Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFilippa Christensen Redigeret for ca. et år siden
1
www.akf.dk Unge uden uddannelse Problemet Social baggrund Skolen Ungdomsuddannelserne
2
www.akf.dk Andelen af en ungdomsårgang, som ikke får en ungdomsuddannelse. 2003-beregninger Kilde: UNI C Statistik & Analyse. Anm.:Følgende uddannelser indgår ikke i beregningerne: Fri ungdoms- uddannelse, produktionsskoler, egu og voksen- og efteruddannelse. Tallene er korrigeret for manglende indberetninger.
3
www.akf.dk Kulturel kapital Den kulturelle kommunikation er betydelig De unge deltager i kulturelle aktiviteter Der er i familien kulturelle besiddelser Der er uddannelsesressourcer i hjemmet Den sociale kommunikation er betydelig
4
www.akf.dk Kulturel kommunikation i hjemmet
5
www.akf.dk Kulturelle aktiviteter
6
www.akf.dk Social kommunikation i hjemmet
7
www.akf.dk Skolefaktorer Læreren viser interesse for eleverne og støtter dem efter behov. Forholdet mellem elever og lærere er godt (eleverne kommer godt ud af det med lærerne, lærerne er interesseret i elevernes trivsel). Disciplinen i klassen er god (læreren bør ikke vente i lang tid, før eleverne falder til ro, eleverne arbejder godt og hører efter, hvad læreren siger). Eleven trives og har lyst til at komme i skole.
8
www.akf.dk Dansklæreren viste interesse/støttede
9
www.akf.dk Hvor godt forholdet mellem elever og lærere er
10
www.akf.dk Fordeling efter uddannelsesstatus i 19-års- alderen, afhængig af læsescore i 9. klasse
11
www.akf.dk Overblik over relevante uddannelser efter grundskolen blandt forskellige grupper af unge. Retrospektive svar i 20-års-alderen. Procent Spm: » Hvor godt overblik havde du over de uddannelser, som kunne komme på tale? « RingeMindre godt Middel godt Meget godt Særde- les godt Ved ikke / uoplyst I altPct.- grundl. Alle i undersøgelsen71326381511003.073 Startede på en ungdomsuddannelse lige efter 9.-10. klasse 61326391511002.767 Fik et arbejde lige efter 9.- 10. klasse 14172332122100212 Hold fri/sabbat/ledig lige efter 9.-10. klasse 111633318110085 Er aldrig startet på en ungdomsuddannelse 182133196410180 Kilde: Forløbsundersøgelsen af unge født i 1983-84 (PISA-Longitudinal).
12
www.akf.dk Hvad skal der til i erhvervsuddannelserne? Overskuelighed i ungdomsuddannelserne gennem brede indgangsveje Bedre muligheder for meritoverførsel Tagselvbord en risiko for de svage unge Integrere teori og praksis i erhvervsuddannelser, så de mindre bogligt stærke også finder dem attraktive. Indfør evt. niveaudeling Differentiering frem for marginalisering
13
www.akf.dk For de bogligt svage At gøre den praktiske læring til indgangen til uddannelsesforløbet At knytte teorien til og begrunde den i det praktiske arbejde At indføre støtteforanstaltninger i de teoretiske fag
14
www.akf.dk For de »opgivende« og de »vedholdende« At uddannelsesinstitutionen tilbyder de unge en positiv ramme om deres sociale liv bl.a. ved at prioritere sociale arrangementer og tryghedsskabende arbejdsgrupper At der i undervisningen er indarbejdet selvtillidsskabende aktiviteter At der er mulighed for vejledning og psykologbistand – også ved akut opståede kriser
15
www.akf.dk For de »flakkende« At der er mulighed for kreative udfoldelser eller anden ikke-boglig aktivitet i uddannelsesperioden At der er individuelt tilrettelagte forløb, der i højere grad skræddersys efter den unges lyster og behov
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.