Om prøveformen Filosofi C.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Taksonomisk mindmap i religion
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Synopsis VIP3/2012.
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Filosofi i Oldtidskundskab efter reformen
Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Folkeskolens afgangsprøve
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
INFORMATIONSMØDE OM 4. SEMESTER PÅ SIV Forår
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Naturvidenskabelig faggruppe - forsøgslæreplan Fredag d. 26. september 2008 Mulernes Legatskole.
KNÆK KODEN.
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Fællesfaglig naturfagsprøve på Øster Farimagsgades Skole
Skriveperiode (synopsis)
Nye eksamensspørgsmål og portfolio
Udkast til justering af KS
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
Eksamen er den flittige elevs fest… ER IKKE EN TEST AF JER..
Teoretisk pædagogikum
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Tværmedial Kommunikation 1 Intro
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Den nye mundtlige eksamensform
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Infomøde om synteseopgaven
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Prøven i Natur/teknologi
AT-eksamen 2019.
Program onsdag den 20. marts 2019
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

om prøveformen Filosofi C

Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af en opgave med et tema og bilagsmateriale. Bilagsmaterialet belyser en filosofisk problemstilling eller case og skal bestå af både kendt og ukendt materiale. Det kendte materiale skal være filosofiske primærtekster eller i særlige tilfælde sekundærlitteratur. En opgaves tema er kendt af eksaminanderne, idet det er identisk med et forløbs tema. Den enkelte opgave må anvendes højst tre gange, men de samlede opgaver skal i al væsentlig dække de faglige mål. Opgaverne skal bestå af to til fire tekster med et samlet omfang på to til tre normalsider a 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum). Ved anvendelse af elektronisk mediemateriale som en del af bilagsmaterialet svarer tre til fem minutters afspilning til én normalside. Hvis andre typer af materiale indgår i opgaven, omregnes deres omfang baseret på skøn. Eksaminationstiden er ca. 24 minutter pr. eksaminand. Der gives ca. 48 minutters forberedelsestid. Eksaminationen indledes med eksaminandens præsentation og former sig derefter som en samtale mellem eksaminand og eksaminator med udgangspunkt i opgaven.

Vejledningen Kendte tekster = et til to kortere uddrag af filosofiske primærtekster af et omfang, så det er muligt for eksaminanden at give en dybdegående redegørelse for den filosofiske argumentation. I særlige enkelttilfælde kan den kendte tekst være en nuanceret og neutral sekundær udlægning. Ukendte tekster = ”tekster” af filosofisk relevans for opgavens tema (uddrag fra en artikel, en skønlitterær tekst, et kort videoklip, billedmateriale, blogindlæg m.m.). Primære formål med ukendte tekster = lægge op til en diskussion af det filosofiske tema + elevens anvendelse af filosofisk teori og/eller argumentation til at belyse en problemstilling eller case af klassisk eller hverdagsagtig karakter.

Vejledningen (fortsat) Hvert eksamensspørgsmål består af følgende elementer: Et nummer, der identificerer eksamensspørgsmålet i en række. En titel, der angiver det tema, det aktuelle eksamensspørgsmål er læst i forbindelse med. Et prøvemateriale, som består af vedlagte tekster af både kendt og ukendt karakter. Sidstnævnte forhold angives i eksamensspørgsmålet. Præciserende delspørgsmål på flere taksonomiske niveauer (eksempelvis redegørende/analyserende spørgsmål til kendt(e) primærtekst(er); et sammenlignende eller forklarende spørgsmål; et diskuterende spørgsmål, hvor filosofien anvendes til at belyse en filosofisk problemstilling eller case. Der kan ikke forudsættes en så uddybende analyse som på B-niveau