Konferencen: De ”ikke uddannelsesparate” – brobygning på tværs

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Inddrag nu Kick-off møde
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
”Unges fastholdelse i ungdoms- uddannelserne” og diskussionen af ”uddannelsesparate unge” - med fokus på unge med anden etnisk baggrund UU-Vestegnen, onsdag.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Lærerprofessionen.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Voksnes læreprocesser – hvad er vigtigt i tilrettelæggelse af kompetenceudvikling for voksne? Norskkonferencen 2013 VOX 24. april 2013 Bjarne Wahlgren.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Uddannelsesparathed - hvad er det
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Unge uden uddannelse  Problemet  Social baggrund  Skolen  Ungdomsuddannelserne.
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Den inkluderende skole
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungebasen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Skolen og den sociale arv
Uddannelse til elever med særlige kompetencer - en perspektivering set ”udefra” Slutkonference i Projekt ”Kan og Vil” 21. september 2009, Vartov, København.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Er vi enige om, hvordan ser en KUU-elev ud?
UP 2U UP2U-forløb for frafaldstruede unge
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
COWI PowerPoint design manual# Datagrundlag for rapporten  Registeranalyser fra DREAM, Danmarks Statistik  Sagsgennemgang af 338 sager fra Århus, Ringkjøbing/
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Jobcenter Halsnæs Oplæg på workshop på Vejledningstemadag den 29. november 2013.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen – Velkomst v. Lone Greve Petersen, Formand for pædagogisk enhed, Efterskoleforeningen.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Regionsprojekt på Campus Køge
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Ungestrategiens ledergruppe
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Konferencen: De ”ikke uddannelsesparate” – brobygning på tværs Oplæg v. Torben Pilegaard Jensen De ikke uddannelsesparate: social baggrund, interesser og behov for alternativt læringsmiljø Konferencen: De ”ikke uddannelsesparate” – brobygning på tværs DGI-byen 4. Marts 2013

Hovedpunkter: De ”ikke uddannelsesparate” – hvad betyder social baggrund? En sammensat gruppe – målrettet individuel indsats! Motivation og læringsmiljø Den svære overgang og tværprofessionelt samarbejde Hvad skal der til? Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Personkarakteristika Familiebaggrund Familietype Forældres uddannelse Forældres beskæftigelse Samvær i familien Er udannelsen parat? (”dropouts” - ”pushouts”) Socialt miljø Undervisningsmiljø Undervisningens tilrettelæggelse Personkarakteristika Køn Etnicitet Alder Egne børn Trivsel og helbred Den unges uddannelsesbaggrund Afsluttet skoleuddannelse Faglige kompetencer fra folkeskolen Personlige og sociale kompetencer Lokalområdet Boligområde Vennekreds I forbindelse med Uddannelsesparathed megen fokus på ”dropouts” – mindre på ”pushouts” Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

De måske ”ikke-uddannelsesparate”, en sammensat gruppe De opgivende er kendetegnet ved massivt dårlige erfaringer med folkeskolen, de er skoletrætte De praktiske har haft det godt med kammeratskabsgruppen og ofte også med lærerne, men dårligt med det faglige De vedholdende er stille slidere, der trods svag social baggrund, klarer sig igennem på flid De flakkende har svært ved at få deres egne interesser til at harmonere med omverdenens forventningspres Fra Ulla Højmark og Torben Pilegaard Jensen: Unge uden uddannelse, SFI, 2005 Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

De ”ikke-uddannelsesparate” er ofte kendetegnet ved: Manglende ressourcer i hjemmet og vanskelige familieforhold Psykiske problemer – traumer og udviklingsforstyrrelser Skoletræthed/Mangel på trivsel i grundskolen Fysiske sygdomme Mangel på tillidsbaseret voksenkontakt Misbrug og kriminalitet i større eller mindre omfang ”Ondt i livet” (ensomhed, mangel på netværk) Belastede bolig- og lokalområder Dårlige læse-, skrive- og regnefærdigheder Der er behov for en tvær- faglig og tværpro- fessionel indsats Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Læsescore fra PISA-2000, fordelt på niveau blandt unge, der henholdsvis har gennemført eller afbrudt EUD Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Eksamenskarakterer i folkeskolen og på hg hænger ikke sammen Folkeskolekarakterer forklarer kun 17% af variationen i elevernes afslutningskarakterer på hg Karakterer fra hg er vigtigere for hvad der kommer ud af hovedforløbet efter afsluttet hg end karaktererne fra folkeskolen Men karakterer fra folkeskolen har betydning for frafald på hg Konklusion: De kompetencer der opnås på hg og ikke de oprindelige fra folkeskolen, har størst betydning for succes på hovedforløbet Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Andel af unge, der tillægger teknik/håndværk praktisk/fysisk arbejde stor vægt i et fremtidigt arbejdsliv Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

En god uddannelse, er en uddannelse, hvor man lærer ved at arbejde praktisk med tingene Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Færdigheder og læringsmiljø Læringsmiljøet betyder meget for de unges færdigheder og selvværd Ikke alle grundskoler tilbyder de unge optimale læringsmuligheder En praktisk tilgang til læring kunne for mange unge have ført til andre og bedre færdigheder – både faglige, personlige og sociale Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Tidlig og målrettet indsats Uddannelsesparathed diskuteres med unge og deres forældre i 8. og 9. klasse Behov for en mere praksisnær vejledning: Målrettet brobygning (4 uger i 9. og 6 i 10. klasse) - uddannelsesplanen duer ikke for mange unge 10. klasse på/med EUD (20 20 model) og på efterskole/frie fagskoler m.v. Mere vægt på vejledning om job- og karrieremuligheder til de skoletrætte 2/3 -dele af de 15½-årige har ikke idéer om, hvad de har af job som 30-årige. Viser at vejledningen ikke retter sig mod jeg og karriere, men om uddannelse! Selv blandt dem der går i gang med en EUD gælder det for godt 40%!!!!!!!!!!!!!!! Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Overgang, fastholdelse, indsatser og aktører Overgang, fastholdelse, indsatser og aktører. Husk social arv og udbytte af skolegangen. Nævn UU´s kritiske vurdering af folkeskolens bidrag til samarbejdet om identifikation af unge med svage forudsætninger og af samarbejdet med de kommunale forvaltninger Erhvervsskolen skal som udgangspunkt uddanne, opbygge kompetencer. Men at skabe et læringsmiljø for alle unge stiller krav om socialpædagogiske kompetencer på uddannelsesinstitutionerne. Skal disse krav ikke vokse vildt må andre aktører træde til. Citat fra CeFu, s. 13 og 22 Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Fælles forståelse og tidlig identifikation og af de udsatte unge, hvorfor? Vigtig for prioritering af indsatsen og dermed for en tidlig og målrettet indsats Kan give klarhed om hvilke tilbud, der skal til for hvilke unge – evt uden for det etablerede system Kan bidrage til kvalitet og sammenhæng i tilbud! Styrker muligheden for en klar rolle- og ansvarsfordeling og dermed for et tværprofessionelt samarbejde om den nødvendige indsats Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Det vanskelige samarbejde Erfaringerne viser imidlertid, at det i praksis er forbundet med betydelige udfordringer at etablere bæredygtige og velfungerende tværfaglige samarbejdsformer. Det tværfaglige arbejde hæmmes ofte af kompetencestridigheder samt manglende gensidig tillid og anerkendelse mellem de involverede faggrupper KL: En helhedsorienteret ungeind-sats – partner-skab om unge. (2010) Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

En helhedsorienteret ungeindsats – partnerskab om unge ”På trods af barrierer har kommunerne mulighed for i højere grad at tilrettelægge en mere sammenhængende indsats, hvor de involverede forvaltninger og institutioner tager et fælles ansvar for at hjælpe de unge. Det kræver, at kommunalbestyrelsen og topledelsen har viljen til at prioritere, koordinere og sætte fælles mål på tværs af kommunen. Der er derfor behov for et stort politisk og ledelsesmæssigt engagement og ejerskab til opgaven.” Er ambitionen realiseret? Er der sammenhæng og kvalitet i indsatsen/ tilbuddene? Bliver de unge klædt på til ungdoms- uddannelserne? KL: En helhedsorienteret ungeind-sats – partner-skab om unge. (2010) Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Hvad skal der til? Bring arbejdslivet, dets rollemodeller og praksis ind i grundskolen behov for at ændre udskolingen De ikke-uddannelsesparate skal gives bedre muligheder for at blive klædt på og finde vej Bruges produktionsskoler og efterskoler/frie fagskoler m.v. i tilstrækkeligt omfang? Behov for en ny uddannelse til de udsatte unge? Flexud-dannelse udsat – Igen! Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Den gode uddannelse for de unge med mindre stærke forudsætninger? Lærerne giver løbende personlig tilbagemelding på elevernes arbejde, skaber dialog og støtter Gode elev-elev-relationer via organisering, der udvikler inkluderende socialt faglige fællesskaber Veldefinerede mål og delmål for undervisningen Praktisk tilgang til læring. Almene fag integreres i praktisk orienteret undervisningen, der involverer krop og bevægelse Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Tre anbefalinger Fat, at de unge, der har svært ved at gennemføre en uddannelse, er en sammensat gruppe. De skal tilbydes forløb, der tager udgangspunkt i en helhedsvurdering af deres potentialer – ikke flere standardtilbud! Mange ”rejser sig af støvet”, når de møder et praktisk og kropsligt orienteret læringsmiljø! Tilbyd det også i grundskolen! Ikke flere kokke i køkkenet, men en sammenhængende indsats, med udgangspunkt i den unge! Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013

Referencer Folkesundhed & Kvalitetsudvikling og Socialstyrelsen (2012): Kortlægning af modeller for tværfagligt samarbejde Rangvid, Beatrice Schindler (2012): The Impact of Academic Preparedness of Immigrant Students on Completion of Commercial Vocational Education and Training Jensen, Torben Pilegaard og Britt Larsen (2011): Unge i erhvervsuddannelserne og på arbejdsmarkedet. Værdier, interesser og holdninger. Kbh., AKF. Jensen, Torben Pilegaard og Britt Larsen (2011): Hvem falder fra - spiller skolen nogen rolle? I: Jørgensen, Christian Helms (red.): Frafald i erhvervsuddannelserne. Frederiksberg, Roskilde Universitetsforlag, 205-224. Jensen, Torben Pilegaard (2011): Analyse: Unge uden uddannelse - et fælles ansvar. Danske Kommuner, 2011 (15):36-37. Jensen, Torben Pilegaard (2010): Uddannelsesparathed - hvad er det? Faglige, personlige og sociale forudsætninger for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Klar, parat, uddannelse - inspiration om uddannelsesparathed. Undervisningsministeriets håndbogsserie nr. 12 - 2010, Kbh., Undervisningsministeriet, 12-21. Larsen, Britt og Torben Pilegaard Jensen (2010): Fastholdelse af elever på de danske erhvervsskoler. Juli 2010, København, AKF. Jensen, Torben Pilegaard og Maria Knoth Humlum (2010): Frafald på de erhvervsfaglige uddannelser Hvad karakteriserer de frafaldstruede unge? AKF Working paper, 2010(05), København, AKF. Jensen, Torben Pilegaard; Leif Husted, Anne Katrine Kamstrup, Søren Haselmann og Sebastian Møller Daugaard (2009): Unges frafald på erhvervsskolerne. Hvad gør de ”gode skoler”. AKF Working paper, 2009(13), København, AKF. Russell Rumberger (2011): Dropping Out. Why Students Drop Out of High School and What Can Be Done About It. Cambridge. Harvard University Press Torben Pilegaard Jensen, DGI-byen. 4. marts 2013