VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Den gode klasse Forældrenes rolle
Introduktion til Sprogpakken
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Fra innovation til projektudvikling
Deltagerstyret undervisning
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
At udforske sin egen praksis
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Vejlederens kommunikation
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
CMS I ELGPN og på nordisk
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
Konsultative praksisformer i PPR
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Mhtconsult Mangfoldighedsværktøj for Erhvervsskolerne Skemafasen.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Efterskoleforeningens Årsmøde, 2013 Dialoggruppe 5 Vejledning og overgange v/ Bent Bisballe Østergård, Bestyrelsesmedlem Lis Brok-Jørgensen, Vejledningskonsulent.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Bachelorprojektvejledning?
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Implementering af PALS
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Reykjavik den 27. september 2016
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Vejledning i grupper og fællesskaber
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
&.
Præsentationens transcript:

VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber v. Rie Thomsen, Ph.d. i karrierevejledning Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse DPU, Århus Universitet Riet@dpu.dk Kl. 9.15 – 10.30

Indhold Forskningsspørgsmål og baggrund Udvalgte konklusioner To empiriske og analytiske eksempler Afklaring gennem deltagelse og gennem samtale Flere temaer forskningen rejser Afslutning og diskussion

Forskningsspørgsmål Hvordan kan betydninger af vejledning set fra et deltagerperspektiv forstås på grundlag af en undersøgelse af to forskellige institutionelle arrangementer for vejledning? Hvilke deltagelsesmuligheder afføder vejledernes tilrettelæggelse af vejledningen? Hvordan ændres mulighederne for deltagelse efterhånden, som praksis udvikles i samspil med deltagerne?

Udvælgelsen af undersøgelsesstederne Vejledning som institutionelt arrangement Vejledning er et svar – hvad var spørgsmålet? Forskellige livssituationer forskellige problematikker. Samme svar – nemlig vejledning Forskellene skærper blikket for vejledningens forbindelse til samfundsmæssige problemstillinger

Teori og metode Kritisk psykologi Betingelse, betydning og begrundelse Praksisforskning 15 deltagere fordelt på en højskolen og en virksomhed blev fulgt gennem deltagende observation i hver 2 dage. Efterfulgt af semi-struktureret interview. Interview med højskolelever, medarbejdere, lærere, vejledere, HR-konsulent.

Udvalgte konklusioner Flere og andre positioner gøres tilgængelige, når vejledning foregår i fællesskaber – der skabes flere deltagelsesmuligheder, og flere deltager i vejledningen. Når fællesskabet tillægges betydning – giver det nye muligheder for vejledning.   Det har betydning for tilrettelæggelsen af vejledningen om der fokuseres på afklaring som en indre proces, der knytter sig til refleksion eller afklaring som noget, der finder sted gennem deltagelse i konkrete aktiviteter.

Empirisk eksempel 1 Det tomme kontor Det virker ikke - fleksibilitet Fra vejledningshjørne i en anden bygning til vejledningsvæg i frokoststuen Ulla flytter og vejledningen flytter sig At sparke dæk/jobannoncer Vejledning i fællesskabet

Empirisk eksempel 2 Højskolens vejledningsrum Vejledning foregår mange steder ”De gode snakke” Højskolen som vejledningsrum Hvad er vejledning? Vejlederen skaber et vejledningsmiljø blandt kolleger og højskolelever Er vejledning defineret ved metode eller ved mål

Stedet hvor vejledning sker Arkitekturens betydning for vejledning De lange gange og turene til og fra spisesal, undervisning mv. gjorde lærerne tilgængelige for små spørgsmål og gav lærerne mulighed for at følge op.

Stedet hvor vejledning sker Arkitekturens betydning skal forstås i samspil med tilrettelæggelsen af vejledning – ingen spørgsmål er for små Organiseringen af hverdagen på stedet og vejledningens samspil deri har betydning, også i forhold til muligheden for at få ”de gode snakke”. Og for at lytte til andres overvejelser

Deltagelsesmuligheder i fællesskabet 1 at lytte at høre og se, hvad andre får svar på at få ideer til spørgsmål andre kan byde ind med konkrete løsninger eller problemstillinger i forhold til de spørgsmål, der stilles

Deltagelsesmuligheder i fællesskabet 2 andre kan perspektivere opfattelsen af situationen med deres oplevelser man kan referere til hinanden fra de spørgsmål og samtaler, som man har hørt man kan drøfte tidligere spørgsmål og samtaler med andre, som også har hørt, hvad der er blevet sagt man kan opnå ny forståelse af problemet og mulighederne i forhold til det

Fra individ til fællesskab til personlig Vejledningen bevæges derhen, hvor deltagerne kan se en mening med at deltage. Vejledningspraksis kan ikke udfoldes som det samme på forskellige steder. Undersøgelsen af tilrettelæggelsen og stedets betydning kan udpege udviklingsmuligheder.

Perspektivskifte Eleverne tillægger deltagelse i konkrete aktiviteter stor betydning for deres afklaringsproces Bevægelse fra afklaring som ’indre’ refleksion til afklaring gennem konkret deltagelse. Samspillet mellem forskellige muligheder for afklaring.

Tilrettelæggelsens betydning Den konkrete tilrettelæggelse og forståelse af hvad der er vejledning har betydning for deltagelsesmulighederne Individuelt – grupper – fællesskaber Vejlederrollen

Vejledning med flere deltagere Vejlederen giver informationer deltagerne kommenterer hinandens overvejelser Vejlederen giver informationer Vejlederen skaber mulighed for deltagelse i fællesskaber udenfor vejledningen. Vejlederen giver informationer gruppemedlemmer responderer til vejlederen

Refleksion – konkret deltagelse Fælles for stederne var at deltagerne næsten ikke gjorde brug af tilbuddet om individuel vejledning – hvorfor det?

Refleksion – konkret deltagelse Opgør med individualisering/opgør med psykologisering Højskoleeleverne fremhæver besøg på uddannelsesinstitutioner, møder med studerende som betydningsfulde Meget få opsøger individuel vejledning Brobygning fremhæves i andre undersøgelser

Diskussion Hvad er jeres erfaringer med samspillet mellem afklaring gennem refleksion og afklaring gennem deltagelse?

Refleksion i samspil med konkret deltagelse Skift i fokus til samspillet giver anledning til nye overvejelser over: Vejlederens opgaver Vejledningens opgaver Eksempel: Sådan bruges af fællesskabet i relation til den konkrete deltagelse i højskolen

Fællesskabets betydning Fællesskabet værdsættes og bruges Af eleverne (ok at være i tvivl, usuccesfuld, usikker, fejlslagne forsøg er adgang til vigtig viden) Af lærerne (skaber forbindelser og relationer på tværs) Elev – elev Elev – tidl. elev Elev – anden vejleder Elev – anden lærer Vejleder/lærer som ”forbinder”, kobler m.m. Lørdagspraktik på sygehuset

The Connector Den nye vejlederrolle Vejlederen søger at vejlede ind i allerede eksisterende fællesskaber Vejlederen skaber netværk mellem mennesker i forskellige fællesskaber Vejlederen skaber muligheder for deltagelse og afklaring i andre fællesskaber

The Connector i billeder

Vejledning i fællesskaber Metodeudvikling pågår Identificer, lokaliser, analyser de fællesskaber vejledning vil tage del i. Vælg aktiviteter Udfør aktiviteter Forbind til kontekst Evaluering og videre handling

Vejledning i grupper/fællesskaber Ikke det første valg for mange De fleste vejledere er uddannede til at arbejde med de vejledte en-til-en Gruppevejledning kalder på andre/nye kompetencer

Opsamling Indblik i forskningen bag Vejledning i fællesskaber Andre deltagelsesmuligheder Udvikling af vejledningsaktiviteter Samspillet ml. forskellige tilrettelæggelsesformer (modes of delivery) Overvejelser over barriere

Flere kundskabsbidrag Betydning af forståelsen af etik og fortrolighed i vejledning Reformulering af vejledningens formål. Vejledning skal virke som ramme for udforskning og skabelse af muligheder for deltagelse Vejledernes viden om strukturelle udfordringer er væsentlig for at løse de problemstillinger, vejledning ses som svar på.

Diskussion Hvordan kan vejlederne bidrage med viden om behov for strukturelle ændringer i forhold til de problemstillinger, vejledning skal bidrage til at løse?