Læreres professionalisme i specialpædagogisk praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Danehofskolens værdigrundlag
At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forståelser af inklusion og praksisudvikling
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Forskning i praksis og praksisudvikling
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
Digitalisering og medialisering
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Fra integration til inklusion
NDU Jan Jaap Rothuizen Pædagogik og etik NDU Jan Jaap Rothuizen.
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Et systematisk værktøj til Udvikling af Pædagogisk praksis
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Hvad der er vigtigt for børns læring
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Specialpædagogikkens didaktik?
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
Hvad er specialpædagogiske kompetencer?
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Dansen omkring handicapbegrebet
Lis Suhr Klinisk lektor
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Fortløbende problemidentifikation og løsningsstrategier
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
Velkommen.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Konsultative praksisformer i PPR
Inklusion og inkluderende processer
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Inklusion og Specialviden
Inkluderende pædagogiske læringsmiljøer Janne Hedegaard Hansen Lektor, ph.d. DPU.
Situeret specialpædagogisk professionalisme Lotte Hedegaard-Sørensen,
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Lægedage Personcentreret medicin i almen praksis Om lægens rolle og identitet ved filosof Morten Thaning og praktiserende læge Niels Saxtrup.
Aktuel forskning om fremmende og hæmmende faktorer i forbindelse med implementeringen af evidensbaseret praksis Temamøde Implementering af ergoterapeutiske.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Evaluering af projektet ”Transfer i AMU”
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Læreres professionalisme i specialpædagogisk praksis Om viden og vidensformer

To empiriske undersøgelser Ph.d. studium: Læreres konstruktion af pædagogiske og didaktiske rum for elever med diagnosen Autisme Spektrum Forstyrrelse (Lotte Hedegaard-Sørensen) SPV-undersøgelse: Pædagogiske vilkår…..for elever i komplicerede læringssituationer (Egelund & Tetler (red.), 2009)

Studiets budskab og interesse Komplekse problemstillinger i specialpædagogisk praksis kan ikke udelukkende håndteres med viden fra teorier, programmer og modeller Teori, model og program (via manualer) foreskriver ikke specialpædagogens praksis Praksis er i meget ringe omfang genereret fra teori, model og program

Situeret professionalisme At være lærer i specialpædagogisk praksis involverer et samspil med en gruppe elever og kollegaer om en pædagogisk og didaktisk opgave Hver situation er unik og mangesidig og kalder på spontanitet, menneskelig dømmekraft samt improvisation Læreres praksisviden (studiet af læreres praksis) kan med fordel udgøre fundamentet for en indkredsning af, hvad en professionel (specialpædagogisk) faglighed rummer

SPV-undersøgelsen I analysen af empiri fra 24 læringsmiljøer (special- og almenpædagogiske miljøer) fremgår det, at lærere efterspørger viden og uddannelse Lærere efterspørger specifik viden om diagnoser og kompenserende pædagogik Aktuelt en oplevelse af, at: ’vi famler os i blinde’ og ’vi prøver os frem’

Afsæt for Ph.d. studium Autismeområdet træder frem som et praksisområde, hvor uddannelsesniveauet er relativt højt. Lærere inden for autismeområdet tilbydes specifik viden via kurser og konsulentbistand Ph.d. afhandlingen problematiserer den form for viden, der stilles til rådighed for lærere i autismeområdet

Autismefeltet Det psykomedicinske perspektiv udgør en hegemoni i den viden, som lærere tilbydes som forståelsesramme for deres praksis Lorna Wings triade beskriver eleverne Teacch beskriver og foreskriver den pædagogiske tilrettelæggelse og praktiske problemforståelse Teacch (program) foreskriver praksis, som en kompensation for det læringsproblem, som diagnosen involverer

Professionalisme Implicit i dominansen af det psykomedicinske perspektiv formidles en forståelse af, hvad det er at være professionel, som kun delvist adresserer de praktiske udfordringer, som det pædagogiske og didaktiske arbejde indebærer

Techne – teori og model for praksis Den professionelle: ”is asked to adhere to scripted sequences of techniques or laid-out programmes that have been experimentally demonstrated to accomplich a specifik goal.” (Polkinghorne, 2004, s. 3)

Pronesis – situeret viden ”Effective practices of care require that practitioner actions are decided by their situated and timely judgements.” (Polkinghorne, 2004, s. 1)

Redskab eller professionelt subjekt Den professionelle (læreren) applicerer modellen eller programmet og det er programmet og modellen, som behandler Den professionelles skøn, vurderinger og improviseringer sættes i centrum for udførelsen af det pædagogiske og didaktiske arbejde

Læreres udsagn ”Jeg kan godt lide kurser, der ikke så meget handler om pædagogiske løsninger, men mere sådan, hvordan det er, de fungerer, ikke. Jeg har være på kurser, hvor man snakkede om, hvad man skulle gøre og hvad man kunne gøre. Det synes jeg er fint, men jeg synes det andet er nemmere at føre over selv.”

Læreres udsagn ”Jeg oplever det sådan, at man med de her børn skal være sådan lidt impulsive, man skal være spontan, man skal være der, hvor de er. Jeg tror ikke altid, man kan sige, at den viden bruger mig derhen i dag, hvis jeg gør sådan.”

Læreres både-og På den ene side udtrykkes behov for viden; også specialistviden i betydningen ’viden om diagnosen’. Men på den anden side tages der afstand fra ’techne’ og dermed forestillingen om, at teori, plan, program og model kan overføres til praksis (Bourdieu, 1990, Schön, 2001 m.fl.)

Specialpædagogisk faglighed i praksis Analyse af praksis – af læreres faglige selvforståelse, af handlinger i praksis og begrundelser for handlinger i praksis Analysen viser, at flere teorier og faglige traditioner indgår i læreres faglige selvforståelse Lærere trækker på et større betydningsfællesskab af teorier og positioner, men kombinerer og prioriterer i relation til konkrete situationer i praksis Hver kontekst (fire klasserum) fremstår som en unik lokal faglig kultur (men som står i relation til et større betydningsfællesskab) Denne er genererende for de beslutninger, som træffes i konkrete situationers nu og i refleksive tilbageblik på situationer

1. Budskab fra analyser Lærere bliver ikke støttet (via teori og efteruddannelse) i at håndtere og forstå den professionelle udlevede praksis Den dominerende antagelse i autismefeltet om behov for viden og om professionalisme svarer ikke til det, som lærere er situeret i, i den daglige praksis

2. Budskab fra analyser Viden, supervision, vejledning og støtte, som lærere tilbydes, særligt af PPR, er frakoblet praksis og antages at kunne overføres til praksis Den konsultative bistand kunne med fordel tage afsæt i en forståelse af de praktiske udfordringer, som praksis rummer

3. Budskab fra analyser Lærere trækker i den udlevede praksis på en almenpædagogisk og didaktisk kompetence Lærere må løbende foretage hurtige skøn på baggrund af en praktisk refleksion (Schön, 2001, Archer, 2007) i situationer, hvor samspillet mellem elever og lærere kalder på handling her og nu

Procesdidaktik og pronesis Undervisning er et forehavende, som finder sted i situationer og kalder på ’in - situ – planlægning’, ’evaluering’ og ’justering’ Det at agere professionelt implicerer et møde mellem individer og i den menneskelige interaktion opstår uforudsigelige processer

En problematisering Det kan undre, hvorfor diskussioner fra en almenpædagogisk og didaktisk sammenhæng kun i ringe udstrækning indgår i den specialpædagogiske diskussion Spørgsmålet er, om der er endnu mere brug for i det specialpædagogiske arbejde at operere med en kompetence til at kunne indgå i et samspil på en professionel måde. Et samspil, hvor planer og mål udfordres og må justeres.

Inklusion Et fokus på samspil mellem elever og omgivelser (Det relationelle perspektiv) Ikke om elever eller om omverden, men om relationer (Det kliniske og kontekstuelle perspektiv) Inklusion, procesdidaktik og pronesis lægger hovedvægten på at diskutere samspillet mellem, de rum, der skabes for elever og elevernes respons