Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Partnerskaber – erfaringer udefra

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Partnerskaber – erfaringer udefra"— Præsentationens transcript:

1 Partnerskaber – erfaringer udefra
Fyraftensmøde hos DH Af Dorte Jørgensen, 3F

2 Emner Nøglebegreber og dilemmaer i partnerskaber
Forskellige typer af partnerskaber, tilgange og strategier Partnerskabsstrategi i praksis – partnervalg, partnerskabsfaser, tillægsværdi

3

4 Typer af partnerskaber
Hvor er I med Jeres partnerskaber? Hvor vil I gerne bevæge Jer hen? Hvorfor?

5

6 Mere end blot aktiviteter….
Partnerskab Læring Udvikling Nord-partner Syd-Partner Aktiviteter Resultater Virkning

7 Valg af partnere – 3F’s tilgang
Kontekstanalyse inkl. analyse af aktører (stakeholder analysis) Relevant branche i landet Repræsenterer sårbare arbejdere (rettigheder eller fattigdom) Er legitime repræsentanter for arbejdere i en given branche 3F’s komparative fordele – vi kan lægge værdi til deres egen udvikling Solidaritet Matchende værdier og mål Resultat af organisationsundersøgelse og kapacitetsbehov

8 3F’s Partnerskabsdefinition & tilgang
3F definerer partnerskaber som ‘a voluntary alliance based on mutuality, equality and shared values, goals and strategies’ 3F baserer partnerskabet på partnerens EGEN strategiske plan (hvis de har sådan en) Partnere rådgives til at udvikle EN holistisk strategisk plan (ikke en plan per donor/partner). Udvikling af en strategisk plan er partner-drevet – aldrig ‘one size fits all’. En vigtig del af rådgivningen/OD Hvis muligt koordineres processen med andre donorer

9 Diskuter Er det godt når partnerne har flere donorer/partnere? Hvorfor/hvorfor ikke? Hvorfor er det vigtigt at rådgive partnerne om at koordinere mellem alle donorer/partnere (hvis de har flere)?

10 Faser i partnerskabet Pilot phase Mature Cooperation
Initial ‘project’ cooperation Developing own strategic plan Pilot cooperation and activities Democratic development Administration systems Mature Cooperation Cooperation based on own strategic plan paired with 3F comparative advantages and intervention areas Developing core parts of the partners’ own functions (i.e. education system, collective bargaining)

11 Faser i partnerskabet Strategic Partnership
Develop areas of work at higher level, often advocacy and experience exchange Advise and build capacity of other partners Solidarity Partnership without financial support But included in regional activities and contribute to regional sustainability Contact is kept

12 Diskuter Hvordan ved vi om vores tilgang er bæredygtig?
Hvorfor har vi brug for at definere en udvikling i partnerskabet?

13 Partnerskabscyklussen

14 Operationalisering af partnerskabet
Udover den overordnede vision, definitioner, principper og hensigter med partnerskaber, skal processen kunne styres: Hvert led i cyklussen skal defineres Værktøjer skal udvikles til hvert led Roller og ansvarsområder defineres Exitstrategi/bæredygtighedsstrategi defineres i starten

15 Hvad kan vi som partnere bidrage med?
Rådgivning Teknisk assistance Finansiel støtte Solidaritet

16 Rådgivning Alle processer, der lægger værdi til partnerens egen indsats En kommunikationsproces som udvider modtagerens viden og bevidsthed omkring muligheder, metoder, værktøjer, strategier mm. En læringsproces, der går begge veje Monitorering er ikke rådgivning, men er ofte en del af samme proces

17 Hvad kan vi bidrage med? Specialiseret tematisk viden (3F: Arbejdsmiljø, tekniske/arbejdsmarkedsuddannelser, overenskomstforhandlinger, social dialog, politikudvikling og påvirkning…) Teknisk kunnen (digital regnskabsførelse, administration, opbygning af databaser, produktion af informationsmateriale, brug af internettet…) Metodisk kunnen (uddannelsesbehovsanalyser, facilitering af processer, planlægning (evt. ved brug af LFA), kønsanalyser, strategisk planlægning…)

18 Hvad kan vi bidrage med? Organisatorisk erfaring og viden omkring “best practice” national/internationalt i bevægelsen, systemer, demokrati/ansvarlighed i organisationer Vores mulige tillægsværdi skal være defineret overfor partneren og os selv ved samarbejdsstart Den skal være reflekteret, læringsbaseret og dokumenteret

19 Hvordan ved vi om det virker?
Vi måler og analyserer hele tiden resultater af aktiviteterne Vi skal blive ligeså gode til at definere og analysere selve partnerskabet Hvordan vi arbejder sammen? Hvordan er relationen og magtforholdet? Hvad virker/hvad virker ikke? Gavner vores rådgivning partneren eller er det noget andet de har brug for? Har vi overhovedet kapacitet og kompetencer til at bidrage med noget til partneren/og hvis ikke hvor finder vi den så? Hvad kan gøres bedre?

20


Download ppt "Partnerskaber – erfaringer udefra"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google