Samfundsfag i Studieretningsprojektet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Studieretningsprojektet (SRP)
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Studieretningsprojekt
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
SRP-konference workshop 2
Karl Henrik Flyums model
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
3g Studie Retnings Projekt
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Studieretningsprojektet (SRP)
SRP 2014.
Workshop 2: Amerikanske problemstillinger
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP 2014.
Information omkring studieretningsprojekt I skal begynde at overveje område allerede nu 7. december skal I via blanket vælge fag og område Her skal I også.
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Skriftlighed i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g Elevvejledning Studieretningsprojektet i 3.g Hvad, hvornår og hvordan! Egaa Gymnasium, september 2015.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Konferencer om SRP - efteråret 2008 Studieretningsprojektet Rammerne –justering om vejledning i skriveperioden DPU/Rambøll’s evalueringsrapport Anbefalinger.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SKRIVEFAGET Modul 2: Tekstsammenhæng Lektion 6: Tekstniveauer.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Elevvejledning for Studieretningsprojektet i 3.g
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Præsentationens transcript:

Samfundsfag i Studieretningsprojektet FALS Generalforsamlingskursus November 2007

Indhold Rammerne Vejledning Knasterne Opgaveformulering Bedømmelse Eksempler  workshop

Rammerne Læreplan Vejledning til læreplan Andet

Vejledningen: Fra emne til opgaveformulering Orientering om studieretningsprojektet Valg af emne (lærerne viser eksempler) 1.møde: Begge vejledere til stede Risskov model Den kaotiske PG-model Pentagonen udleveres Udfyldelse af formular - underskrift 2.møde (begge vejledere): Materiale – faglige begreber – udkast til disposition 3.møde (begge vejledere): Næsten færdig disposition Opgaveformulering skrives (begge vejledere) Udlevering: Vejlederne kan træffes

Knasterne I Koordination (heldigvis findes Lectio) Flere fag 9 sa-ma 6 sa-hi 2 sa-da 5 sa-en

SaB –maA: Emner Skat - differentieret moms (ATV) - Laffer-kurve - kan topskatten afskaffes? Vælgeradfærd (empirisk undersøgelse) Ulighed HDI/poverty Phillips-kurven Økonomisk vækst (i Kina) Boligmarkedet

Sa – en : Emner Sundhedssystem DK og USA (Sicko) Fattigdom i UK Hvorfor har USA en så tåbelig våbenlovgivning? Fattigdom I USA (HFR)

Sa – da (emner) Nyhedsformidling (kriterier) Valgkampen 2005 eller Kongekabale

Sa - hi Uddannelsespolitik Velfærdspolitik Konservatismens betydning Fra Kanslergade til …. Fra Eva Gredal til… Konservatismens betydning Kongehuset og parlamentarisme

Det svære Fra emne til problemformulering? Materiale (søge) Empiri Kan emnet blive til en problemformulering? Den røde tråd Hvorfor? Relevans - væsentlighed Opstille underspørgsmål Materiale (søge) Empiri

Knasterne II Det kendte – det overraskende (ikke nyt) Vedlægge bilag? Hvor meget skal opgaveformuleringen udfoldes? Jf. formuleringen i læreplanen. Flere ’skal’er’  nemmere at bedømme Modsat: Ikke demonstrere selvstændighed

Opgaveformuleringen Opgaveformuleringen udfærdiges af elevens vejleder(e). Den skal rumme såvel fagspecifikke som tværgående faglige krav i de indgående fag, og der skal være krav om fordybelse, der på væsentlige punkter ligger ud over arbejdet i projektets hovedfag. Opgaveformuleringen skal være konkret og afgrænset og skal i præcise formuleringer angive, hvad der kræves af eleven – herunder krav til og rammer for omfang af opgavebesvarelsen –, og den skal inddrage nogle aspekter eller være ledsaget af bilag, der ikke er blevet drøftet med eleven under vejledningen. Opgaveformuleringen skal have en sådan form, at eleven ikke på forhånd kan udarbejde detaljerede dele af den endelige besvarelse, men samtidig være udformet sådan, at der tages hensyn til de overvejelser, eleven har gjort sig om opgaven i vejledningsperioden.

Knasterne III Det engelske resumé Fordybelse i hovedfag Demonstrere metode Flere elever samme overordnede emne?

Eksempler 1 (hovdfag først) Sa-ma Boligmarkedet (udkast) Redegør for udviklingen på det danske boligmarked fra 1995 til 2007. Du skal i besvarelsen dokumentere udviklingen i boligpriser, fordelingen af boligtyper og boligstandarden. Der skal indgå beregninger i besvarelsen. Undersøg hvilke faktorer der er bestemmende for prisdannelsen på ejerboliger, herunder betydningen af rente- og indkomstudviklingen i samfundet. Undersøgelsen skal understøttes af en matematisk model der viser sammenhængen mellem lånetype, rente, maksimal pris på bolig og rådighedsbeløb (skat?). Diskutér forskellige forslag til at ændre beskatningen af fast ejendom, herunder virkning på prisdannelsen.

Eksempel 2 – udkast… SaB-ma A Lafferkurven Redegør for udviklingen i det danske skattesystem med særlig henblik på skattesatser (gennemsnitlige og marginale), skatteprovenu og indkomster. Lafferkurven påstår at der er en sammenhæng mellem skattesats og provenu. Hvordan kan sammenhængen modelleres matematisk (gerne i regneark)? Modellen forudsætter en bestemt sammenhæng – substitutionselasticiteten - mellem arbejdsudbud og løn efter skat. Afprøv modellen ovenfor under forskellige arbejdsudbudselasticiteter og kommenter resultaterne med hensyn til Laffer-kurvens validitet. Diskutér hvorvidt indførsel af en flad skat vil øge arbejdsudbuddet og dermed være selvfinansierende. (Også krav om model)

Eksempel 3 Sa-ma Ulighed (udkast) Redegør for udviklingen i indkomstfordelingen i Danmark 19xx-20xx, herunder før og efter skat. Der findes en række forskellige målestokke til at måle indkomstfordelingen. Udled og kommenter mindst 3 forskellige ulighedsmål. Foretag beregninger på Danmark hvor de forskellige ulighedsmål anvendes, herunder fordele og ulemper ved de forskellige ulighedsmål. Diskutér konsekvenserne af en øget ulighed i Danmark (Børsen d. 31.10.07) (evt. generelt….?)

Eksempel 4 (udkast) Sa A – En A Våbenlovgivning i USA 1. Redegør for våbenlovgivningen i USA, herunder baggrund, indhold og aktører. 2. Undersøg konsekvenserne af den amerikanske våbenlovgivning. Tag udgangspunkt i filmen Bowling for Columbine. I undersøgelsen skal desuden indgå statistisk dokumentation af konsekvenserne af forskellige landes våbenlovgivning. 3. Diskutér hvorfor den liberale våbenlovgivning opretholdes med de konsekvenser den har.

Eksempel 5 Sa A – Hi A Velfærd – fra Kanslergade til Karen Jespersen Redegør for udviklingen i den danske velfærdsmodel fra 1930 og frem til i dag. Undersøg Kanslergade-forliget med hensyn til baggrund og indhold, herunder en karakteristik af forliget i forhold til velfærdsmodeller. Diskutér om velfærdsforliget fra foråret 2007 betegner et brud med den universelle (skandinaviske) velfærdsmodel. (hvordan kommer den op over samfundsfag A?)

Eksempel 6 (meget udkast…) Sa A – Da A Valgkampen 2005 Redegør for to teorier om mediernes betydning for meningsdannelsen i det postmoderne samfund. Kan de opstillede teorier verificeres eller falsificeres i forbindelse med Folketingsvalget 2005? Opstil relevante operationaliserbare hypoteser og test dem ved brug af www.aau.surveybank.dk. Kan mediernes øgede betydning bidrage til at forklare Socialdemokraternes valgnederlag? Diskuter om den øgede medialisering af politik bidrager til at styrke demokratiet

Bedømmelsen I Internt på skolen Eksternt Bedømmelseskriterier Srp-specifikke Faglige mål i de fag der indgår

Bedømmelsen II 3.1 Bedømmelsen af opgavebesvarelsen er en faglig helhedsvurdering i forhold til de faglige mål i de fag, der indgår i studieretningsprojektet. Ved bedømmelsen lægges der herudover vægt på nedenstående forhold: – overensstemmelsen mellem besvarelsen og opgaveformuleringen, herunder de afgrænsninger og krav, der indgår i denne, – eksaminandens udvælgelse, inddragelse, bearbejdning, vurdering og perspektivering af relevant fagligt stof, –problemstillingernes sværhedsgrad og kompleksitet, samt formidlingen af stoffet. 3.2 Hvis opgavebesvarelsen helt eller delvist er udarbejdet på et fremmedsprog, er kravene til den sproglige udformning de samme, som hvis den var skrevet på dansk. 3.3 Der gives én karakter ud fra en helhedsbedømmelse.

Et par sidegevinster… Fremmedsproget materiale Empirisk undersøgelse Videnskabeligt skrift Holde oplæg for de andre Kort resumé Indgå i undervisningsbeskrivelsen????