaliserede (100.000 +), unge (?), ledige fleksjobbere (15.000), førtidspensionister (250.000) Reformernes svar: ordinær uddannelse og job via rehabiliteringsteam og ressourceforløb. Ingen nye egnede jobmuligheder. Alternativer: Socialøkonomiske virksomheder. Hvad skal der til for at få mange flere?
4
Eksempel: Hjerneskade Traumatisk hjerneskade, effektundersøgelse, Center for hjerneskade vs. kommunal indsats (80/50, 25 / 5) Helhedsorienteret program: 4 mdr. intensiv tværfaglig indsats, 12 mdr. ekstensiv opfølg-ning og rådgivning ved tilbagefald Sammenhæng forudsætter kommunal medvirken, som er problematisk. Alternativer: sundhedsforsikring, privatbetaling.
5
Eksempel: Truede børn og unge SFI: anbringelser skader mere end de gavner, effekten af forebyggende indsatser er svære at måle. De direkte udgifter er 15 mia. Hvad er alternativet – hvorfor skaber kommunen ikke sammenhæng i indsatsen? Mål: mor og far i arbejde, uddannelse til barnet. Kan frivillige organisationer gøre mere for at målet nås
6
Eksempel: Hjemløse
7
Eksempel hjemløse rehabilitering
8
Eksempel hjemløse: Evaluering af kommunalreformen Hjemløse skal fortsat kunne henvende sig direkte til boformer for hjemløse, hvis de har brug for hjælp udover den, kommunen tilbyder. Boformerne skal styrkes i at yde en effektiv rehabilitering for hjemløse gennem efteruddannelse, udviklingsprogrammer m.v. Kommunerne har fortsat ansvar for hjemløses retssikkerhed og for at koordinere indsatsen med henblik på forebyggelse og helhedsindsats. Region/ stat og hjemløse skal betale 100 % af udgifterne til hjemløses ophold i boformer samt tilgrænsende ydelser, indtil den hjemløse kan klare sig selv i bolig og arbejde. Først derefter skal kommunen finansiere. Der skal ske en styrkelse af hjemløses retssikkerhed gennem Udsattes Råd i kommunerne og beboerråd på boformerne. Socialministeriet og KL bør følge grundigere op på erfaringerne fra de mange projekter som er gennemført med satspuljemidler.
9
Ideer til opfølgning Supplement eller nødvendigt alternativ? Evaluering af kommunalreformen Erfaringer fra (satspulje) projekter Business cases finansiering, lovgivning ?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.