Workshop om portfolio og faglig udviklingssamtale 7. sem – ES09

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Oplæg om Habermas og demokrati
Refleksion i kommunikationen
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Chris Argyris f
Kulturen i forandringsprocesser
Analyse af praksis.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Krop og læring Karen Barfod,
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
At udforske sin egen praksis
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
Inspiration til reformarbejdet
Dansen omkring handicapbegrebet
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Koncern HR, Organisation og Ledelse At lede og facilitere møder med mere effekt Workshop 8 Ledelseskonferencen 9. juni 2010.
Niveauer for læring i organisationen
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Lærings- og praksisfortælling
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Kærlighed i pædagogisk praksis 3 Markowitsch, H. J., & Welzer, H. (2005). Das autobiographische Gedächtnis : hirnorganische Grundlagen und biosoziale.
Sansning, sprog, mening Talens sanselige medium er lyden (…) allerede med det bliver den til tone, der stemmer sindet.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Meningsskabelse som relationskompetence
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Workshop om portfolio og faglig udviklingssamtale 7. sem – ES09

Læringsteoretiske og didaktiske perspektiver på portfolio som metode til individuel og kollektiv læring

Tale-skrive-lære Sprog Tale/Skrive Interaktion Tavs viden Dialog/Monolog Tænke/Reflektere 3

Tavs viden er parallelt til at håndtere et redskab Viden kan have tavs funktion – artikuleres – finpudses og derpå i ny form igen indtage tavs funktion. Tavs viden er parallelt til at håndtere et redskab Besvarer hvordan eller gennem hvad man gennemfører en handling (f.eks. hvilke hjælpemidler, baggrundsviden etc.) 4

Menneskets viden vokser ofte gennem at tavs viden og sproglig refleksion samvirker. Det tavse formuleres i et sprogligt udtryk, udsættes for kritisk refleksion – og kan derpå i forbedret form igen forankres. Udviklingsprocessen kræver distance: medens tavs viden udøver sin tavse funktion, kan man ikke reflektere over den Artikulation er ikke i sig selv nok til at gøre viden reflekteret – distanceret og kritisk bearbejdning 5

”Reflekterad kunskap är kunskap som genom artikulation satts i fokkus och underkastats logiska operationer i avsikt att tolka, analysera, precisera, jämföra eller kritisera för att kunna dra slutsatser” (Rolf 1993, p. 68) 6

Kritisk refleksion ”De mest betydningsfulde læringsoplevelser i det voksne liv indebærer kritisk refleksion – at revurdere den måde vi har rejst problemer på og revurdere vores egen orientering i forhold til at opleve, erkende, vide, tro, føle og handle.” (Mezirow i Illeris: Tekster om læring, p. 77)

”Meget af det vi lærer indebærer nyfortolkninger som sætter os i stand til at bearbejde, differentiere og forstærke vores på forhånd etablerede referencerammer eller skabe nye meningsskemaer. Fremfor at bearbejde allerede etablerede meningsskemaer er det måske endnu mere centralt i voksnes læring når man reflekterer over tidligere læring for at finde ud af om det man har lært er gyldigt under de aktuelle omstændigheder. Dette er en afgørende læreproces som hidtil har været fuldstændig overset af læringsteoretikere.” (Mezirow i Illeris: Tekster om læring, p. 70)

”Selv om refleksion kan være en integreret del af både det at tage handlingsbeslutninger og den tilbagevirkende kritik af processen, kan kritisk refleksion ikke blive et integreret element i den umiddelbare handlingsproces. Kritisk refleksion kræver et rum hvori man kan revurdere sine meningsperspektiver og om nødvendigt omdanne dem. Kritisk refleksion drejer sig ikke om handlingens hvordan, men om dens hvorfor – årsagerne til og konsekvenserne af det vi gør.” (Mezirow i Illeris: Tekster om læring, p. 77)

Skrivning skaber læringsbetingelser Tid og intellektuelt rum Uafhængig og selv-styret proces – ejerskab i f.t. læreprocessen Fokusering af opmærksomhed, strukturering af tanker Inddrage den affektive side – større effektivitet Ill-structured material challenges a learner and increases the sophistication of the learning process (Moon: 34)

’Cognitive house-keeping’ Gentænkning eller refleksion over materiale, man har lært gennem en ’overflade’-tilgang (Deep vs. Surface learning) ”The central message is that students can enhance their learning by becoming aware of their own thinking as they read, write and solve problems… A great deal of research supports the importance of metacognition in cognitive development and academic learning” (Moon: 27)

Sprogets og samtalens betydning for tænkning ”At lære at snakke er at lære at tænke” Dysthe, p. 59 12

Et bredt dialog- og interaktionsbegreb Interaktion med gruppe (mdtl.) Interaktion med individuelle (mdtl./skr.) Interaktion individerne imellem (mdtl.) Interaktion mellem en persons tekst og en gruppe medstuderende/kolleger (mdtl./skr.) Interaktion mellem en række tekster i rummet – bøger, kilder, egne tekster Interaktion med tekster uden for rummet Interaktion mellem mdtl. og skr. tekster i rummet Dysthe, p. 66 13

Dialogens betydning / dialogisme ’Den andens’ betydning (tillid, bekræftelse, selvtillid) Sprog – dialog som redskab til meningsskabelse Mening konstrueres som en ’ideologisk bro’ mellem dialogpartnerne Dialogen holder alle forskelle sammen samtidigt Forskelle: polyfoni (flerstemmighed og dialogisk interaktion) heteroglossia (flerstemmighed fra uligheder mellem forskellige ’sociale sprog’) Forskelle – spændinger udvikler 14

Monologisme ’Det autoritative ord’ Styrende Giver ikke plads til lytterens tænkning eller refleksion Kræver lytterens ubetingede tilslutning ’Ejerskab’ 15

Flerstemmighedens læringspotentiale Bakhtin’s vinkel: Læring sker altid i interaktion – enten i dialog med levende stemmer i situationen eller i dialog med tekster, som læses eller høres. Dysthe, p. 70 16

Skrive eller tale for at lære? Hvad siger teksterne (Dysthe og Moon) om at lære gennem hhv. at skrive og tale? Hvilke styrker – og svagheder – kan opstilles for at lære gennem at skrive? Hvilke styrker – og svagheder – kan opstilles for at lære gennem at tale? Hvad er gruppens egne erfaringer på disse områder? 17

Hvordan komme i gang? Uformelt sprog ’Expressive language – comfortable, ready to hand language’ Skrivning som et redskab til at tænke Reflective thinking: relating, experimenting, exploring, reinterpreting from different points of view or within different contextual factors, theorizing and linking theory and practice. (Moon: 33)