Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse"— Præsentationens transcript:

1 Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse
DEMOKRATI OG LÆRERBEVIDSTHED Nordisk ministerråds seminar ICCS - Oslo okt. 2012

2 et alment lærer-kvalificerende fag,
Medborgerskab i et sammensat fag: Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab =KLM siden 2007 KLM = et alment lærer-kvalificerende fag, der anskuer dannelses- og værdispørgsmål i sammenhængen mellem en religionsfaglig, idéhistorisk og medborgerskabsrettet synsvinkel

3 Mål: tilegne sig kompetencer i
VIDEN & HOLDNING DIDAKTISK OPGAVE: a) at forholde sig til kristendommens og andre livsanskuelsers betydning for værdigrundlaget i en europæisk og en dansk kultursammenhæng, b) at forholde sig til skolens dannelses-opgave over for eleven som individ, borger i Danmark og i verden, c) at forberede skolens elever til at tage del i et samfund med ligeværd, åndsfrihed og folkestyre og d) at udvikle elevernes kritiske sans og mulighed for at tage stilling og handle i mødet med nye udfordringer samt at lære dem at leve sammen med respekt for hinandens værdier og normer.

4 Læreruddannelsen 07 (4 årig )
P R A K T I BA Linjefag 2 Historie Idræt Engelsk Dansk Matematik Naturfag Almen Didaktik Kristen-doms-kundskab Livsoplysning Medborgerskab Pædagogik Linjefag I & Pædagogik og Didaktik (O,1) Psykolo-gi P R A K T I BA Linjefag 3 Samme valgmuligheder Almen Didaktik Linjefag 2 Tysk, Fransk, Dansk som 2. sprog, Geografi, Biologi, Billedkunst, Musik, Hjemkundskab, Materiel Design, Kristendomskund-skab /religion Kristen-domskundskab Livsoplysning Medborgerskab Pædagogik Linjefag I & Pædagogik og Didaktik (O,1) Dansk Matematik Naturfag Engelsk Psykologi

5 Ny læreruddannelse 2013 P R A K T I BA Linjefag 2-3
i fleksible moduler Engelsk Tysk Fransk Natur & teknik Geografi Biologi Fysik Hjemkundskab Billedkunst Musik Materiel Design Idræt Historie Kristendomskundskab /religion Samfundsfag Dansk Matematik Tværprofessionelt projekt Innovation Internationalisering Sex & færdsel Pædagogik / lærerfaglighed Undervisningskendskab og kompetencer Elevens læring og udvikling Specialpædagogik og undervisning af tosprogede Kristendomskund-skab / Livsoplysning Medborgerskab Linjefag I & Pædagogik og Didaktik (O,1) Dansk Matematik

6 Ny Læreruddannelse Nuværende uddannelse LU 07 Ny uddannelse LU 13
Elementer ECTS Pædagogiske fællesfag KLM Linjefag Praktik Bachelorprojekt 33 17 144 36 10 Pædagogik og lærerfaglighed / KLM Undervisningsfag 120 – 140 30 I alt 240 NB: 20 ECTS point er ikke på forhånd fastlagt i bekendtgørelsen

7 Målsætninger for lokal udmøntning af LU 13 i Professionshøjskolen VIA i Midtjylland

8 Målsætninger for udmøntning af
LU 13 i Professionshøjskolen VIA i Midtjylland Uddannelsen er professionsrettet Uddannelsen bygger på et kontinuerligt og eksperimenterende samarbejde med praksis Uddannelsen skaber mulighed for, at den studerende uddanner sig til at varetage opgaver i en demokratisk skole i et samvirke med mange parter og således at den studerende får for at undersøge og udvikle kulturbærende og kulturskabende træk i samfund, skole og uddannelse. Uddannelsen skal gennemføres på en sådan måde, at den studerende kan tilegne sig viden og færdigheder gennem en undervisning præget af alsidige erkendelses- og udtryksformer Uddannelsen forholder sig til aktuelle og kommende kulturteknikker, aktuelt udfordringen med at udvikle den studerendes kompetencer til at integrere digitale medier i undervisningen

9 Folkeskolens formål 2009 § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Stk. 2. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Stk. 3. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

10 Demokratiperspektiver: Folkeskolens formål 1975-2009
1975: […] skabe […] muligheder for […]selvvirksomhed, at eleven kan øge sin lyst til at lære, udfolde sin fantasi og opøve sin evne til selvstændig vurdering og stillingtagen. Folkeskolen forbereder eleverne til medleven og medbestemmelse i et demokratisk samfund og til medansvar for løsningen af fælles opgaver. Skolens undervisning og hele dagligliv må derfor bygge på åndsfrihed og demokrati. 1993: […) skabe […] rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. […] gøre eleverne fortrolige med dansk kultur og bidrage til deres forståelse for andre kulturer og for menneskets samspil med naturen. Skolen forbereder eleverne til medbestemmelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens undervisning og hele dagligdag må derfor bygge på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. 2006/09: […] forbereder dem til videre uddannelse og lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, […] skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati.

11 Diskussioner om medborgerskab /undervisning demokrati i læreruddannelsen
Sekulariseringsparadigmet: Religion – Myndighed – Oplysning, menneske - borger Pædagogikkens kritiske paradigme: Opdragelse til Myndighed, Selvstændighed, Demokrati = pædagogikkens arvesølv (religions- og kulturkritisk) Globaliseringsparadigmet: Kultur – Historie Identitet - Demokrati Konkurrenceparadigmet: optimering af læring, er der modsætning mellem dannelse  kompetencer, demokrati  faglighed

12 Læreruddannelse  Folkeskole
Et alment kvalificerende fag, der forholder sig til skolens formål værdigrundlag: dansk & europæisk Borger i Danmark of i verden Forberede til et samfund: ligeværd, åndsfrihed, folkestyre Udvikle kritisk sans, stillingtagen og handlekompetence, respekt for hinandens værdier og normer Ikke et fag: men en dimension i alle skolens fag Fortrolighed med dansk kultur – forståelse for andre Forberede til et samfund: åndsfrihed, ligeværd, åndsfrihed, demokrati Fantasi, tillid til egne muligheder, udvikle kritisk sans, stillingtagen og handlekompetence,

13 KLM er et dannelsesfag, der åbner for et komplekst felt af viden, holdninger og værdier, der er på spil i Kulturkonservativt? Det er et dannelsesfag, der i krydsfelt mellem religionsfaglige og idehistoriske tilgange afdækker medborgerskabets retlige, etiske og kulturelle dimensioner i skolen kultur og etik Tro og viden Samvittighed og funktionel rationalitet Minoritet og majoritet Individ og fælleskab Demokrati som livsform og som styreform Viden om demokratiets institutioner, øvelse og forberedelse på deltagelse i skolen


Download ppt "Demokrati-perspektiver i dansk læreruddannelse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google