Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Udkast til rammeaftale på det specialiserede socialområde for Specialkonsulent, Hilde E. Thun Holst Politiske visioner Faglig udviklingsstrategi.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Social Kapital – rig på relationer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
”Sæt viden i bevægelse og …” Tema eftermiddag Udvikling af samarbejde, vidensdeling og koordinering • Udvikling af samarbejde, koordinering og vidensdeling.
Uddannelse til tværfaglighed
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Workshop almene boligdage
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Informationsmøde for koordinatorer i de faglige netværk – rammeaftalen for det specialiserede socialområde Konsulent Ann Kühnel Liljenberg, Sekretariat.
Vi gennemførte en række interview ifm
Administrative pejlemærker i BUF
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Netværksmødet Professionelle relationer i tværfagligt samarbejde med kvalitet og effektivitet 2012.
- Et arbejdsredskab til videndannelse
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Hvad er relationel koordinering
Læring og inklusion i skolen
Kodeks for offentlig topledelse
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Intro til samarbejdet med socialfaglig rådgiver Organisation – Tværfagligt Center For Børn og Unge Formål og målsætning Målgruppen Kendetegn ved socialfaglig.
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Indre By / Østerbro LokalMED
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Low Arousal Low Arousal Opfølgningsdag i CfRP kl.9-16
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Vidensbaseret praksis i botilbud
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
De pårørende i beslutningsrummet
Mere MOST - mindre fravær
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Vilkårsrum (rammevilkår) & Mulighedsrum
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Det kompetente Nordjylland
Præsentationens transcript:

Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse

Formålet med idag Formålet med hele arbejdet omkring rettidig indsats er, at vi i fællesskab handler rettidigt for at sikre børn og unges trivsel. Vi vil opnå dette gennem de fire fokusområder: Fælles sprog og begrebsafklaring Tværfagligt samarbejde Opmærksomhed på børns trivsel Fællesguide til handling Dagens formål: At kvalificere det tværfaglige samarbejde Her synes jeg at det er vigtigt at sige at vi med de fire fokuspunkter og den måde vi vi har valgt at arbejde med de fire fokuspunkter også har valgt noget fra. Vi har eksempelvis ikke valgt at implementere et fast screeningsværktøj som eksempelvis TOPI. Vi har valgt at bygge på og kvalificere det vi i forvejen gør. Nogen gange kan det gøre det vanskeligt for os at se hvad der er ”det nye”. – og med rette. Og samtidig skal vi fortsat arbejde med at højne kvaliteten indenfor de rammer vi har besluttet. Dvs. den skriftlige guide – fælles guide til handling Den fælles italesættelse af hvad der er tidlig og hvad der er rettidig indsats og fokus på de tidlige indsatser der kommer alle børn og fællesskabet til gode Opmærksomheden på børns trivsel – fortsat at kvalificere den opmærksomhed – i dagligdagen og med de systematiske værktøjer vi har valgt: trivselsmålinger, hjernen og hjertet, sundhedsplejen I dag er fokus på det tværfagligt samarbejde: Vi skal både gå på opdagelse i forskellige faglige perspektiver og deres blik på sagen og så skal vi holde blikket på det mindset vi har valgt som grundlag

Relationel koordinering: De udarbejdede beskrivelser og procedurer rummer ikke svar på alle spørgsmål. Det tværfaglige møde er derfor funderet i et fælles mindset: Uforudsigeligehed Kompleksitet Flertydighed Relationel koordinering: Fælles mål Fælles viden og sprog Gensidig respekt Hyppig, præcis og rettidig kommunikation Problemløsende kommunikation Vi kan aldrig lave manualer der rummer svar på alt.. Vi arbejder med mennsker Verden er blevet stigende kompleks.. Masser af muligheder Vi har specialiseret os i søjler og fagligheder Barnet er stadig et helt barn med al den kompleksitet et menneskeliv rummer

Høj kvalitet viser sig på syv parametre: Hvorfor det mindset? Forskning i relationel koordinering har vist at organisationer med høj kvalitet i det tværgående samarbejde har mere tilfredse borgere, højere effektivitet og højere social kapital. Høj kvalitet viser sig på syv parametre:

Hvordan kommer vi det nærmere? Ledelse (oversættelse) Fælles blik på hinandens perspektiver og drøftelse af muligheder for at komme på samme hold Udforskning af mulighedsrummet: Hvilke muligheder har vi for kommunikation? For at få fælles viden og sprog, for fælles mål.. Accept af vilkårsrummet - rammevilkårerne

Hvad skal vi i dag? Fælles blik på tværfaglighed Hvordan forstår vi det Hvad kendetegner vores fagligheder i ”Børn- og Undervisning”? Fælles blik på rammevilkår og mulighedsrum Formidling af rammevilkår og fælles udforskning af rammevilkår mulighedsrum i forhold til U-møder og N-møder K-møder hvor er vi? Formidling af den indsamlede data fra tidlig/rettidig indsats

Program 8:00-8:15 Morgenkaffe 8:15-8:30 Velkommen og rammesætning af dagen 8:30-9:45 K-mødet 9:45: Kaffepause 10:10 Tilbagemelding data 10:30 Tværfaglighed generelt oplæg og case  11:40 Om rammevilkår (økonomi og lovgivning) samt mulighedsrum (mindset og kollektiv intelligens/tryghed) ved Thomas  12:00 Frokost  12:45 Underretningsmøder og netværksmøder Rammevilkår i forhold til underretningsmøde og netværksmøde. I tværsgrupper: detekte hæmmende og fremmende faktorer. Sortere i rammevilkår og mulighedsrum Casearbejde i grupper. Grupperne får en case samt en række faglige roller de skal repræsentere med beskrevne faglige dilemmaer. Opgaven består i at udforske mulighedsrummet (mindsettet) før under og efter først underretningsmødet derefter netværksmødet.