1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inklusion Fællesskab Faglige mål Rumlighed.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Set i forældreperspektiv
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Læringsstile og lektier
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Lærings- og praksisfortællinger:
Informationsaften Aftenens program:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Forædremøde den
Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale.
Er mit barn klar til skolestart ?
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Læreplaner Der skal i alle dagtilbud udarbejdes en pædagogisk læreplan som skal give rum for leg, læring og udvikling. Den pædagogiske læreplan beskriver.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
AT-1 - efterspil 2013.
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Udvikling af elevrådet på Blågård Skole
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
INDSKRIVNINGSMØDE.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
AKT på Dybbøl Skolen.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Kort intro Rekreativ skov for lokale, kommunen, turister For folkesundhed, bosætning og turistindtægter Gøre kommunen til grønt og blåt friluftsmekka.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Hvilken professionalisering ønsker vi? Den upåagtede faglighed i vuggestuer Annegrethe Ahrenkiel, Birger Steen Nielsen, Camilla Schmidt, Finn Sommer og.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Krop og bevægelse 1. Halvår 2016 ? JUL JAN APR OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Laboratorium for didaktik, dokumentation og planlægning
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
- Kom tættere på dit barns skolegang
Skoleindskrivningsmøde
Den pædagogiske læreplan
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Charlotteskolen - læring lige i nærheden
Inspirationsworkshop med fokus på
Strategiske pejlemærker
SMTTE MODELLEN ET PÆDAGOGISK OG DIDAKTISK ARBEJDSREDSKAB
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer

2 FRA IDE TIL TEST. Prioritering af ideerne

3 Test i Praksis (januar og februar 2013) Personale rotation. Alle prøver at være en uge på de andre stuer. Hvilken kontekst skal testen foregå i? Det skal foregå i dagligdagens rutiner, og de pædagogiske planer for ugen. Hvor meget og hvor længe skal der testes? Forløbet vil var ca. to måneder, Tegn en prototype – hvordan kan vi gennemføre en test så tæt på virkeligheden som muligt? Der rokerer en medarbejder fra en basisgruppe til en anden, så skema i den enkelte gruppe hænger sammen, og der fortsat vil være to af de faste i gruppen. Eks. Trin 1. Susanne til Krudtugerlerne / Nina til Haletudserne / Pia til Myretuen Trin 2. Susanne til Myretuen / Nina til krudtuglerne / Pia til Haletudserne Herefter følgende på samme måde: Trin 3 og 4 rokerer Allan / Katja / Katja P og Janni Trin 5 og 6 rokerer Frank / Susie / Helle Hvem skal involveres? Det pædagogiske personale. Hvad vil I særligt gerne se brugerens reaktion på? Hvad forventer I, der vil ske? Vi forventer •at få en forståelse for hvordan hinandens pædagogiske organisering af arbejdet med gruppen, virker I praksis. •Sætte kunne sætte nye øjne på rammer og rutiner. Hvad skal testes? Kan vi ændre på dagligdagen rutiner, så der kan ske en større fordybelse i den kreative leg? Hvordan dokumenterer I testen? Vi evaluerer i marts, og dukumentere med praksisfortællinger med dialogisk refleksion

4 Test i praksis: januar – marts 2013 Organisering af det pædagogiske arbejde i mindre grupper i basisgrupperne Hvilken kontekst skal testen foregå i? I dagens planlagte pædagogiske forløb i basisgrupperne. Hvor meget og hvor længe skal der testes? Forløbet vil var ca. to - tre måneder, Tegn en prototype – hvordan kan vi gennemføre en test så tæt på virkeligheden som muligt? Den enkelte basisgruppe organiserer sig, så den enkelte medarbejder hver dag er klar over hvor i det pædagogiske arbejde de er placeret. •En med en lille gruppe hvor bevægelse vægtes ude/på tur, •En med en lille gruppe hvor fordyber sig i et tema inde/ude. •En der er hvor de praktiske opgaver kalder og hvor andre fællesskaber udvikler sig i legeforløb der understøtter leg og kreativitet. Hvem skal involveres? Alle tre basisgrupper i troldehøj. Hvad vil I særligt gerne se brugerens reaktion på? Hvad forventer I, der vil ske? Vi forventer •Vi kommer tættere på det enkelte barn. •Vi er bedre til at lytte og have dialog med det enkelte barn. •Vi får bedre mulighed for at gribe børnenes ideer. •Et enkelte barn får plads og føler sig set. •Det enkelte barn kan føle sig støttet I deres initiativer. •Det er lettere at skabe inkluderende fællesskaber, da der er nemmere at være barn I en mindre gruppe, også hvis man taler “et andet sprog”. ( skal forstås både hvad adfærd og tale angår) Hvad skal testes? Er en personaleorganiseringen, med til at skabe de rammer for børnene der skaber den tryghed der giver børnene frihed til at udvikle fantasi og nysgerrighed og udvikle kreative ideer i aktiviteterne. Hvordan dokumenterer I testen? Evaluering marts: Dokumentation: praksisfortælling med dialogisk refleksion.

5 Test i praksis –december/12 – marts 2013 Skabe et mini multifunktionelt rum Hvilken kontekst skal testen foregå i? På alle tidspunkter at dagen. I både voksenstyret forløb, og forløb der styres af børnenes fantasi. Hvor meget og hvor længe skal der testes? Forløbet vil var ca. to - tre måneder, Tegn en prototype – hvordan kan vi gennemføre en test så tæt på virkeligheden som muligt? I Krudtuglernes lille rum, er halvdelen af rummet indrettet med et gardin der adskiller rummet. I det lille rum ligger en lille madres, der kan flyttes. Udenfor gardinet er der placeret en kasse med klodser, samt en togbane. Der er også muligheder for at tager tæpper og puder i rummet samt hvad fantasien ellers medbringer. Hvem skal involveres? Børn og medarbejdere fra krudtuglerne (børn mellem 4 og 6 år. Hvad vil I særligt gerne se brugerens reaktion på? Hvad forventer I, der vil ske? Vi forventer •At børnene tager rummet I brug. •At der opstår nye og længerevarende legeforløb. •At der skabes nye muligheder for leg og fordybelse. Hvad skal testes? Vi forventer at kunne iagttage hvad der sker i fællesskaberne når børnene får mulighed for at fordybe sig og lege i længere forløb. Hvordan dokumenterer I testen? Evaluering marts: Dokumentation billeder, interview, praksisfortælling med dialogisk refleksion.