Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Projekt : ”Styrket samarbejde mellem borgeren, myndighed og udførende virksomheder ” Deltagere er Ledere og medarbejdere indenfor Handicap og Socialpsykiatriområdet.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Jobcenterchef-seminar 27. september 2010 Resultatbaseret styring og forandringsteori v/vicedirektør Merete.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
SAPA Præsentation til chefer og mellemledere i kommunen April 2016.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Ønsket fra Byrådet…. Værdierne skal afspejle, hvordan vi gerne vil have, at alle i organisationen skal arbejde/tilgå sine opgaver og mødet med borgerne.
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
ÅRHUS AFDELING.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)
Fælles ledelsesgrundlag
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Innovationsforløb Modul 3 ©
PROJEKTLEDERENS PERSPEKTIV
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Karl Henrik Flyums model
International økonomi for matematikere
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Region Midtjyllands opgave
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Ansøgningsskema CØ SMV Virksomhedens navn:
CØ SMV – Øget vækst gennem cirkulære forretningsmodeller i SMV’er
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvordan kommer vi ind ad døren?
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
arbejdspladsvurdering (apv) februar – 13. marts 2019
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Effektmåling - kvalitative målepunkter
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Værktøj 4: Aktiverende APV
Værktøj 7: Det gode personalemøde og arbejdspladskulturen
Idegenererings-øvelse
Præsentationens transcript:

Kompetencespillet Dialog om behovet for udvikling af kompetencer til fremtidens digitale arbejdsliv Velkommen til……. Fortæl hvem der er kommet med ideen om, at I skal bruge Kompetencespillet (chefer, ledere eller andet). Fortæl evt. om hvem der ellers skal bruge spillet i jeres forvaltning eller afdeling.

Vores verden forandrer sig Et forsat konstant forandringspres og et øget forandringstempo. Et fortsat effektiviseringspres Øget abstraktionsniveau i arbejdet Øget automatisering Øget inddragelse af borgere og virksomheder Øget krav om sammenhæng Nye måder at tænke organisering og organisationer på Den dataunderstøttede kommune Øget fokus på privacy og datasikkerhed Verden forandrer sig – og det gør den hele tiden og det går hurtigt. Det betyder at vores overordnede arbejdsopgaver ændrer sig. Derfor får vi også brug for at forbedre eller forny vores kompetencer – herunder ikke mindst vores digitale kompetencer. Og det er vigtigt vi forsøger at tænke langsigtet, fordi udviklingen går så hurtigt.

Derfor er spørgsmålet: Hvad er jeres behov for kompetenceudvikling til et digitalt arbejdsliv med fremtidens kerneopgave? Det er et stort og kompliceret spørgsmål! For at svare er vi nødt til at skære elefanten op i små bidder.

Dagens møde Udgangspunkt: En samlet præsentation af jeres skøn Behovsafklaring: I skal i fællesskab diskutere jer frem til behov for kompetenceudvikling for medarbejdergruppe(r)/ overordnede arbejdsopgave(r) som I vælger. Værktøjet sætter rammerne. Initiativer: Konkrete formuleringer af mål og initiativer Hertil skal vi benytte det spil som I kan se her på bordet. Det er inspireret af KLs projekt Fremtidens digitale kompetencer.

Udgangspunktet

I har udfyldt et spørgeskema: Anvendelse af IT og teknologi Håndtering af data Digital kommunikation og formidling Digitalt mindset Udvikling og implementering Underliggende kompetencer I-sikkerhed I har hver især udfyldt et spørgeskema med 3 udsagn til hver af de 7 kategorier.

Hvor enig er du i følgende udsagn hvor 1 er Slet ikke og 5 er I høj grad. Du har også mulighed for at svare Ved ikke, eller svare Ikke relevant, hvis du ikke mener at udsagnet er gældende for dit område. I havde de her viste svarmuligheder. I skulle bare komme med jeres umiddelbare bedste bud.

Vi har beregnet gennemsnittet for alle besvarelser 1-5 inden for hver af de 7 kategorier. Det er illustreret ved de blå bolde (der er rundet op eller ned til hele tal). Det illustrerer så jeres udgangspunkt dvs. jeres umiddelbare vurdering af jeres digitale kompetencer til at løse jeres nuværende overordnede arbejdsopgaver.

Vi har også beregnet hvor stor en procentdel af svarene indenfor hver af de 7 kategorier der er ”Ved ikke” eller ”Ikke relevant”. Hvis svarprocenten er høj, så kan det være relevant at inddrage i jeres efterfølgende diskussioner.

Behovsafklaring og initiativer

Udgangspunkt: En samlet præsentation af jeres skøn Behovsafklaring: I skal i fællesskab diskutere jer frem til behov for kompetenceudvikling for den/de medarbejdergruppe(r)/overordnede arbejdsopgaver(r) som I vælger. Spillet sætter rammerne Initiativer: Konkrete formuleringer af mål og initiativer Vi har nu været igennem den første del. Nu skal vi i gang med behovsafklaringen som er det centrale for hele processen – nemlig en snak omkring hvilke områder der skal opkvalificeres.

Behovsafklaring Fastlæggelse af medarbejdergruppe(r) og fremtidige overordnede arbejdsopgaver (max 3) (10 min.) Tilpas evt. udgangspunktet (blå bolde) til udvalgt medarbejdergruppe (15 min.) Fremtidens kompetencebehov? Diskussion og prioritering af kompetenceudviklingsbehov (30 min.) Aller først skal I hen til pladen, og her starter I med at fastsætte en medarbejdergruppe og denne gruppes fremtidige, overordnede arbejdsopgaver. Det er denne gruppe som i vil skulle bruge som referencepunkt resten af mødet. I bestemmer selv om I vil 1) tage udgangspunkt i fremtidige, overordnede arbejdsopgaver og efterfølgende finde en medarbejdergruppe, eller om i vil 2) starte med medarbejdergruppe og så finde fremtidens, overordnede arbejdsopgaver. Dernæst skal I drøfte om denne medarbejdergruppe og de overordnede arbejdsopgaver, er passende i forhold til den status som er præsenteret med de blå bolde i rørene. Hvis status på pladen ikke passer, kan I ændre det ved at flytte boldene rundt i rørene. De overordnede arbejdsopgaver (max 3) skrives på post-it og placeres i centret af kompetencepladen. Herefter starter dialogen om, hvor der i forhold til overordnede arbejdsopgaver og status skal opkvalificeres. Ønsket om initiativ illustreres med de grønne bolde. Husk der er kun 6 grønne bolde!

Anvendelse af IT og teknologi Brug af udstyr og programmer er nødvendige for at vi kan udføre vores arbejde. Det handler om at vi skal kunne bruge vores fagsystemer effektivt og sikkert. Det handler også om at have kendskab til de løsninger som borgere og virksomheder anvender og kunne hjælpe dem med at bruge løsningerne. Det er også vigtigt at medarbejdere kan bidrage med sin egen faglige viden og indsigt i forbindelse med automatisering af arbejdsprocesser.

Håndtering af data Data kan være alt lige fra tal, tekst til billeder og videoer m.m. Det handler om at kunne forstå værdien af de data, som man sidder med og vide hvordan de indsamles og registreres efter gældende standarder. Derudover handler det om at kunne vurdere datas kvalitet og hvornår det eventuelt kan være anvendelig i andre sammenhænge.

Digital kommunikation og formidling Kommunikation sker i stigende grad også via digitale platforme. En medarbejder har dermed også mange forskellige kanaler, at kommunikere på. Det handler om kompetencerne til at vide hvilke kanaler, der skal bruges til en given opgave og når man har valgt kanalen også kan bruge den på en effektiv måde. Derudover skal man også kunne hjælpe borgere med at blive trygge og selvhjulpne omkring anvendelsen af selvbetjeningsløsninger.

Digitalt mindset Som medarbejder skal man forstå sammenspillet mellem teknologierne, faglighederne, kerneopgaven og de mennesker, der anvender eller berøres af teknologien. Det handler om at kunne se potentialet i nye teknologiske muligheder og – på baggrund af ens faglighed - at kunne vurdere teknologiers relevans ud fra hvor det giver mening og værdi til at løse bestemte opgaver.

Udvikling og implementering Digitaliseringen i kommuner bør i stigende grad foregå på et fagligt funderet grundlag. Det handler om, at fagpersoner skal kunne bidrage aktivt til udvikling, anskaffelse og implementering af digitale og teknologiske løsninger.  Derudover skal der være mulighed for at få hjælp til såvel de tekniske som de økonomiske og organisatoriske dele af digitaliseringsprojekter - i eller udenfor organisationen.

I-sikkerhed Sikker omgang med data er centralt for borgernes tillid til kommunerne. Det handler om, at alle medarbejdere skal kunne håndtere data og informationer forsvarligt og efter gældende lovgivning. Derudover skal vi kunne servicere borgerne, som har krav på rådgivning om registrerede data. Endvidere vil der hele tiden opstå etiske dilemmaer, som medarbejdere skal være i stand til at håndtere.

Underliggende kompetencer Den teknologiske udvikling skaber en uforudsigelig verden. Det handler derfor om at kunne rumme den uforudsigelighed, og med udgangspunkt heri være nysgerrig, opsøgende og reflekterende overfor de muligheder som teknologien giver os. Derudover det nødvendigt at kunne samarbejde med andre faggrupper, borgere og virksomheder og inddrage deres perspektiver for at få nye teknologiske løsninger i spil.

Initiativer Forslag til konkrete initiativer eller indsatser. Beskrivelse af hvad I gerne vil opnå med hvert enkelt initiativ (15 min.) Initiativer noterer I løbende ned på flipovers eller tavle så alle kan se. Vælg evt. en som er ansvarlig for at få skrevet ideerne ned. Beskriv hvad I vil opnå skal være (overordnet), og overvej samtidig hvad der skal faciliteres lokalt og hvad I ønsker der skal faciliteres centralt.