Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR"— Præsentationens transcript:

1 20152016 2.Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
OKT JUN MAJ MAR FEB AUG SEP NOV DEC

2 Årshjul Vesterbro Børnegård Børnehaverne 2015/16
Fokuspunkt 2. halvår 2015 Krop og bevægelse Vi har valgt at arbejde med læreplanstemaet Krop og bevægelse, da forskellige undersøgelser viser at: Mindst 6 % af alle skolebørn har motoriske vanskeligheder i en sådan grad, at det har betydning for deres indlæring eller sociale udvikling ved skolestart. Samtidig er der mellem 11 og 18 % af børnene i børnehaveklassen der har mellem 2-6 motoriske anmærkninger ved screeningen. At have motoriske udfordringer kan være med til at sætte begrænsninger for barnets leg og lyst til at bevæge sig. Der er klar sammenhæng mellem motoriske vanskeligheder og senere problemer med at lære at læse og skrive. Vi har derfor som mål: At styrke børnenes kropsbevidsthed og motorik  At være med til at give barnet nogle sunde vaner og få lyst til at bevæge sig også fremadrettet.  At barnet får indsigt i krop og sundhed og hvad er godt for mig og min krop.  At også de børn der er til mere stillesiddende aktiviteter finder glæde ved de mere fysiske aktiviteter  At vi efter vores projektperiode får indarbejdet mere bevægelse i dagligdagen. Ved at have fokuspunkter i et halvt år af gangen har vi mulighed for at fordybe os i det enkelte fokuspunkt og gribe det an fra mange forskellige vinkler. Stuerne har mulighed for selv at bestemmer på hvilken måder de vil arbejde med emnet. Fokuspunkterne har vi valgt skal være så store og overordnede at det er muligt også for børnene at komme med deres ideer og input. Vi vægter at følge børnenes spor og interesser så vidt muligt. De to store fokuspunkter laver vi en SMTTE model på, hvor vi nærmere beskriver vores mål, tiltag, tegn og hvordan vi dokumenter og evaluerer på fokuspunktet. Udover vores store fokuspunkter arbejder vi i løbet af året med andre mindre fokusområder, som er relevante i løbet af et år. Der laves også SMTTE på en del af disse fokuspunkter. SMTTE er den model vi arbejder med for at nå vores pædagogiske mål Vi har desuden en god vekselvirkning i vores ugeplaner mellem de forskellige temaer i læreplanen. Fokus på udeliv: Det er ferietid og vi nyder livet og sommeren udenfor. Vi er to uger i Hastrup med alle børn. Ellers bruger vi tilbud ude i byen, vi passer vores køkkenhave og bader. Fokus på relationer og tryg opstart. Tryg opstart for de nye børn, der er fokus på dannelse af nye relationer og venskaber, både på egen stue og nabo stuen. Vi holder skolesamtaler og 3 måneders samtaler med de nye forældre. Fokus på traditioner: Der forberedes til jul med pynt, nisser, gaveproduktion, julefest, Lucia optog, lysfest og fordybelse i traditionerne omkring jul. Fokus på sprog: Vi arbejder ekstra med sproget på mange forskellige måder. Vi bruger historiefortællinger, sange, rim-remser, sproglege, vrøvleord, tegn og gæt, snakkepakke og sangteater. Fokus på selvhjulpenhed og overgange: Vi arbejder med børnenes overgange. Vi arbejder med styrkelse af selvhjulpenhed og selvstændighed. Storebørns gruppen besøger, skole og fritidshjem. Vores store vuggestuebørn kommer løbende på besøg i børnehaven. Overgangssamtaler holdes med forældre.


Download ppt "Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google