Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser"— Præsentationens transcript:

1 Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser
Clavis – Ledelse gennem paradokset Aarhus 28. maj 2019

2 Overblik over oplægget
Vi udvikler nye former for organisering, som kræver en ret nuanceret håndtering af paradokser Det bringer mange af os på psykologisk overarbejde Det kræver ofte, at vi skal lære at forholde os fleksibelt til ståsteder og værdier, som hidtil har identificeret os (opslugt os) Positiv pointe: de brydningsfulde følelser, vi oplever i livtaget med paradokser, kan være vejledende for udviklingen af os selv og vores ledelsespraksis

3 Det skaber flertydighed og usikkerhed
Eksempel på paradoks Udforskende/ fleksibel Samskabelse TEAL Klan Netværk Indadrettet Udadrettet Bureaukrati Marked Sikker drift Klare ansvar Fokuseret/ stabil Lüscher, 2012 Vi udvikler organiseringer, der kombinerer hierarkiske og non-hierarkiske principper Det skaber flertydighed og usikkerhed

4 Idealet om moden paradokshåndtering
Ledelse hjælper organisationen med at bevæge sig i spændingsfelter Kræver en aktiv og fleksibel positionering Engageret og tæt på, men også analytisk distanceret (på kanten) Med tro på handling og fremskridt, vel vidende at paradokser ikke kan løses Med vægt på foretrukne positioner og samtidig korrigerende med modsat positioner (vippebrættet) Responsiv over for situationens behov og samtidig med integritet Bevidst om at være både vigtig og uvigtig Kræver et særdeles fleksibelt og modent selv Hvor står jeg, når jeg vælger positionering? (Lüscher, 2018)

5 Hvorfor er det så svært? Vores evne til at forholde os nuanceret og fleksibelt til et paradoks afhænger af vores ståsted (subjekt-position) Ståsted Selv Handlingslogik i ledelse Forbundethed Selvfortælling Tilhørsforhold Behov/interesser Inter-individuelt selv Institutionelt selv Interpersonelt selv Imperialt selv Strateg/alkymist Acchiever/individualist Ekspert/diplomat Opportunist (Kegan, 1982) (Torbert et al, 2004))

6 Kriser og overgange Kegan, 1982: 270
Diplomat/ekspert (socialiseret selv) Overdreven syntese ”Fællesskabet gør mig til den, jeg er” Indadrettet kritik: ”Jeg føler mig udvisket af kompromisser – hvis jeg da ikke skal være hæmningsløs uansvarlig” Udadrettet kritik: ”De andre begrænser mig” Selvopofrelsens depression Lære at forpligte sig på et højere moralsk synspunkt Holde interesser og behov i strakt arm Opportunist (imperialt selv)

7 Kriser og overgange Kegan, 1982: 270
Acchiever/individualist (selvforfattende selv) Afhængighedsdepression Overdreven syntese ”Jeg er herre over min skæbne” Indadrettet kritik: ”Jeg er selvisk og kold” Udadrettet kritik: ”Jeg er ensom og forladt” ”De andre presser mig hele tiden til at tage initiativer” Lære at balancere konkurrerende tilhørsforhold/logikker Holde tilhør ud i strakt arm Diplomat/ekspert (socialiseret selv)

8 Kriser og overgange Kegan, 1982: 270
Strateg/alkymist) (interindividuelt selv) Overdreven syntese ”Jeg er ren forbundethed og højere bevidsthed” ”Vi klarer os uden ledere” Indadrettet kritik: ”Jeg er ineffektiv” ”Jeg er overarbejdet og tom” ”jeg er hyklerisk og ond” Udadrettet kritik: ”Kontrollen er taget fra mig” ”De andre ydmyger mig” Selv-evaluerende (eksistentiel) depression Lære at balancere identiteter - handle ud fra forbundethed Holde selvfortælling ud i strakt arm Acchiever/individualist (selvforfattende selv)

9 Kriser og overgange Stigende modenhed ”Tilstandsmeter”
Følelser som pejlemærker i udvikling Overdreven syntese Overdreven idealisering af nyt ståsted – og den handlekraft, det indebærer – idealiserende/messiansk Indadrettet kritik Lægger begyndende afstand til det gamle selv Beskytter verden ved at lægge kritikken på selvet Udadrettet kritik Forsvarer den eksisterende balance Manisk respons Depressiv respons Paranoid respons Faldende modenhed Baseret på Klein, 1938

10 Det organisatoriske læringsmiljø
Hvis vi vil løse opgaver og organiserer os på komplekse måder, må vi skabe læringsmiljøer for moden paradokshåndtering TRYGHED med gennemskuelige spilleregler og rutiner UDFORDRING ved at tage brydningsfulde følelser alvorligt – ikke affeje og idylliserer Opmærksomhed på tegn på brydningsfulde overgange – og tolerance over for regression


Download ppt "Kampe, kriser og udvikling i håndtering af paradokser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google