Herskindskolen www.herskindskolen.dk Selvstyrende team Herskindskolen www.herskindskolen.dk.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Advertisements

Er det ikke noget i klassen?
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Herskindskolen - PUC på tur
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Skolebestyrelsens opgaver
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Velkommen til medlemsmødet For børnehaveklasseledere om arbejdstidsaftalen april 2009 Brøndby Strandskole.
Frøslev-Padborg skole
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
SØNDERMARKSSKOLEN.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
BUDSKABER TIL FORÆLDRE:
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Asminderød Skole – en rummelig og fleksibel skole
- fortsat midt i en flekstid?
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
TJEK PÅ TEAMET.
Velkommen til Skovshoved Skole.
Fælles forældremøde Thurø
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Fra team af navn til team af gavn.
Mødeledelse og deltagelse
Hvad laver skolebestyrelsen på Dagnæsskolen?
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Effektiv mødekultur Formål: At udvikle en velstruktureret og effektiv mødekultur 1 Hvad er effektiv mødekultur? 2 Hvad er mål/resultat (Output)? 5 Hvordan.
VISION Det bedste til vore børn! Oplæg til Pædagogisk Råd.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Folkeskolereform Version 1.0
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene
Folkeskolereform 2014.
Pædagogisk råd Valg af arbejdsmiljørepræsentanter for skolen og for SFO 2.Valg af to medarbejderrepræsentanter til skolebestyrelsen, samt valg.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
INDSKRIVNINGSMØDE.
Introduktion til skolebestyrelsen november 2011
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Evaluering og undervisning - en kultur
Trongårdsskolen – den rummelige og fleksible skole Skolens udvikling:  Pædagogisk  Organisatorisk  Bygningsmæssigt Udviklingsperiode 05/06 – 06/07.
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Efteruddannelse og kompetenceudvikling. Efteruddannelse før reformen Eksterne faglige kurser Kurser for hele faggrupper Skolebaserede kurser Pædagogiske.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Målingens problematikker Hvorfor egentlig iværksætte et måleprojekt?
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Implementering af SkoleIntra
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
- Kom tættere på dit barns skolegang
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Velkommen til Skolebibliotek og PUC – SkoleIntra og videndeling v
Bestyrelsesmøde
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Herskindskolen www.herskindskolen.dk Selvstyrende team Herskindskolen www.herskindskolen.dk

Tidsplan 1430 Oplæg 1530 Kaffepause 1600 Gruppeopgaver Plenum 1715 Afslutning

MÅL for dagen! at fortælle om vores arbejde og erfaringer med selvstyrende teams på Herskindskolen samt lægge op til: - refleksion over problematikker som kan anvendes til erfaringsudveksling! - redskaber som kan anvendes på egen skole!

Overskrifter Præsentation af Herskindskolen Mini historisk rids fra teams til selvstyrende teams Skolens organisation og opgaver Teams: - inddeling og tanken bag! - selvstyrende, betingelser! Teamkoordinatorernes opgaver Mødekultur og faldgrupper Helhedsaftale og fagfordeling Skolekom – intranet, kort sagt kommunikation Opbakning til selvstyrende teams Værdibaseret ledelse Hvad vi vil arbejde videre med Erfaringsudveksling – konkrete opgaver

Herskindskolen 230 elever 0. – 9. Klasse SFO med 60 børn Klub Børnehave PUC - Skolens Udviklingscentrum ( UVM projekt gennem 2 år ) - Fælles Kulturcenter Lektiehjælpsprojekt for udsatte børn Tværfagligt lokalteam

Fra teams til selvstyrende teams Fast mødetid – møder kalendersat Ledelsestid/koordinatortid ( variabel ) Teamsamarbejdstid ( variabel ) Mødeansvar Selvstyrende ( betingelser/ny løn) Nye teamkoordinatorer ( løntrin )

PUC på tur! Vi er i gang med en udvikling hen i mod selvstyrende enheder. Mange ting foregår derfor decentralt, og der er behov for en instans, som kan samle indtryk, erfaringer og skabe overblik over de ressourcer, vi råder over. Med andre ord må medarbejderne gå foran og selv udvikle de færdigheder og arbejdsvaner, som vi ønsker vore elever skal lære… Citat PUC ansøgning for 3 år siden.

Organisation Styringssøjle

Pædagogisk udviklingssøjle

Teamkoordinator Opgaver Trinteamkoordinatorer: Koordinatorergruppen består af tre koordinatorer samt SFO leder og viceskoleleder Trinkoordinatorens opgaver: -        at koordinere arbejdet i trinnet og arbejdet mellem trinnene, og skolen som helhed -        at sikre indkaldelse til møde, dagsorden og en fordeling af mødeleder rollen, referent og forplejningsansvar -        at deltage som medlem i teamkoordinatorgruppen

Teams De forskellige team opgaver er beskrevne…. Trinteam Klasseteam SFO team PUC team Fagteam Selvstyrende: vikarplaner, økonomi, årsplaner planlægning m.v.

Halvårsplan til PUC Aug 32 33 34 Oversigt PUC – Første halvår 2003/2004 Klasseteam _______________   Uge IT/MH /KT Lek- tioner AV/PS Bib. /KD/AG Specialcenter BK/MH Fag/ medarb. ressourcer Aug 32 33 34

Mødekultur og faldgrupper TK - konference Team konferencer Dagsorden og referat i konference på skolekom. koordinator laver dagsorden ud fra oplæg på TK – møde Styring af punkter skiftende mødeledere/forplejn./referenter Tildeling af timer/fordeling af timer (skemaer) Lærer og klasse tids - fordeling i ” brudte uger” på OHP

Betingelser Kommunale principper ( indsatsområder ) Skolens principper ( SB + Ledelsens ) Årsnorm ( helhedsplan ) Grundskema – plan Vikarfunktioner ( !!!) Teams Økonomi

Fagfordeling Betingelser for selvstyrende team - bilag fra Galten Kommune Medansvar for fagfordeling - afdækning af ressourcer og ønsker - plenum - teamgrupper – plenum osv. - endelig fordeling udkast til helhedsaftale Bilag: fordelingsskema på OHP

Eksempel på ressourcefordeling Klasselærertid: 40 timer pr. klasselærer Klasseteam: 20 timer Årsgangsteam: 30 timer Teamkoordinatorer: 60 timer Fagudvalg: 10 timer Pæd. dage: 6 timer ( lærerløs dag) Studiekreds: 10 timer

INTRANETTET UNI – C. 3 x pakning Lærerdelen: Reservationer Aktivitetsoversigter Vikarplanlægning Dokumenter Logbøger Årsplaner ressourcer Elevdelen: Forældredelen: - Logbøger - Kommunikation - Lektier - Forældrebreve - elevråd - Debat - Hjemmesider - Planer uge/år - Portefolie - Tilmeldinger

Opbakning til selvstyrende teams Teamkoordinatorgruppen - forventninger og evalueringer MUS - afdækning af ressourcer/ønsker Pæd. dage - Udviklingsudvalget – Studiekreds - teambuildingskursus - medansvar for egen læring ” ordentlighed” Nye tidssvarende rammer ( Læringsmiljø ) - PUC og indskoling - hal + etape 3 og 4!

Værdibaseret ledelse Hvorfor og hvordan det er blevet en konsekvens! Accept og ansvar Kaosteorien

Hvad vil vi udvikle/ændre/forbedre! Klasseinddeling Klasselærerteam i samme trin Teamsamtaler Supervision af team medarbejdere Sammenkæde PUC og team Medejerskab til indsatsområder og projekter Medarbejderarbejdspladser ( fælles kultur, mødested ) Pæd. værksted fælles med elever + eget værksted Ledelsesteam

Opgave 1. Status på teamsamarbejde på egen skole! Hvilke team har vi på vores skole! Hvor langt er vi i opbygning af teamsamarbejde!

Opgave 2. Status på holdninger i forhold til teamsamarbejde! Hvordan tror I holdningerne er til indførelse af selvstyrende teams i følgende grupper: I ledelsen Mellem lærerne Mellem pædagogerne Resterende medarbejdere

Opgaver 3. Fordele/ ulemper ved selvstyrende teams for: Ledelsen Lærerne Pædagogerne Resterende medarbejdere

Opgave 4. Hvordan vil I med fordel kunne indføre selvstyrende teams på egen skole? Hvilke hindringer er der? Organisation, fagfordeling, fagforening, holdninger osv. Hvordan inddrager I de involverede parter?

Opgave 5.