Herskindskolen www.herskindskolen.dk Selvstyrende team Herskindskolen www.herskindskolen.dk
Tidsplan 1430 Oplæg 1530 Kaffepause 1600 Gruppeopgaver Plenum 1715 Afslutning
MÅL for dagen! at fortælle om vores arbejde og erfaringer med selvstyrende teams på Herskindskolen samt lægge op til: - refleksion over problematikker som kan anvendes til erfaringsudveksling! - redskaber som kan anvendes på egen skole!
Overskrifter Præsentation af Herskindskolen Mini historisk rids fra teams til selvstyrende teams Skolens organisation og opgaver Teams: - inddeling og tanken bag! - selvstyrende, betingelser! Teamkoordinatorernes opgaver Mødekultur og faldgrupper Helhedsaftale og fagfordeling Skolekom – intranet, kort sagt kommunikation Opbakning til selvstyrende teams Værdibaseret ledelse Hvad vi vil arbejde videre med Erfaringsudveksling – konkrete opgaver
Herskindskolen 230 elever 0. – 9. Klasse SFO med 60 børn Klub Børnehave PUC - Skolens Udviklingscentrum ( UVM projekt gennem 2 år ) - Fælles Kulturcenter Lektiehjælpsprojekt for udsatte børn Tværfagligt lokalteam
Fra teams til selvstyrende teams Fast mødetid – møder kalendersat Ledelsestid/koordinatortid ( variabel ) Teamsamarbejdstid ( variabel ) Mødeansvar Selvstyrende ( betingelser/ny løn) Nye teamkoordinatorer ( løntrin )
PUC på tur! Vi er i gang med en udvikling hen i mod selvstyrende enheder. Mange ting foregår derfor decentralt, og der er behov for en instans, som kan samle indtryk, erfaringer og skabe overblik over de ressourcer, vi råder over. Med andre ord må medarbejderne gå foran og selv udvikle de færdigheder og arbejdsvaner, som vi ønsker vore elever skal lære… Citat PUC ansøgning for 3 år siden.
Organisation Styringssøjle
Pædagogisk udviklingssøjle
Teamkoordinator Opgaver Trinteamkoordinatorer: Koordinatorergruppen består af tre koordinatorer samt SFO leder og viceskoleleder Trinkoordinatorens opgaver: - at koordinere arbejdet i trinnet og arbejdet mellem trinnene, og skolen som helhed - at sikre indkaldelse til møde, dagsorden og en fordeling af mødeleder rollen, referent og forplejningsansvar - at deltage som medlem i teamkoordinatorgruppen
Teams De forskellige team opgaver er beskrevne…. Trinteam Klasseteam SFO team PUC team Fagteam Selvstyrende: vikarplaner, økonomi, årsplaner planlægning m.v.
Halvårsplan til PUC Aug 32 33 34 Oversigt PUC – Første halvår 2003/2004 Klasseteam _______________ Uge IT/MH /KT Lek- tioner AV/PS Bib. /KD/AG Specialcenter BK/MH Fag/ medarb. ressourcer Aug 32 33 34
Mødekultur og faldgrupper TK - konference Team konferencer Dagsorden og referat i konference på skolekom. koordinator laver dagsorden ud fra oplæg på TK – møde Styring af punkter skiftende mødeledere/forplejn./referenter Tildeling af timer/fordeling af timer (skemaer) Lærer og klasse tids - fordeling i ” brudte uger” på OHP
Betingelser Kommunale principper ( indsatsområder ) Skolens principper ( SB + Ledelsens ) Årsnorm ( helhedsplan ) Grundskema – plan Vikarfunktioner ( !!!) Teams Økonomi
Fagfordeling Betingelser for selvstyrende team - bilag fra Galten Kommune Medansvar for fagfordeling - afdækning af ressourcer og ønsker - plenum - teamgrupper – plenum osv. - endelig fordeling udkast til helhedsaftale Bilag: fordelingsskema på OHP
Eksempel på ressourcefordeling Klasselærertid: 40 timer pr. klasselærer Klasseteam: 20 timer Årsgangsteam: 30 timer Teamkoordinatorer: 60 timer Fagudvalg: 10 timer Pæd. dage: 6 timer ( lærerløs dag) Studiekreds: 10 timer
INTRANETTET UNI – C. 3 x pakning Lærerdelen: Reservationer Aktivitetsoversigter Vikarplanlægning Dokumenter Logbøger Årsplaner ressourcer Elevdelen: Forældredelen: - Logbøger - Kommunikation - Lektier - Forældrebreve - elevråd - Debat - Hjemmesider - Planer uge/år - Portefolie - Tilmeldinger
Opbakning til selvstyrende teams Teamkoordinatorgruppen - forventninger og evalueringer MUS - afdækning af ressourcer/ønsker Pæd. dage - Udviklingsudvalget – Studiekreds - teambuildingskursus - medansvar for egen læring ” ordentlighed” Nye tidssvarende rammer ( Læringsmiljø ) - PUC og indskoling - hal + etape 3 og 4!
Værdibaseret ledelse Hvorfor og hvordan det er blevet en konsekvens! Accept og ansvar Kaosteorien
Hvad vil vi udvikle/ændre/forbedre! Klasseinddeling Klasselærerteam i samme trin Teamsamtaler Supervision af team medarbejdere Sammenkæde PUC og team Medejerskab til indsatsområder og projekter Medarbejderarbejdspladser ( fælles kultur, mødested ) Pæd. værksted fælles med elever + eget værksted Ledelsesteam
Opgave 1. Status på teamsamarbejde på egen skole! Hvilke team har vi på vores skole! Hvor langt er vi i opbygning af teamsamarbejde!
Opgave 2. Status på holdninger i forhold til teamsamarbejde! Hvordan tror I holdningerne er til indførelse af selvstyrende teams i følgende grupper: I ledelsen Mellem lærerne Mellem pædagogerne Resterende medarbejdere
Opgaver 3. Fordele/ ulemper ved selvstyrende teams for: Ledelsen Lærerne Pædagogerne Resterende medarbejdere
Opgave 4. Hvordan vil I med fordel kunne indføre selvstyrende teams på egen skole? Hvilke hindringer er der? Organisation, fagfordeling, fagforening, holdninger osv. Hvordan inddrager I de involverede parter?
Opgave 5.