Skoleledelsesnetværket for Smil(e)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdsgrupper •Opdatering siden Science camp •Clustring af arbejdsgrupper •Arbejdspapir fra Håkan •Arbejdsgruppemøde i Danmark.
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
•Hvorfor skal vi have en hjemmeside????. Mål for hjemmesiden
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Forældremøde på Stestrup Skole
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Energi- & Vandværkstedet
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hvad skete der med vores input fra sidste reformmøde i januar måned? Hvor langt er vi kommet med implementeringen? Hvordan følger forældre med i reformarbejdet?
Lederudvikling.
Modul 1 - Processer.
Kvalitative Resultater Fra imaginær forskellighed til konstruktiv diversitet Sara Louise Muhr, P.hd. Lektor, Lunds Universitet.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Værktøjskassen Anvendelsesorienteret undervisning
ØSTERVANGSSKOLEN Møde for Trivselsambassadører (og andre trivsels-interesserede) 23/ Kl. 19:00-20:30 Dagsorden 19:00Velkomst 19:10Kort oplæg om.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
UU og Jobcentre: hvad virker? Og hvordan?
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Udviklingsplaner Sønderborg
Velkommen til valgmøde
Fælles forældremøde Thurø
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
ScienceLab -Et naturfagligt samarbejde i Faaborg-Midtfyn Kommune.
Skridtet ud af biologien: Når dansk ikke slår til
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Samarbejde skole og erhvervsliv Arbejdsgruppemøde september 2011.
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Tillykke, du er et talent!
DIALOGMØDE – HB 14. NOVEMBER 2011 Det digitale i det fysiske.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Trivselsaften for 0.A Børn mobber ikke deres forældres venners børn.
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
(E) Skandinaviska metoder för innovativt lärande (Europa)
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Velkommen til Orientering om:  Projekt ”Fleksibel skolestart”.  Heldagsskole og det brede læringsbånd.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
TPI U /2015.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
SamfundsCup TIDSPUNKTPROGRAM Indtjekning og velkomst samt kort præsentation af SamfundsCup, årshjul og årets tema ved projektledere.
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Lederseminar 2014 Varde Kommune
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
IMODUS – IHK Workshop om Blended Learning Workshopintroduktion.
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Odense, d. 4. feb Kl Velkommen Kommissorium version 2 Kl Ny skole- og ny klubstruktur i Randers v. Henrik Bille, afd.leder, og Ina.
Struktur Økonomi Tidsplan Pædagogik. PROGRAM – forældreworkshop 1. marts kl – i gymnastiksalen Kl Velkommen v/ Lance Luscombe (skoleleder)
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Arbejdsgruppemøde Skole – virksomhed Skola - närsamhälle Naturvidenskabernes Hus Nørgårds Højskole Bjerringbro 19. – 20 september 2011.
Orientering om status på skolestrategien I dag Børne- og Ungeudvalgsmøde den 15. september 16. Juni Dialogforum.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Præsentationens transcript:

Skoleledelsesnetværket for Smil(e) Den 5. september 2011 Kl. 14.30 – 16.00 Ferskvandscentret bygn. K

Dagsorden Orientering om status for Smil(e)-projektet Generelt – overordnet Genus/køn Økonomi Kommende aktiviteter Arbejdsgruppemøde Elevforedrag Science Camp i Norge Spørgsmål fra deltagerne Næste møde indhold og tidspunkt

Del-projekterne Innovative Læringsmiljøer Trykfølsomme Skærme: Voel Skole Kjellerup Skole Funder Skole Trykfølsomme Skærme: Langsøskolen Gjern skole Balleskolen Sorring Skole Sølystskolen Teknologi- og Iværksætter-koordinatorer: Ungdomsskolen Virklund skole Gødvad Skole Vestre Skole Kreative metoder og læringsmiljøer NatMatLego Skægkær Skole Ans Skole IT til kommunikation: Fårvang Skole Hvinningdal Skole Lærermidler til forsyningsvirk. Thorning Skole

Status Etableret/mobiliseret 6 delprojektgrupper Afholdt 2 – 4 møder i projektgrupperne Deltaget i Science Camp i Halmstad Afholdt genusworkshop Projektgrupperne i gang med planlægning af projekterne

Efterår 11 – forår 12 Planlægning – SMTTE-model Afprøvning af ”små” pilotprojekter Jobskygning Science Camp

Genus: Teoriforankring Socialkonstruktionisme: alle fænomener forstås som konstruerede: alder, køn, handicap, naturfag etc. Hvordan konstrueres køn og kønnede positioner i lyset af naturfagene og med hvilke konsekvenser?

Genus Deltagere Opgaver Lektor Thomas Dam 6-8 studerende (hhv. 2. og 3. årgang) Informanter/medundersøgere: rekrutteres blandt lærere og elever Interviewguide Interviews/datakonstruktion Kodning Analyse Implikationer/forsigtige anbefalinger

Hvordan ser den kønnede praksis ud på din skole og særligt i dine timer? Genus/køn

Hvorfor skal vi diskutere køn i folkeskolen? Fordi! Hvad kan vi opnå ved at spørge til kønnets konstruktion/konstitution i stedet for at spørge til dets ’essens’? Hvad skal vi bruge disse ’usynlige sandheder’ til? 9

Fordi! Thornberg (2008) taler om implicit værdipædagogikog kommer herunder ind på kønsstereotyper: ’Når læreren bruger undervisningsmaterialer, hvor mænd og kvinder systematisk fremstilles på en kønsstereotyp måde’… ’Hvis læreren ikke problematiserer dette for eleverne, men bare lader det passere, formidles der gennem hans eller hendes undervisning kønsstereotype normer om og forventninger til, hvordan man skal være som henholdsvis mand og kvinde’ (ibid.:83).

Fordi! Fordi man som lærer er positioneret i sit eget ’køn’ – hvilket måske ustikker rammer for, hvordan man bliver opfattet af børnene. Har man et kropstegn der indbyder til fodbold med de ’rigtige’ drenge eller til dukkeleg med de ’rigtige’ piger? Er man kva sit kropstegn rollemodel for børnene, grupper af børn, børn med et tilsvarende kropstegn? 11

Fordi! Fordi man som lærer er co-kreatør af de normativiteter, der er ’ude at gå’ i klasserummet: Det betyder, at man direkte eller indirekte udstikker rammer for, hvordan man hhv. ’gør’ figuren ’rigtig’ dreng og ’rigtig’ pige. 12

Grupperne arbejder 2. Hvilke særlige opmærksomhedsfelter mener du er relevante i undersøgelsen af kønsperspektivet i SMIL(E), fx ting som du har undret dig over i din egen praksis?

Økonomi 1. januar – 1. juni, 1. regnskabsperiode Regnskab til Deloitte for godkendelse og stikprøvekontrol Statusrapport udarbejdes for hele Smil(e) Det afsluttede regnskab og statusrapport indsendes til KASK d. 14/9 - ?

Økonomi – Pernille Olseth Tjekliste Luft i budgettet Iværksætterprojektet Mulighed for at bruge ressourcer til afvikling af undervisningsforløb

TJEKLISTE TIL UDFYLDNING AF TIDSREGISTRERING   Tjek at du har udfyldt korrekt med dage og antal timer jf. antal tildelte timer. Tjek at både du og din skoleleder har underskrevet den månedlige tidsregistrering. Du kan ikke påføre timer, når du har ferie eller har weekend. Husk at bruge aktivitetsnr. hvert projekt har et aktivitetsnr, jf.tabel 1 Husk altid at bruge den korrekte timeløn. Der er ny beregning hver måned, som udleveres  af din skolesekretær.  HUSK AT UDFYLDE PROJEKTNAVN: SMILE, DELPROJEKTNAVN F.EKS. INNOVATIVE LÆRINGSMILJØER. ORGANISATION: SILKEBORG  KOMMUNE, DIN EGEN SKOLE, F.EKS. VOEL SKOLE, TIMEKOSTNAR, OG NAVN. 

Kommende aktiviteter Arbejdsgruppemøde i Bjerringbro 19/20 september. Smil(e) elevforedrag v/ Dorthe Ravnsbæk d. 2. november 2011 på Balleskolen og Kjellerup Skole Science Camp i Norge d. 16 – 18 april 2012 Efterår 2012 Smile lederkonference i Norge

19. september 2011 Kl. 9.00 Velkommen til Arbejdsgruppemøde Naturvidenskabernes Hus. Kort præsentation af aktiviteter og projekter i NVH ved direktør Mai Louise Agerskov Workshop—Grænseregionalt samarbejde Vi prøver aktiviteterne. Introduktion til ”Space Adventure Race” - et undervisningsforløb, der tilbydes af NVH se link: www.nvhus.dk/space-adventure-race.aspx Kl. 11.00 Fælles møde for alle arbejdsgrupper Kort oplæg om: Strategi for arbejdet i arbejdsgrupperne Samarbejde på tværs af lande Udgangspunktet for arbejdet er opdelingen af alle aktiviteter— se www.smil-e.eu/index.php/Aktiviteter Jobskygning—studiebesøg hos hinanden Arbejdet med ”best practice”. Hvad, hvor, hvordan, hvilke og hvorfor

Kl. 12.30 Frokost/lunch Kl. 13.30 Workshops i de enkelte arbejdsgrupper. Deltagerne deles i de tre hovedaktiviteter. Hver aktivitet præsenteres af aktivitetslederen (5 minutter). Opdeling i undergrupper: ”Er din aktivitet i den rigtige undergruppe?” Vi finder sammen i undergrupper på tværs af lande—”speed dating” Inspiration af hinanden—ideer til ”best practice” Studiebesøg hos hinanden i det videre forløb (jobskygning)

Kl. 8.30 Workshops i arbejdsgrupperne forsætter. VIGTIGT: ”Det videre forløb” Kl. 10.30Fælles møde for alle arbejdsgrupper ”Det videre forløb”: Kort præsentation fra hver arbejdsgruppe (3 x 5 minutter)   Fælles aktiviteter: · Sådan bruger vi hjemmesiden www.smil-e.eu. Nu og i det videre arbejde · Arbejdet med Best Practice · Jobskygning/studiebesøg planlægning og gennemførelse · Fælles ideer til handlingsplaner og kommende aktiviteter Kl. 13.30 Frokost/Lunch Kl. 14.30 Hjemrejse

Science Camp i Norge for projektaktive Den 16. - 18. april 2012 Flest mulige deltagere fra projekterne

Skoleledermøde Skoleledermøde i Norge i efteråret 2012 Sted: Telemark Fylke