- hvorfor og hvordan? Af Cecilie Nørgaard & Bonnie Vittrup

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Hvordan ser dagtilbuddet ud i et drengeperspektiv
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Læring i bevægelse - hvorfor?
Klub- og Frit netværket i MDI Debatoplæg d. 13. november 2013.
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Lærerprofessionen.
Principper Stenmagle skole
Kladde til informationsdias
DANS OG DANNELSE ULLA GAD.
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Tværfagligt undervisningsforløb
- fortsat midt i en flekstid?
Fagets formål, fokus og fagmål
Internationalt arbejde på. Dalby skole Skolens historie i tal • ELEVER PÆDAGOGISK PERSONALE •1998/1999 – •1999/2000 – •2000/2001 – 230.
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
Lærerprofessionen - en definition.
Skridtet ud af biologien: Når dansk ikke slår til
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Konference: Sproget skaber virkeligheder, Foreningen for 2-sprogede småbørns vilkår, Vejle den 20. marts 2012 ”Når alle er forskellige er ingen anderledes”
Uddannelsesparathed - hvad er det
Når læreren tager skolen ud af skolen Trine Hyllested Underviser på læreruddannelsen, Holbæk, UC-Sjælland Tak fordi jeg må formidle min forskning på.
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Bæredygtig udvikling genbrug, hvorfor?
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
DANS OG DANNELSE ULLA GAD. ”Jeg elsker at danse kantede bevægelser, men cirkler er kedelige.” Jakob, 1. klasse.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Lærerprofessionen.
Informationsmøde på Byvangskolen
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Læreruddann elsen Det tværprofessionelle element – 2013 Casper Hindkjær (141327) Stinne Jensen (141729) Helle Hartmann (141752)
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Danskfaget som medskaber af et kønsblik
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
De seks bedste billeder fra gruppen
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Læreruddannelsen Silkeborg
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 10. MARTS 2016 BIG BANG 2016 LEKTOR EMERITA HELENE SØRENSEN AARHUS UNIVERSITET AU HVAD KAN PISA BRUGES.
Pernille Ulla Andersen: Jeppe Pedersen: Pilotafprøvning på Sejs Skole om resilience.
Uddannelse for bæredygtig udvikling Randers Kommune den 19. oktober 2015.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Evaluering.
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
Velkommen til Risskov Skole
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
professionsideal for lærere
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

- hvorfor og hvordan? Af Cecilie Nørgaard & Bonnie Vittrup Køn på skemaet - hvorfor og hvordan? Af Cecilie Nørgaard & Bonnie Vittrup

Disposition: Køn og ligestillingsperspektiver i de nordiske skolelove Hvorfor arbejde med et kønsblik på/i skolen? Vores erfaringer og reaktioner fra lærere og elever Hvordan implementeres et nuanceret kønsperspektiv i folkeskolen?

Den svenske læreplan (1994): Skolan skall aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Det sätt på vilket flickor och pojkar bemöts och bedöms i skolan, och de krav och förväntningar som ställs på dem, bidrar till att forma deras uppfattningar om vad som är kvinnligt och manligt. Skolan har ett ansvar för att motverka traditionella könsmönster. Den skall därför ge utrymme för eleverna att pröva och utveckla sin förmåga och sina intressen oberoende av könstillhörighet.

Den norske mønsterplan (1997): ”Formålet med opplæringa i grunnskolen og den vidaregående opplæringa skal fremje menneskeleg likeverd og likestilling, åndsfridom og toleranse, økologisk forståing og internasjonalt medansvar.” Policy notat (2002-2004): Angiver, at et vigtigt uddannelsespolitisk- og forskningsmæssigt mål er, at oplæring og uddannelse skal praktisere og virkeliggøre ligestilling og fællesskab mellem kønnene.

Folkeskolens formål (1993/2007): § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gøre dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

2. Hvorfor arbejde med et kønsblik på skolen? Motivation Essentialistisk kønsdiskurs og konsekvenser Antiessentialistisk kønsdiskurs og muligheder

Motivation: 1. Den blinde kønsvinkel på lovgivningen 2. De uløste kønsproblematikker i samfundet 3. Måden hvorpå skolen håndterer disse køn og ligestillingsproblematikker

Essentialistisk kønsdiskurs Køn er noget vi er eller har Drenge og piger er essentielt forskellige

“Kvindelige værdier i børnehaven undertrykker drenges naturlige aggression og gør dem socialt handicappede...” “Måske får de ligefrem problemer med medfølelsen for andre mennesker, fordi den kommer til at bestå af tillærte pædagogiske paroler frem for reelle menneskelige erfaringer...” (Politiken/navlestreng.dk, august 2008)

Konsekvenser ift. undervisningen (essentialistisk kønsdiskurs): - Kønsbaserede strategier - Kønsadskilt undervisning - Kønsstereotypt indhold Mangel på kritisk stillingtagen Dvs. kulturelle kønsforskelle og traditionelle stereotyper reproduceres i folkeskolen

- Hvad hvis de kønsforskelle, vi observerer i skolen ikke vidner om biologiske kønsforskelle, men om andre forskelle som fx ulige betingelser? Hvis nu betingelserne udstikker og skaber de væremåder, vi ser som kønnede?

Essentialistisk diskurs: Kønsforskelle (drenge er anderledes end piger) producerer kønsulighed (og kan derfor ikke behandles og undervises lige) b) Antiessentialistisk diskurs: Kønsulighed (piger og drenge behandles og undervises ikke lige) producerer kønsforskelle (drenge bliver forskellig fra piger)

Antiessentialistisk kønsdiskurs Køn er noget vi gør eller skaber og afhænger af kontekst “De hjernemæsssige forskelle indenfor de to gængse kategorier er større end forskellen mellem de gennemsnitlige kønnede hjerner” (Staunæs, 2005).

3. Vores erfaringer og reaktioner fra lærere og elever Lærererfaringer Skolens bog om køn og ligestilling Revurdering af tiltag

Lærererfaringer: ”Køn er et afgørende socialt og organiserende princip i skolen, der stadig strukturerer efter traditionelle kønsforestillinger.” (Køn, ligestilling og skole 1990-2004, rapport for Nordisk Ministerråd 2005)

Lærererfaringer: Køn (mis)bruges som årsagsforklaring gennem en essentialistisk (biologisk) kønsforståelse. Børn har en udviklet - men ikke bevidstgjort - forforståelse om køn. Elever har en umiddelbar (naturlig) tilgang til et kritisk kønsperspektiv. Kritisk kønsperspektiv er fremmed i folkeskolen.

Formålet er at bevidstgøre og nuancere kønsopfattelser, således at lærere og elever får viden og kompetencer til at kritisk og reflekteret at analysere, problematisere og agere i forhold til traditionelle fordomme og forventninger.

Lærerne: ”Ugen skal handle om ... hvordan er piger, og hvordan er drenge?” ”Er det en drengeting ... eller en pigeting?” Eleverne: -”Vi skulle lave et pigeværelse, mærkeligt ... Der er jo ikke noget, der hedder et pigeværelse!” -”Der er ikke noget, der hedder drengefarver og pigefarver!” (som svar på lærerens spørgsmål ang. drenge- og pigefarver).

4. Hvordan implementere et nuanceret køns-perspektiv i skolen? Princip for modvirkning af (køns)ulighed (Køns)mainstreaming

Mainstreaming Strategien mainstreaming har siden 2000 været en del af ligestillingsloven §4, dvs. al offentlig forvaltning skal indarbejde strategier for ligestilling.

Princip for modvirkning af (køns)ulighed Skal sikre at lærere og elever igennem skolearbejdet (via et kritisk (køns)perspektiv på indhold, form, materialer) opnår lige muligheder for at handle kompetent i en given situation.