Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er."— Præsentationens transcript:

1 Hvem er vi?

2 En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er afsnitsopdelt, indskoling, mellemtrin og udskoling 36% to-sprogede elever Enkeltintegrerede elever med støtte

3 Inklusionsklasserne

4 Definitionen på en inklusionsklasse: En almindelig folkeskoleklasse + en specialklasse Børn med generelle indlæringsvanskeligheder Visiteret af centralt visitationsudvalg

5 Inklusionsklasserne

6

7

8 Formålet:

9 Alle elever skal opleve sig selv og hinanden som en naturlig del af det fællesskab, som skolen repræsenterer

10 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner

11 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede

12 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig

13 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen

14 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder

15 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter

16 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter

17 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde

18 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk

19 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk Individuelt præget undervisning

20 Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk Individuelt præget undervisning Differentieret undervisningsstof

21 Hvad kræver det af lærerteamet?

22 Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning

23 Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde

24 Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse

25 Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter

26 Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR

27 Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR Supervision

28 Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR Supervision Samarbejde med andre fagfolk

29 Praksis

30 Vi har 8 inklusionsklasser Vi har ingen færdige løsninger for praksis - børn er forskellige - lærere er forskellige Der er stor forskel på inklusionsklasserne, - men alle specialklasseeleverne har svømning fredag morgen

31 Udfordringerne

32 Fejl i visitationen

33 Udfordringerne Fejl i visitationen Diagnosebørn i normalklasser

34 Udfordringerne Fejl i visitationen Diagnosebørn i normalklasser Normalklassen er for lille/for stor

35 Glæder

36 Opbakning fra forældregruppen i normalklassen Glæden hos forældrene i specialklassen 2 lærere til at dele ansvaret

37 Forudsætninger for inklusion

38 Efteruddannelse af lærere Opbakning fra ledelsen Gode fysiske rammer

39 Fremtid

40 Udskolingen – hvor langt kan inklusionen bære?

41 Fremtid


Download ppt "Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google