Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Salamancaerklæringen 1994
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Skolebestyrelsens opgaver
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam
Specialundervisningens rammer
- fortsat midt i en flekstid?
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
Hvem er vi?. En ganske almindelig folkeskole i Halsnæs Kommune, der ligger i et socialt belastet område 480 elever fra Bh-klasse til 10. Klasse Vi er.
Inkluderende pædagogik – intentioner og virkelighedens verden
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
- Hvad kan I forvente som forældre?
26. MARTS 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Effekter af den specialundervisning, der gives som supplement til den almindelige.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
Byggesten til en (mere) inkluderende skole DPU, Aarhus Universitet
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Inkluderende undervisning: Dilemmaer, muligheder og udfordringer
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Velkommen Forældremøde 10. juni 2014.
Den inkluderende skole
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Inklusion – Hvad skal der til for at det lykkes?
Faglig inklusion. De politiske vinde Ca elever af de ca elever modtog specialundervisning i specialklasser og specialskoler, svarende.
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
INKLUSION - at arbejde for givende og bæredygtige fællesskaber
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Målstyret læringsreform
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
24. april 2012 INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK (DPU) AARHUS UNIVERSITET Nye veje i folkeskolens overbygning – kommuner er i fuld gang Hotel Pejsegården.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inklusion i Aalborg.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Inklusion – også et forældreanliggende
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Skoleleders rolle og kompetence, når det gælder inklusion i folkeskolen KL 2011.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Almen Didaktik Indhold og form
Specialundervisningens rammer
Rammesætning Aftaler om indhold Jeg taler ud fra en faglig position
Præsentationens transcript:

Inklusion mellem fællesskab og individualisering NMR i Odense Lærerforening, maj 2012 Politisk mål: Færre i segregerede undervisningstilbud Under 9 timer – supplerende undervisning eller anden faglig støtte (§3a) Skolelederens skønsmæssige vurdering af behov for den nødvendige støtte PPR’s mangelfulde inddragelse Skolens ”inklusionskultur” – indflydelse via skolelederens oplæg, MED, PR, SB ……… ”…nytænke synet på vores faglighed … så fremtidens lærere vil både undervise og kunne agere specialpædagogisk.” ?? (Tacha Elung) Almenundervisning | Nødvendig støtte || Specialundervisning Undervisningsdifferentiering || Individuelt

Undervisningsministerens bemærkninger til folkeskoleloven Almindelige bemærkninger 1993 ”Der er med lovforslaget lagt øget vægt på, at folkeskolen, gennem undervisningens tilrettelæggelse i alle fag, tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og aktuelle udviklingstrin med sigte på, hvad den enkelte elev kan nå. Hermed er undervisningsdifferentiering gjort til et bærende princip for undervisningens organisering og tilrettelæggelse”

Ikke individualisering Ole Vig Jensen i 1994 ”Loven siger intet om individualisering. Vi har indført undervisningsdifferentiering, og det betyder at undervisningen skal tilpasses elevernes forudsætninger og behov – og det er noget helt andet (…). Alle elever skal stilles over for nye udfordringer. Men det skal ske med klassen som fælles ramme.” (Folkeskolen 41/1994) Det udtalte han på Danmarks Skolelederforenings møde, som svar på den kritik, at paragraffen var udtryk for en ekstrem form for individualisering. Der er altså tale om, at undervisningsdifferentiering har at gøre med tilrettelæggelse af undervisningen for den enkelte elev, men under hensyn til klassefællesskabet. Det understregedes af Margrethe Vestager, der til BT i 1998 udtalte følgende i forhold til undervisningsdifferentiering: ” Det er også en udfordring, fordi sådan en undervisning skal holde balancen i forhold til undervisning, hvor alle er med, hvor man er fælles om det, der foregår. Ellers er det jo ikke folkeskole, men blot individualiserede kurser.”

Undervisningsministerens bemærkninger til folkeskoleloven i 1993 om undervisningsdifferentiering i § 18 … undervisningens tilrettelæggelse i alle fag tager udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger og aktuelle udviklingstrin med sigte mod det, den enkelte elev kan nå. Gruppering af elever i kortere perioder og med skiftende sammensætninger vil således naturligt kunne vekselvirke med andre undervisnings- og arbejdsformer, der tilgodeser princippet om undervisningsdifferentiering. I den forbindelse vil også en varieret brug af undervisningsmaterialer støtte og fremme den nødvendige tilpasning.

Undervisningsdifferentiering Undervisningsdifferentiering er et princip for tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen i en klasse eller en gruppe, hvor den enkelte elev tilgodeses - samtidig med - at man bevarer fællesskabets muligheder (Fælles Mål i dansk om undervisningsdifferentiering)

Undervisningsdifferentiering Fælles emne, mål og oplæg for undervisningen Men - Forskellige fordybelsesgrader - Forskellig tidsanvendelse - Forskellige materialer - Større eller mindre behov for lærerstøtte

Specialundervisning Individuelt tilrettelagt undervisning Meget undervisningstid til den enkelte elev Bygger på en pædagogisk-psykologisk undersøgelse De specielle undervisningsbehov er beskrevet Omfattet af bekendtgørelsen om specialundervisning

Inklusion og specialundervisning lov nr. 103 24. april 2012: §3 stk. 2. Børn, hvis udvikling kræver en særlig hensyntagen eller støtte, gives specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand i specialklasser og specialskoler. Der gives desuden specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand til børn, hvis undervisning i den almindelige klasse kun kan gennemføres med støtte i mindst 9 undervisningstimer ugentligt § 3 a. Børn, der har brug for støtte, og som ikke alene kan understøttes ved brug af undervisningsdifferentiering og holddannelse, skal tilbydes supplerende undervisning eller anden faglig støtte

Thomas Nordahl 2010 At elevens læring skal være i centrum i undervisningen, er hverken ensbetydende med at læreren skal tilbringe mest mulig tid med den enkelte elev, eller at undervisningen skal individualiseres Hensigten med undervisningsdifferentiering er overordnet set at fremme et godt socialt og fagligt læringsmiljø

Carol Ann Tomlinson Virginia 2001 En differentieret undervisning er helhedsorienteret, forstået på den måde at det er et gennemgående pædagogisk princip. Differentiering er ikke noget man gør når det er muligt, eller når der er ekstra tid. Det er en grundlæggende adfærd, kultur eller måde at være på i klasserummet. Denne pointe er helt central for forståelsen af begrebet undervisningsdifferentiering. Godt nok kan læreren gribe til variationer i metoder, indhold, organisation, materialer og tid, men undervisningsdifferentiering er først og fremmest gennemsyrende på den måde at læreren hele tiden – uanset fag, elevgruppe, organisering osv. – skal være opmærksom på at sikre at det der sker i undervisningen, kan byde på flest mulige ahaoplevelser for flest mulige elever.

Aktuel diskussion UP nr. 3 - 2011 Jens Rasmussen DPU: 3-delte målstyrede læseplaner minimumsstandard, regelstandard og maksimumstandard (20%) B) Elisabeth Arnbak DPU: Klarlægge den enkelte elevs særlige faglige profil og sætte ind med et særligt program Thomas Nordahl: Det bedste læringsudbytte er i den mest sammenholdte undervisning Bengt Persson: Ved mindre klasseundervisning og mere individuelt arbejde er taberne de elever der ikke magter at planlægge og gennemføre arbejde på egen hånd

Definition Inklusion DLF: En vellykket inklusion af elever er betinget af, at de er til stede i almenundervisningen, deltager aktivt og har en oplevelse af at have en værdi for klassens fællesskab sammen med et højt udbytte af undervisningen EVA: Inklusion drejer sig om både tilstedeværelse i almenundervisningen, deltagelse i det sociale fællesskab, deltagelse i læringsfællesskabet, udbytte af undervisningen og udvikling af positive selvbilleder UVM: En elev med særlige behov er inkluderet, når eleven har udbytte af almenundervisningen og deltager aktivt i det sociale fællesskab i en almenklasse

Inklusion Eleverne skal med målrettede støtteforanstaltninger kunne profitere af den fælles undervisning i klassen Målet om at inkludere flere elever i den almindelige undervisning er et langsigtet mål Realistisk set vil få elever, der i dag er i specialklasser og på specialskoler, kunne profitere af at blive overflyttet til almenundervisningen. Det er oplagt at fokusere på skolestarten og derfra opbygge mulighederne for øget inklusion

Inklusion kræver en langsigtet strategi Flere differentierede tilbud Øget mulighed for holddeling Konsultativ arbejdsform i PPR Adgang til supervision og rådgivning fra specialister En styrke pædagogisk ledelse Det vejledende timetal Massiv efteruddannelse og kompetenceudvikling i: Undervisningsdifferentiering * Løbende intern evaluering * Klasseledelse Anerkendende pædagogik * Relationskompetence * Konflikthåndtering Specialpædagogik (Niels Egelund) Det er ikke muligt at ændre en skoles kultur udelukkende på baggrund af lovforslag, kommunale beslutninger eller ud fra skoleledelsens eller skolelederens egen idealer. Udviklingsprocesser og ændringer af skolers kultur skal primært bygge på en ændringsmodel, som fremmer de enkelte deltageres muligheder for at overveje de udfordringer, som skolen står overfor og etablere et fælles værdigrundlag for udviklingen af skolens kultur, strategier og praksis. (Camilla Dyssegaard)