Monitorering & Evaluering

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Etabler en professionel bestyrelse – og brug den!
Advertisements

Den Danske Kvalitetsmodel
Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Sidste nyt fra CS policy processen - mht måling af advocacy Fagligt Fokus Erfaringsudvekslingsworkshop 11 september
Cuneco – en del af bips.
BEST PRACTICE CLEARING HOUSE Hvordan institutionaliseres brugen af Best Practice i NGO’erne?
Læring og videndeling om god arbejdsmiljøpraksis Oplæg på AM 2006 ved: Brian Knudsen, Arbejdsmiljøinstituttet Sune Netterstrøm og Peter Frimer, Bymusen.
Date :31 1.
Information Systems work and Analysis of Change
Kommunikation / it.
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Identifikation af spild
Den Regionale LEAN Enhed
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Virksomheder - definition
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Organisationstruktur
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Ibis’ monitorerings/performance system 1.Deltagerbaseret monitorering med partneres vurderinger i centrum, som kan udgøre et strategisk rum for læring.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Deltager- og problemorientering i Kriminalforsorgen Workshop periode 2.
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
Miljøcertificering på IBOS
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
EBAS Energi- og Bygningsrådgivning A/S Byggeskadeforsikring Energi og bygningsrådgivning A/S (EBAS) Bygherreforeningen & Ejendomsforeningen Danmark.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Måleredskaber i dagtilbud En guide til at vurdere og vælge redskaber til måling af læringsmiljøkvalitet i dagtilbud Juni 2017 Måleredskaber i dagtilbud.
Dokumentation, evaluering og evidens
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SUF - gevinstrealisering
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
AP-Møller projekt: Øget læring og inklusion gennem synlige mål og kvalificering af praksis i skolen – Læring, der ses Pia Gelardi og Julie Aarø-Hansen.
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Interne survey som ledelsesværktøj
Virksomhedspulje til bedre match
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Monitorering & Evaluering Hvad er god praksis ? Hanne Lund Madsen HLM Consult

KORTLÆGNING AF PRAKSIS M&E univers, formål, brug, aktører, volumen, kvalitet Rigsrevisionens rapport Hvordan og i hvilken udstrækning Udenrigsministeriet kan forbedre og systematisere brugen af NGO’ernes resultatmåling og evaluering Fremme dialog om M&E

Hovedspørgsmål Hvilke typer evalueringer udfører organisationerne? (projekt, program, tematisk, andre?). Har de en systematisk tilgang til evaluering? Er det muligt at identificere ”good practice” – jf. nedenfor, især på tværgående/tematiske evalueringer? Hvad bruger organisationerne evaluering til? Lever evalueringerne op til NGO’ernes egne kvalitetskrav? Lever de op til de mest almindelige krav på området illustreret ved f.eks. DACs eller INTRACs guidelines? Ser organisationerne et behov for tematisk erfaringsopsamling (både internt i organisationerne, organisationerne imellem og i forhold til Danida)? Er evaluering et godt værktøj til det?

Hovedspørgsmål Til kortlægning af organisationernes monitoreringspraksis: Har organisationerne et M&E system og tilfredsstiller det deres egne informationsbehov? Hvad er manglerne? Er der behov for kapacitetsopbygning på området? Hvordan er koblingen mellem monitorering og evaluering? Har organisationerne et formaliseret mål- og resultatsstyringssystem, hvilken type indikatorer bruges? hvor ofte – og til hvem – afrapporteres der? og i hvilken form? Er monitoreringssystemet resultatorienteret (på input, output, outcome, impact niveau)? Kan der ved gennemgang identificeres mål- og resultatstyringselementer der kan fungere som ”good practice” og samtidig er afstemt i forhold til flertallets kapacitet. -Hvordan finansieres og budgetteres monitorering og evaluering i organisationerne? Hvad er implementeringsgraden af de allokerede midler?

M&E Praksis – hvor langt og hvor dybt? Centrale dimensioner i NGO’ernes M&E praksis og i M&E universet. Hvor langt og hvor dybt? Arkitekturen og processerne i M&E?

Dimensioner i M&E Monitorerings- og evalueringspraksis Karakteristik af M&E tilgangen – herunder tilstedeværelsen af et formaliseret mål- og resultatstyringssystem Aktører i M&E praksis Organisering af M&E funktionerne og koblingen mellem M&E M&E værktøjer, standarder og redskaber (IT m.v.) Intern og ekstern M&E (fokus, ”data-fields”) etc. M&E produkter/outputs - herunder især evalueringernes kvalitet Brug af M&E (herunder formidlingspraksis) Kapacitetsbehov M&E budgetter, finansieringskilde og estimeret allokeringsgrad

Tentative konklusioner NGO’erne arbejder med PMER praksis – nogle mest PMR på uformelt plan andre med systemtilgang på PMER Arkitekturen er Logframe baseret og processen er vertikal med projektcyklus som omdrejningspunkt Partnersamarbejdet og bistandskæden afspejles i PME kæden Der er mange dilemmaer og modsat rettede interesser ( også nævnt på NGO træf) For de mindre NGO er ansøgnings- og rapporteringskrav skelettet i plan og monitorering Jo større NGO jo mere ”frit” fra Danida krav er praksis udformet

M&E praksis fortsat… Eksperimentering og best-practice kan identificeres – dog ingen paradigmer Der er en stor folkelig og demokratisk involvering i Monitorering M&E pyramiden gør sig stadig gældende – masser af monitoring i alle former, masser af midt-term review, få evalueringer og ganske enkelte impact undersøgelser Hovedvægten ligger på læring og program/projekt tilpasning Øget hyppighed af tematiske og program M&E Evalueringerne er en meget broget samling

Hvordan definierer I M&E universet? Øvrige dimensioner? Hvor ligger udfordringerne henne? Hvad sker der med M&E i lyset af partnersamarbejde og internationale alliancer? Hvordan tænkes M&E i f.eks. Red Barnet?

Evaluering Kvaliteten er afgørende for læringen og for, hvordan evalueringer kan bruges. Men hvad ser vi på, når vi undersøger kvaliteten af en evaluering? Og hvordan kan kvaliteten sikres?

Evaluering Der er mange definitioner af evalueringer og her vil der alene udvælges evalueringsrapporter, som er kendetegnet ved at være gennemført af uafhængig konsulent, gennemført på baggrund af TOR og med evalueringssigte (summative evaluation). Der vil ses nærmere på o Hvilken type ? o Hvilken kvalitetsstander anvendes evt.? o Indikation af evalueringernes kvalitet o Behov for tematisk erfaringsopsamling o Elementer til good practice i fht. tværgående emner/temaer

Baggrund for kvalitetsvurdering Danida ønsker at anvende evalueringsrapporterne mere aktivt og ønsker i den forbindelse at vide om det foreliggende materiale har kvalitet således at det kan anvendes som sekundære kilde i fht. erfaringsopsamling, syntesestudier m.v. Danida ønsker, hvor muligt, at stimulere en dialog om kvaliteten af NGO’ernes arbejde herunder også evalueringsarbejdet.

Kvaliteten af evalueringer Der er tre forskellige miljøer, som beskæftiger sig med evalueringernes kvalitet: ·         Opdragsgivernes retningslinjer og kvalitetsstandarder (DAC, DFID, m.v. samt NGO’ernes) ·         Evalueringsretningslinjer og Code of Conducts udarbejdet af Evaluation Societies ·         Meta-vurderinger af evalueringskvalitet herunder evalueringsbrug

Dimensioner i kvalitet Kvaliteten af TOR Kvaliteten af Metode Kvalitet i Evalueringsrapporten’s analyse af i) kontekst; ii) intervention (evalueringsfokus bla. med DAC kriterier) iii)Institutionel analyse Kvalitet i Rapportens indre koheræns. Bilag: Kvalitetsanalyseformat Sidstnævnte omhandler om TOR besvares, om standard format følges, om der er sammenhæng mellem findings, konklusioner og anbefalinger, er standarderne vedr. accuracy, feasibility, propriety and utility opfyldt.?

Hvordan sikre I kvaliteten i evalueringer? Hvad er kvalitet/hvornår har en evaluering kvalitet? Bruger I nogle standarder? Bruger I evalueringerne til tværgående erfaringsopsamling og udveksling (internt / i netværk? Hvilken gavn har FKN haft af en generel checkliste for evalueringsrapporter?