Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Et væksthus for børn og voksne
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
På vej mod folkeskolereformen
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Den åbne skole.
Lærerprofessionen - en definition.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
 Andelen af elever i den almindelige undervisning skal i 2015 være 96% af det samlede elevtal i FSK – mod 94,4% i dag.  Det svarer til ca elever,
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
De seks bedste billeder fra gruppen
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Det handler om eleverne
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013

Dagsorden Netværkskaffe og morgenbrød kl. 8:30 – 9:00 9:00 – 9: 10Velkomst og rammesætning for formiddagens program 9:10 – 10:00Vi sætter fokus på folkeskolereformens aftaletekst om pkt. 2.6 om ”Fokus på udvikling af undervisningen” 10:00 – 10:50Vi sætter fokus på folkeskolereformens aftaletekst om pkt. 2.5 om ”Den åbne skole” 10:50 – 11:00Formiddagens program afrundes

Rammesætning for drøftelse af udviklingsmål To faggrupper der historisk set altid har defineret sig i forhold til hinanden -Hvordan nærmer vi os hinanden endnu mere med afsæt i stærkt samarbejde -Fokus på faglighed, på effekt, metodik og artefakter

Pædagogik for alle ”Jo mere viden er løsrevet fra hverdagen – jo mere professionel fremstår det” Charlotte Højholt Fokus på pædagogik som det specielle – defineret som det problematiske der adskiller sig fra det normale og Fokus på pædagogik som det normale – defineret som børns almindelige liv sammen med hinanden

Fritid Fritidsinstitutionen hvor der sker mange ting på en gang: Forskellige aktiviteter, grupperinger, relationer, steder, samtaler og konflikter, sjov, opstrater, afbrydelser, opløsninger, nye begyndelser Kalder på at børn organiserer, strukturer, tager initiativ, tager valg, gennemfører deres formål, prioriterer, forhandler…. Børn flytter sig mellem forskellige steder og aktiviteter med løbende udskiftning i konstellationerne. Det foregår glidende og ”ubemærket”.

Viden og forståelse Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for ledelsesområdet. Skal kunne forstå praksis, anvendt teori og metode samt kunne reflektere over ledelsesprofessionens praksis og anvendelse af teori og metode. Færdigheder Skal kunne anvende metoder og redskaber og skal kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for ledelse. Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller. Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til medarbejdere, resten af organisationen og til øvrige interessenter. Kompetencer Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i ledelsesmæssige sammenhænge. Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ledelsesansvar inden for rammerne af en professionel etik. Skal kunne udvikle egen ledelsespraksis. Studieordning for diplom i ledelse, UCC

2.6. Fokus på udvikling af undervisningen Sikre læringsmål, som sætter elevernes læringsudbytte tydeligere i centrum, og som understøtter skolens arbejde med målstyret undervisning. Tydelige mål for elevernes læring skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever.

Målbeskrivelser i folkeskolen § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati. -Folkeskoleloven § 1

Målbeskrivelser i folkeskolereformen 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. 3) Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis. -Formålet med folkeskolereformen

Læringsmål i skolen (dansk som case) 1) Med afsæt i formålsbeskrivelserne for folkeskolen, formuler da læringsmål der indeholder en pædagogisk faglighed (der beskriver både det normale og det specifikke) 2) Overvej om det er givtigt kun at have læringsmål på individniveau eller også på gruppeniveau 3) Overvej om læringsmålene spiller sammen med det pædagogiske arbejde der sker i fritidsinstitutionen 4) Læringsmål som metode – hvordan spiller det samme med den pædagogiske faglighed. Hvad skal man være opmærksom på, hvilke udfordringer er der ved et sådant styringsværktøj og hvilke fordele er der? Ift. børnene, forældrene, lærerne, ledelsen og succesen om en folkeskole i udvikling

Gensidig breefing – hvad hører vi rundt i byen 1) Hvad fortæller kommunen (f.eks. Tobias Stax til dialogmødet): skolens selvforståelse skal ændres hen mod en ny undervisningsform 2) hvad fortæller BUPL 3) Hvad siger områdecheferne?

Artefakter i det pædagogiske og lærerfaglige arbejde Hvad definerer pædagogen? Hvad definerer læreren? Hvad definerer et læringsrum og hvad definerer et pædagogisk rum? Hvad definerer det fælles rum?

2.5. Den åbne skole Skolerne skal i højere grad åbne sig over for det omgivende samfund. Der skal skabes en større inddragelse af det lokale idræts-, kultur- og foreningsliv i skolen, ved at kommunerne forpligtes til at sikre et samarbejde. Udover folkeskolens fag og formål generelt skal dette samarbejde fremme den lokale sammenhængskraft og bidrage til, at eleverne i højere grad stifter bekendtskab med foreningslivet og de muligheder, som foreningslivet rummer.

2.5. Den åbne skole – KK budgetaftale Kommunen indgår aftaler med læringsmiljøer – herunder Nationalmuseet, Den Blå Planet, Experimentariet Kommunen har lanceret en Kulturmotorvej, som er et sammenhængende koncept for organisering og formidling af tilbud. Bemandet af en 2 ambassadører pr. skole + en ambassadør fra hvert netværk/klynge. Ordningen er understøttet af et centralt sekretariat

2.5. Den åbne skole – muligheder for fritidstilbuddene Hvordan kan kulturmotorvejen være en drivkraft for fritidstilbuddene? Hvordan har de selvejende institutioner nogle muligheder i forhold til kulturmotorvejen?