Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Reykjavik den 27. september 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Reykjavik den 27. september 2016"— Præsentationens transcript:

1 Reykjavik den 27. september 2016
Tanker om et helhedsorienteret syn på samfundsdokumentation offentlige og private arkivalier Reykjavik den 27. september 2016

2 Danmark på en ny måde Danmark er meget mere end en offentlig og en privat sektor. Livet leves ikke i siloer, men på kryds og tværs af den offentlige og den private sfære. Marked, Civilsamfund og stat

3 at sikre bevaringen af arkivalier, der har historisk værdi
Rigsarkivets opgaver Arkivloven beskriver, hvad Rigsarkivet skal sørge for. Den første af de fem opgaver er: at sikre bevaringen af arkivalier, der har historisk værdi eller tjener til dokumentation af forhold af væsentlig administrativ eller retlig betydning for borgere og myndigheder

4 Myndighedsopgaven Sikre mulighed for kassation
Føre tilsyn med myndighederne, så arkivalierne ikke går tabt Indsamle statslige arkivalier Vejlede og rådgive Samarbejde med regioner og kommuner

5 Privatarkivopgaven Identificere betydningsfulde private aktører
Forsøge at indsamle historisk materiale fra disse aktører Rådgive og vejlede Samarbejde med andre institutioner, som arbejder med privatarkiver

6 Organisering i det daglige
Myndigheds-opgaven, inkl. forskningsdata Privatarkiv-arbejdet Arkivlovens rammer og vilkår betyder, at fx myndighedsarbejdet ikke kan lade være med at bevare historisk værdifuldt materiale og i stedet satse på, at arkivet fra en central privat aktør bevares. Privatarkivarbejdet kan omvendt skele til, om dele af oplysningerne i et privatarkiv allerede er indsamlet som del af et myndighedsarkiv. Hvis det er tilfældet, så kan det kasseres hos den privat aktør.

7 Et bredere perspektiv på DK
Danmark er meget mere end en offentlig og en privat sektor. Livet leves ikke i siloer, men på kryds og tværs af den offentlige og den private sfære. Marked, Civilsamfund og stat

8 På tværs af offentlig og privat
Når en offentlig aktør privatiseres, bliver aktiviteterne så mindre vigtige? Når en privat aktør bliver offentlig, bliver aktiviteterne så mere betydningsfulde? Kommer al aktivitet og initiativ fra den offentlige sektor? Starter al aktivitet og initiativ fra private aktører? Svarene er nej. - Informationer om Storebæltsbroen, driften, fremtidsplanerne mv. er centrale for Danmarks udvikling, borgernes valgmuligheder, infrastrukturudbygningen, erhvervsudviklingen mv., uanset om ejeren er et offentligt eller et privat selskab. Kvaliteten af pleje og omsorg hos en privat aktør skal leve op til nogle bestemte krav, så derfor er det ikke afgørende om aktøren, der leverer produktet er privat eller offentligt. Men oplysning om, at antallet af private aktører stiger meget eller falder meget, kan være interessant og dække over en ny udvikling. Myndighedernes arkiver er væsentlige af flere grunde; det er vigtigt af hensyn til borgernes retssikkerhed og til at sikre gennemskuelighed i den offentlige forvaltning for at undgå magtmisbrug. Aktiviteter hos en offentlig myndighed kan starte en ny udvikling samfundet, eller få borgere og erhvervsliv til at skifte adfærd. Fremtidens forskere kan finde det relevant at undersøge, hvilke overvejelser, som lå bag et lovforslag, en ny lokalplan eller andet. Private borgere, foreninger, virksomheder kan starte en protestbevægelse eller en adfærdsændring lokalt eller nationalt. Den kan blive så omfattende, så skandaliserende eller så indgribende, at myndighederne vælger at reagere på det. Det kan ske fx med ny lovgivning. Den nye lovgivning kan bekræfte en udvikling som borgerne har sat i gang. Dette er meget forenklet sat op. Formålet med det er at fremhæve, at der er et samspil ml. de bevægelser, som sker i civilsamfundet, i markedet og hos myndighederne. Vi tror på, at det må være muligt at dokumentere disse bevægelser, udviklingstendenser og samspil på en mere bevidst og gerne bedre måde end den nuværende organisering og arbejdsmetode giver mulighed for.

9 Se på helheden, men hvordan?
Udgangspunkt i den sektorvise metode + kombinere med ønskede relevante private aktører? Tage udgangspunkt i tendenser, udvalgte udviklingsforløb, særlige begivenheder og udpege private aktører og offentlige kildegrupper til at belyse det?

10 Sektorvis gennemgang Analysen af de offentlige
transportmyndigheder viser, at flere opgaver løses af private virksomheder. Vi udpeger de relevante private aktører og forsøger at få afleveringer fra dem. Forskning i fx sammenhænge ml infrastruktur, erhvervsudvikling og demografi er jo stadigvæk betydningsfuldt for udviklingen af Danmark, selvom det er private aktører der lige for tiden løser mange af de opgaver, som det offentlige tidligere gjorde.

11 Tematisk tilgang Den grønne bevægelse siden 1970erne Belysning af klima- og miljøbevidstheden gennem udvalg af centrale private aktører samt fokus på relevante kildegrupper i de offentlige myndighedsarkiver.

12 Rigsarkivet er en blandt mange
I indsamlings- og bevaringsarbejdet er det let at glemme: Der er mere end 30 stadsarkiver Der er mere end 550 lokalarkiver Der er biblioteker, museer, universiteter mv, der også bevarer arkivalier. Dem kan vi også skele til, når vi forsøger at indsamle og dokumentere bredt og på tværs af sektorerne. Vi behøver ikke indsamle noget, som allerede er indsamlet andre steder.


Download ppt "Reykjavik den 27. september 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google