Professionalisering af beskæftigelsesbranchen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Måling af borgerens progression mod arbejdsmarkedet
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Workshop 5.
Langvarigt sygefravær
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
New Insight - Noter til præsentation
mangfoldighedens søgelys
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Integro – anden aktør Vores opgave i livet
Dokumentation som arbejdsredskab – opholdsplanen som procesværktøj
Konsulentfirmaet DropUd Telefon: www. dropud. dk
Date :31 1.
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Hvad ved vi og hvordan skaffer vi os mere viden?
Hvilken viden kan vi få fra progressionsmålinger?
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Vejledning i projektarbejde
Kick-off seminar Metodeafprøvningsprojekt om ikke-vestlige sygedagpengemodtagere.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Midtvejsseminar den november 2010 Midtvejsseminar for modelkommunerne november 2010.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Fælles beskæftigelsesfagligt sprog – hvorfor og hvordan
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Et projekt på.  Misbrugsbehandling er traditionelt opdelt i en behandlingsfase og en fase der retter sig mod arbejdsmarkedet.  At blive stoffri er sjældent.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.
Håndtering af Sygefravær
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Fundamentale datastrukturer
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Lederkonferencen 9. juni 2010
1 Fundamentale datastrukturer. 2 Definitioner: abstrakt datatype, datastruktur Elementære datastrukturer og abstrakte datatyper : arrays, stakke, køer,
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Hvad viser de foreløbige resultater fra progressionsmålingerne?
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
22. september 2016 BeskæftigelsesIndikatorProjektet v. chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight Oplæg for jobcentrene i Østdanmark d. 16. april 2012.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Helle Anttila Arbejdsmarkedsafdelingen Frederiksberg kommune Mål og delmål i rehabiliteringsindsatsen.
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Professionalisering af beskæftigelsesbranchen New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Professionalisering af beskæftigelsesbranchen 2. april 2017

Program for konferencen New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Program for konferencen Program for konference om professionalisering af beskæftigelsesbranchen Tidspunkt 9.30 – 10.00 Velkomst og morgenmad 10.00 – 10.10 Professionalisering af beskæftigelsesbranchen Udviklingschef Leif Kongsgaard, Væksthuset 10.10 – 11.00 Præsentation af nyt progressionsmålingsredskab og erfaringer med kvalitetssikring af beskæftigelsesindsatsen. Chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight 11.00 – 11.15 Pause 11.15 – 12.15 Workshops – første runde 12.15 – 13.15 Frokost 13.15 – 14.15 Workshops – anden runde 14.15 – 14.30 14.30 – 14.45 Hvordan kan dokumentation og progressionsmåling forbedre beskæftigelsesbranchen – og samtidig skabe mening og faglig refleksion i praksis? Chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight 14.45 – 15.45 Professionalisering af beskæftigelsesbranchen. Professor Henning Jørgensen, Center for Arbejdsmarkedsforskning på Aalborg Universitet Hvilke videnshuller har vi om ”hvad der virker for hvem”? Hvad er en beskæftigelsesfaglighed – og hvad kan den indeholde? Hvordan kan beskæftigelsesbranchen blive bedre til at dokumentere effekter af aktivering? 15.45 – 16.00 Opsamling på dagen

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Kvalitetssikring og progressionsmåling v. chefanalytiker Charlotte Hansen, New Insight 2. april 2017

Deltagende virksomheder New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Deltagende virksomheder Væksthuset, Afdelinger i København og Roskilde Integro, Afdelinger i Fredericia og Helsingør Beskæftigelsescenter for Afklaring og Beskæftigelse (CAB), København Reva Trollesbro, Hillerød Springbræt, København Center for Beskæftigelse og Revalidering (CBR), Randers

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Projektformål Et kvalitetsudviklingsprojekt der går ud på: Udvikle, afprøve og implementere et redskab til progressionsmåling og evaluering af beskæftigelsesindsatsen overfor ikke-arbejdsmarkedsparate borgere Kvalitetssikre beskæftigelsesindsatsen overfor ikke-arbejdsmarkedsparate borgere

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvorfor? Meget lidt sikker viden om, hvad der virker Konjunkturer spiller afgørende rolle for at ledige kommer i job Undersøgelser peger på løntilskud og virksomhedsrettet aktivering Hvis ikke job og uddannelse – hvad er så relevante parametre for en succesfuld indsats?

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvorfor? Interesse i at dokumentere effekter ud over ordinær job/uddannelse, ændring i matchkategorisering, forsørgelsesgrundlag mv. Måle på ”trædesten” til arbejdsmarkedet Blive skarpe på hvad ”tættere på arbejdsmarkedet” betyder! Sikre sammenhæng mellem indsats og effekt

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Indsats Delindsats(er) Effekt/virkning Mål Afdækning af relevante jobmuligheder Træning i faglige og sociale kompetencer Motivationsfremme Snusepraktik Afklare jobmål Afklare kompetencer ift. jobmål Afklare mestringsevner ift. at have fokus på job Vejledning og afklaring Ordinært job eller uddannelse 8

Vejen til job/uddannelse New Insight - Noter til præsentation New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 2. april 2017 Vejen til job/uddannelse Ikke-arbejdsmarkedsparate Tættere på job Vejledning og opkvalificering Praktik    Tættere på job: Relevante faglige kompetencer Sociale kompetencer der kræves Motiveret for job/uddannelse Mestrer dagligdagskompetencer Mestrer helbredsproblemer mv. Vejledning og opkvalificering: fx. Holdundervisning i arbejdsmarkedsforhold, afklaring af egne kompetencer Vi vil være ligesom forbrugerstyrelsen – teste jeres produkter. Få ændret varedeklarationerne – er det citronkage uden citron der sælges? 9 9

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvilken værdi har det? Skærpe fokus i aktiveringsforløbet på den effekt, aktiveringen skal have Synliggør hvad der ”fås for pengene” Målrette dialog ml. jobcenter og udfører i aktiveringsindsatsen om formål med aktivering Tydeliggør formål med aktivering overfor den ledige

Hvilke spørgsmål stillede vi? New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvilke spørgsmål stillede vi? Hvilke mål er der med en aktiveringsindsats? Hvordan kan målene indfries (hvilke delindsatser, tilgange, redskaber og metoder)? Hvordan kan vi måle på, om indsatsen virker efter hensigten? Hvilke resultater er der af indsatsen? Hvad kan vi lære af resultaterne?  Det blev baggrund for udvikling af kvalitetscirklen

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Kvalitetscirklen Mål for ind-satsen Program-teori Indika-torer Virkningseva-luering Korrige-ring Kvalitetssikring af beskæftigelses-indsatsen Hvordan når vi målene for indsatsen, og hvilke redskaber og metoder skal vi anvende? Hvordan kan vi måle på den indsats, vi forventer virker? Hvad kan vi lære af indsatsen og resultaterne? Justering og tilpasning af mål og indsatser Data- indsam-ling Virker indsatsen efter hensigten? Hvilke resultater er der af indsatsen?

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvordan gør man? Udvikle programteorier for: Hvad en indsats skal resultere i Hvilke elementer der skal være i indsatsen, for at formålet kan opnås Hvad der er afgørende faktorer, for at indsatsen lykkes

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvad er programteori? Programteori Tydeliggjorte, eksplicitte forestillinger om, hvorfor og hvordan en given indsats virker. Giver en begrundet forestilling/forklaring på, hvordan en indsats kan omsættes til konkrete resultater Virkningsforestillinger: Hvad virker for hvem, hvordan og under hvilke betingelser? Kilde: Peter Dahler-Larsen og Hanne Kathrine Kroghstrup: Nye veje i evaluering, 2003

Elementer i en programteori New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Elementer i en programteori Indsats Delindsats(er) Præstation Effekt/virkning Slutmål Eks. forløb for borgere med misbrug og psykiske problemer Eks. minerydning Besøg på arbejdspladser Praktikophold Fremmøde Deltagelse i de forskellige aktiviteter Hverdagsmestring Sociale og faglige kompetencer Afklaring af job- muligheder Øget motivation Fokus på job Indikatorer Moderatorer for sammenhænge mellem delindsatser, præstationer og effekt/slutmål. Eksempelvis: Klar praktikaftale, systematisk opfølgning, at medarbejder mestrer en anerkendende tilgang til borger mv.

Datakilder til programteori New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Datakilder til programteori Beskæftigelsesmedarbejderes erfaring og faglighed Eksisterende undersøgelser om virksomme mekanismer og god praksis Arbejdsgivervurderinger af hvilke kompetencer der efterspørges Borgerinterviews om hvad der er afgørende for at komme i job  Vekselvirkning mellem erfaringsbaseret viden, undersøgelser og forskning

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvad måler vi på? Udvikling af indikatorer for: Baggrundsvariable på borger (køn, alder, herkomst, ledighedslængde mv.) Aktiviteter: typer af aktiviteter, deltagelse i disse, fremmøde mv. Moderatorer: er de rette betingelser til stede Virkninger af delindsatser (eks. måling på kompetencer og mestringsevner) Slutmål for indsatsen (eks. job, uddannelse, ændring i match, indstilling til FØP, sygemelding mv.)

Virkningsindikatorer New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Virkningsindikatorer Projektets flagskib Giver viden om den udvikling, borger gennemgår i aktiveringsforløbet – og derfor om borger profiterer af aktiveringsforløbet

Hvad måles progression på? New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvad måles progression på? Motivation Arbejdsidentitet Afklaring af beskæftigelsesperspektiv Faglige, sociale og personlige kompetencer Afklaring af helbredsmæssig situation Mestring af helbred og hverdagsmestring Borgerens self efficacy Relationsdannelse og tillid i forløbet

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvordan måle? For at belyse udvikling skal man kunne se, om der er bevægelse Går det fremad (progression) Går det tilbage (regression) Er der stilstand (status quo)  Behov for at udvikle forskellige trin/stadier indenfor de områder, vi vil belyse udvikling indenfor

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvad blev svaret? Udvikling af skalatrin 5-skala for faglige vurderinger foretaget af beskæftigelsesmedarbejdere 10-skalaer for borger- og arbejdsgivervurderinger Derudover objektive målinger fra testværktøjer

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Udfordring! Sætte faglig vurdering på en skala Omsætte kvalitative vurderinger til kvantificerbare måleenheder

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvor mange? 26 indikatorer for faglige vurderinger af arbejdsmarkedsperspektiv, kvalifikationer og kompetencer, helbredsforhold, relationsdannelse mv. 30 indikatorer for borgervurderinger 4 indikatorer for arbejdsgivervurderinger

Eksempel på faglig vurdering New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Eksempel på faglig vurdering Motivation/ønske og tro på en fremtid på arbejdsmarkedet Point Borger har ingen tiltro til egne kvalifikationer - ønsker pension, ønsker ikke at være på arbejdsmarkedet - udtrykker selv manglende vilje / evne til at være på arbejdsmarkedet - har fokus udelukkende rettet mod problemer og barrierer - ser ikke sig selv som parat til arbejdsmarkedet - handler ikke arbejdsmarkedsrettet (forholder sig passivt) 1 Borger har en begyndende tiltro til egne kvalifikationer - formulerer enkelte ønsker om ændringer i sin livssituation og begynder at fokusere på fremtiden - begynder at handle (fx ved at melde afbud eller deltage i samtale) 2 Borger kan se nogle kvalifikationer/ kompetencer, som på sigt kan anvendes på arbejdsmarkedet - er afventende, men har positive forestillinger om arbejdsmarkedet og ønsker på sigt at vende tilbage til/ komme ind på arbejdsmarkedet - vægter muligheder og barrierer lige højt - udtaler sig aktivt i forhold til egen plan. Siger fx: ”jeg skal nok prøve, det vil jeg gøre osv.” - handler i overensstemmelse med planen 3 Borger udtaler sig realistisk og konkret om sine ønsker - er fokuseret på muligheder - føler ejerskab til planen - kan se jobperspektiv i praktik/ løntilskud/ aktivering - ønsker og tror på position på arbejdsmarkedet i nær fremtid 4 Borger bringer uopfordret relevante kompetencer og interesser i spil - handler aktivt i forhold til sin egen plan ved at opsøge og undersøge muligheder - har opnået indflydelse på eget forløb/ har opnået ejerskab til handleplanen - handler arbejdsmarkedsrettet på eget initiativ 5

Eksempel på borgervurdering New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Eksempel på borgervurdering Borgervurdering af troen på at få et arbejde Borger vurderer på en skala fra 1-10, i hvor høj udstrækning borger tror på, at det er muligt at få job 1 svarer til ”tror slet ikke det er muligt” – og 10 svarer til ”jeg tror fuldt og fast på, at det er muligt”. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 (sæt kryds/ring)

Eksempel på arbejdsgivervurdering New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Eksempel på arbejdsgivervurdering Arbejdsgiver vurderer borgerens evne til at tage initiativ på en skala fra 1-10 1 svarer til ”passiv” – 10 svarer til ”går uopfordret i gang med opgaver, initiativrig”. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 (sæt kryds/ring)

Løbende progressionsmålinger New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Løbende progressionsmålinger Forløb A Relationsdannelse ”Minerydning” Afklaringsfase Træningsfase Start- måling Måling 2 Måling 3 Slut- måling Elektronisk progressionsværktøj

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Datagrundlag Ca. 500 målinger over 1 år

Måling på gennemsnitlige værdier New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Måling på gennemsnitlige værdier Borgers tro på at få et arbejde Medarbejdervurdering af borgers motivation

Måling på gennemsnitlige værdier New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Måling på gennemsnitlige værdier Borgervurdering af sociale kompetencer Medarbejdervurdering af sociale kompetencer

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Progression i borgernes faglige kompetencer - på tværs af forløb og målinger

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Progression i borgervurdering af sociale kompetencer - på tværs af forløb og målinger

Arbejdsmarkedsparathed New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Arbejdsmarkedsparathed Fordeling på arbejdsmarkedsparathed – måling 1 Fordeling på arbejdsmarkedsparathed – måling 4

Eksempler på resultater New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Eksempler på resultater Relationsdannelse mellem beskæftigelsesmedarbejder og borger er særligt virksomt i længere forløb. Sammenhæng ml. tillidsfuld relation og borgers evne til at håndtere helbredsproblemer og troen på at få et arbejde Praktikophold spiller ind på borgers motivation, tro på at få et arbejde og faglige kvalifikationer (systematisk opfølgning, længerevarende praktik og højt fremmøde er virksomme mekanismer) Mange henvendelser til arbejdspladser øger borgers motivation. Før henvendelse til arbejdsplads er der foregået træning i præsentationsteknik, og der er efterfølgende evalueret på borgerens præsentation.

Eksempler på resultater New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Eksempler på resultater Forbedring af nogle kompetencer spiller ind på andre Forbedret evne til hverdagsmestring hænger sammen med forbedring af faglige kvalifikationer Forbedret hverdagsmestring (økonomi, bolig, netværksrelationer mv.) hænger sammen med motivation og tro på at få et arbejde Forbedret evne til at håndtere helbredsproblemer hænger sammen med større motivation, troen på at få et arbejde og faglige kompetencer Forbedret helbredssituation hænger sammen med forbedring af sociale kompetencer Tiltro til egne evner hænger sammen med troen på at få et arbejde

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Hvad er gevinsten? Hør om det i workshops Og senere oplæg kl. 14.30

New Insight - Noter til præsentation 2. april 2017 Workshops Workshop 1: Kvalitetscirklen, Chr. Lundstuen Workshop 2: Programteori – hvad kan den bruges til?, Store Hessel (plenumsal) Workshop 3: Måling af borgerens progression, Lille Hessel Workshop 4: Borgervurdering som dialogværktøj, Havestuen Workshop 5: Styrk den faglige vurdering, Admiralstuen Workshop 6: Fælles beskæftigelsesfagligt sprog, Løvestuen