Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristine Kvist Redigeret for ca. et år siden
1
Hvem er vi?
2
En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er afsnitsopdelt, indskoling, mellemtrin og udskoling 36% to-sprogede elever Enkeltintegrerede elever med støtte
3
Inklusionsklasserne
4
Definitionen på en inklusionsklasse: En almindelig folkeskoleklasse + en specialklasse Børn med generelle indlæringsvanskeligheder Visiteret af centralt visitationsudvalg
5
Inklusionsklasserne
8
Formålet:
9
Alle elever skal opleve sig selv og hinanden som en naturlig del af det fællesskab, som skolen repræsenterer
10
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner
11
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede
12
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig
13
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen
14
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder
15
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter
16
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter
17
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde
18
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk
19
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk Individuelt præget undervisning
20
Inkluderede elevers behov Det fællesskabende fremgår af klassens årsplaner Ugeplaner er strukturerede og detaljerede Dagens gang er struktureret og forudsigelig Sammenhæng i undervisningen Gentagelser på mange måder Hyppige skift mellem aktiviteter Mange fysiske aktiviteter Mange forskellige oplevelser ude og inde Bearbejdning af oplevelser og indtryk Individuelt præget undervisning Differentieret undervisningsstof
21
Hvad kræver det af lærerteamet?
22
Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning
23
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde
24
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse
25
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter
26
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR
27
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR Supervision
28
Hvad kræver det af lærerteamet? Inklusionsklassens læringsmiljø kræver et lærerteam, der samarbejder om al undervisning Spændvidden af formåen og fagligt niveau er stor, hvilket stiller store krav til lærernes arbejdsmetoder, planlægning og samarbejde Der er brug for specialviden for at kunne vurdere om den inkluderede elev får tilstrækkeligt fagligt og socialt udbytte af undervisningen i den inkluderede klasse Statusrapporter Tæt samarbejde med PPR Supervision Samarbejde med andre fagfolk
29
Praksis
30
Vi har 8 inklusionsklasser Vi har ingen færdige løsninger for praksis - børn er forskellige - lærere er forskellige Der er stor forskel på inklusionsklasserne, - men alle specialklasseeleverne har svømning fredag morgen
31
Udfordringerne
32
Fejl i visitationen
33
Udfordringerne Fejl i visitationen Diagnosebørn i normalklasser
34
Udfordringerne Fejl i visitationen Diagnosebørn i normalklasser Normalklassen er for lille/for stor
35
Glæder
36
Opbakning fra forældregruppen i normalklassen Glæden hos forældrene i specialklassen 2 lærere til at dele ansvaret
37
Forudsætninger for inklusion
38
Efteruddannelse af lærere Opbakning fra ledelsen Gode fysiske rammer
39
Fremtid
40
Udskolingen – hvor langt kan inklusionen bære?
41
Fremtid
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.