Interessenthåndtering - hvad siger teorien

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Illustrationer til undervisningsbrug
Advertisements

Lektion 2: Stakeholderteori
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Kommunikations strategi og –plan for Ny struktur - processen Mål: At formidle aktiviteter og skabe ejerskab fra alle interessenter Interessenter: Alle.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
MARTS 2011 DET FÆLLES ANSVAR II Title slide EVALUERING AF DET FÆLLES ANSVAR II ERFARINGER OG PERSPEKTIVER.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
CSR - HR Beskæftigelsesrådets handicapkonference december 2008  Præsentation af Coop/CSR  Erfaringer med ansættelse af personer med.
Mintzbergs former og kræfter på Realskolen. Adm. Leder Pæd. Leder FO-leder Bestyrelse Skoleleder -Relation til fagforening -Forskning og udvikling -Lønninger.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Spot og håndtér stress - før medarbejderen bliver sygemeldt
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
DUBU Superbrugerrollen
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Partnerskaber – erfaringer udefra
Hvorfor resultatløn?.
Bilag 1. Forandringsteori for projekt FVU fra A til Z
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Tværfagligt samarbejde om udsatte unge
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
En forhandling – to vindere
SUMO - analyse.
Erfaringer fra en kritisk ven
Hvorfor rethinkIMPACTS? og Hvad er rethinkIMPACTS?
Sådan bruger du præsentationen
2. Virksomhedens interessenter
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Velkommen Dette ansøgningsskema er første skridt mod en deltagelse i projektet “Øget Vækst gennem cirkulære forretningsmodeller I SMV’er”, eller “CØ SMV”.
Værktøj: Interessentanalyse
Tværmedial Kommunikation 3 Forudsætninger og definitioner
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Værktøj: Projektets organisation
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Interessenthåndtering - hvad siger teorien Judith Parus – parus@sam.sdu.dk

1995-2008: Konsulent og PL i Esbjerg Kommune 2008-2011: PMO i Varde Kommune 2011- Fuldmægtig og Ekstern lektor på SDU i Esbjerg Mange roller

Forudsætninger Vælg de modeller der giver mening Det organisatoriske perspektiv Skabe værdi for organisationen Omverdenen spiller en rolle Projektniveau Projektet er udgangspunktet Vælg de modeller der giver mening for jer og jeres projekt

Interessentanalyse En interessent = enhver person eller enhver gruppe, som kan påvirke eller bliver påvirket af projektet. Freeman: https://www.youtube.com/watch?v=17hnaKFjDU8 Projektet har brug for en koalition af interessenter/et netværk af individer eller grupper, som har intentionen om at skabe noget sammen Projektet behøver en fælles indsats fra interessenterne

Hvorfor interessentanalyse? Sikre at effektmål, projektmål og indikatorer er de rette for de vigtige interessenter Identificere ressourcer til projektet Organisere projektet hensigtsmæssigt Forbygge interessekonflikter Grundlag for at planlægge kommunikationen udadtil Ledelsesmæssig aktivitet Ongoing Ressourcer i org.

2 tilgange til interessenter Håndtering AF interessenter Håndtering FOR interessenter Alle skal have opmærksomhed Søge indsigt i interessenternes behov, ønsker og bekymringer Få interessenterne til at makke ret og fokus på dem med mest magt Målrettet og strategisk arbejde på at få den nødvendige medvirken Kombinere begge tilgange men være obs på at der er 2 forskellige måder at opfatte det at lave en interessentanalyse For : kritik: uambitiøs og urealistisk, konfliktløse situationer er svære at opnå AF: manipulerende og uden etisk korrekt behandling

Interessentens synsvinkel Hvad er udbyttet for at medvirke? Hvad er indsatsen? Normlogik →hvad forventes af mig socialt? Fairness 3 Dimensioner Fairness i fordeling Fairness i processer Fairness i omgangstonen Indbyrdes relationer Udvikler sig over tiden Positiv / negativ holdning overfor projektet Villighed til at medvirke Faktisk tilbøjelighed (også mindre interessenter bliver tilgodeset) Gennemsigtighed og transparens

Interessentanalysens 3 trin 1 Identifikation Hvem 2 Vurdering Medvirken – vil de være med, bidrag, motivation 3 Prioritering Hvem være opmærksom på – specielle interesser eller tidspunkt OBS

Hvem ? Lave en brainstorm / liste over mulige interessenter Diskutere: Nødvendige og ønskede bidrag Krav og ønsker Bekymringer Dokumentation Hver interessent

Interessent Potential Matrix Ressourceperson Nøglespiller Marginal Showstopper Stort Fremmepotentiale Lille Lille Stor Hæmmepotentiale

Interessent-commitment matrix Aktiv opposition Passiv Neutral støtte Aktiv støtte Bohrskolen X → → →→ → → X X = nuværende position, O = nødvendig/ønsket position

Holdning- videnskategorier Højt Positiv velinformeret Negativ velinformeret Positiv Uinformeret Negativ uinformeret Vidensniveau Lav Positiv Negativ Holdning

Interessentpotentiale- og holdningsterning

Synlighed – Salience (Mitchell, Agle, Wood) Legitime Legitimitet Latent Stakeholder Dormant stakeholder Discretional stakeholder Demanding stakeholder Expectant Stakeholder Dominant stakeholder Dangerous stakeholder Dependent stakeholder Highly Salient Stakeholder Definitive stakeholder Nonstakeholder Power Legitimacy 4 1 2 7 5 6 Power: Få nogen til at gøre noget de ellers ikke ville gøre Urgency: tidsfølsom og kritisk – er det sandsynligt at bekymringen bliver til virkelighed, vil gerne have noget lavet men ingen magt og legitimitet Legitimacy: det etisk korrekte i at efterkomme kravet eller ønsket 5: har en sag og har magten 4: som regel vigtige personer for virksomheden 6: har adgang og en sag men er afhængig af om de får givet magten 1 8 3 Virkelighed Påvirkning Urgency Akut Respons

Interessentplan Position i Terningen Udfordring-er Strategi Taktik Metoder og Aktiviteter Hvornår Ansvarlig Projektejer Kunde Salgsafd. Brugergruppe 1 xxx Bohrskolen Positiv showstop-per Hvem tale med Er forældre interesseret At der er til gavn for skolen Mødes med relevante parter Møde med SFO Leder Møde med forældrebest. XX PL Judith Parus

Let at forstå – svært at mestre

Hvor er teorien på vej hen ???? Stakeholder inclusiveness (Eskerod) Stakeholder landscapes (Aaltonen & Kujala)

Litteraturliste (ideer) Erling Andersen, Rethinking Project Management, Prentice Hall, 2008 Pernille Eskerod & Anna Lund Jepsen, Projektets Interessenter, Jurist& Økonomforlaget 2016 Mitchel R., Agle B., Wood D.: Toward a theory of stakeholder identification and salience. Academy of Management Review, 1997, vol 22, no. 4, pg.853-886 Williams N, Ferdinand N, Pasian B.: Online stakeholder interactions in the early stage of a megaproject. Project Management Journal, 2015/16, vol 46, no. 6, pg. 92-110 Bosse D., Philips R., Robert A., Harrison J.: Stakeholders, reciprocity and firm performance. Strategic Management Journal, 30(4), 447-456 Aaltonen K., Kujala J.: Towards an improved understanding of stakeholder landscapes: int. Journal of project management, 2016, vol.34, pg. 1537-1552 Eskerod P., Huemann M., Ringhofer C.,: Stakeholder inclusiveness: enriching project management with generel stakeholder theory. Project Management Journal 2016 vol 46 no. 6, 42-53

Reflektion Interessent analyse Interessent håndtering Ledelse af interessenter – stakeholder management