Program d. 19. aug. 2008 09.00 - 09.45 Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer 09.45 - 10.00 Kaffe. 10.00 – 11.30 Planlægning,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Date :31 1.
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Intern survey uge 45.
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
DSKL – Odense – Udfordringer til klinisk ledelse ved indførelse af Den Danske Kvalitetsmodel Carsten Engel, afd.leder akkrediteringsafdelingen.
1. 2 Den Danske Kvalitetsmodel Henrik Kristiansen Kvalitetskonsulent.
Jordemoder, Cand. Scient., PhD.
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Kvalitetskonsulent Helle Lorentzen
Den Danske Kvalitetsmodel
Sundhedsstyrelsen - specialeplanlægning
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Den Danske Kvalitetsmodel og akkreditering ØPS-seminar d. 15. juni 2007 Lars Oberländer kvalitetschef.
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
LiF Temadag 2014 Kvalitetssikring og – udvikling - et ledelsesværktøj?
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Faglig høring november/december 2008.
Akkreditering - af Regionshospitalet, Region Midtjylland
Århus Universitetshospital, Skejby
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Tidsplan for implementering af DDKM
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
Den Danske Kvalitetsmodel
Den Danske Kvalitetsmodel
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
DEN DANSKE KVALITETSMODEL AKKREDITERINGSSTANDARDER FOR ALMEN PRAKSIS.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Beskrivelse af strategisk projekt: Prioriteret forskningsportefølje Strategi Indsatsområde: Forskning og Samarbejde Programejer: Tomas Joen Jakobsen.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Introduktion til audit. Udfordringer Studier fra USA og Holland viser, at 30% - 40% af patienterne ikke modtager behandling, der er baseret på evidens.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
31. januar 2007 Workshop Klinisk kontakt v. Marianne Møller, EPJ-koordinator Vibeke Riis, EPJ-koordinator.
Opstartsmøder PROGRAM: 09.00Morgenmad 09.30Velkomst v/ regionsrepræsentant Præsentation af dagens program og praktiske oplysninger v/ eKVIS 09.40Hvorfor.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse Indledning Indhold: Hvorfor intern survey? Kursets formål & indhold Kursets form og materiale Lektion.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Kvalitet i plejen.
Rapportskrivning og fund
Planlægning og forberedelse
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
27. oktober 2008 Kvalitetsbegrebet og monitorering Jeanette Hounsgaard Center for Kvalitet
Audit som metode til kvalitetsudvikling
Velkommen til Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Kvalitetsudvikling – hvorfor og hvordan?
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Lektion 3 Procesorientering Indhold: Hvad er en proces?
Intern Surveyor Uddannelse i Psykiatrien
Interne survey som ledelsesværktøj
Introduktion til kvalitetsarbejdet
Interne survey som ledelsesværktøj
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Præsentationens transcript:

Program d. 19. aug. 2008 09.00 - 09.45 Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer 09.45 - 10.00 Kaffe. 10.00 – 11.30 Planlægning, gennemførsel og afrapportering af audit, v. Lisbeth L Rasmussen 11.30 - 12.00 Øvelse med audit på patientjournal ift. DDKM. CIRKA – tider…. 10-01-2019

Audit som metode til kvalitetsudvikling Formål med mit oplæg: 1. Introducere elementerne i et kvalitetsstyrings- system og deres relationer til DDKM. 2. Audits placering i kvalitetsstyringssystemet. 10-01-2019

Den Danske Kvalitetsmodel Audit Sundhedsfaglige personers gennemgang af konkrete processer (patientforløb og/eller arbejdsgange) med henblik på at vurdere kvaliteten af sundhedsvæsenets/ enhedens ydelser. Vurderingen foretages på grundlag af akkrediteringsstandarder og har til formål at afdække tilfredsstillende eller ikke tilfredsstillende forhold. Begrebet indeholder både dataindsamling, en vurdering af arbejdsgange samt resultatet af det afholdte auditmøde. Kilde: DDKM. Bilag 6 – begrebsliste 10-01-2019

Uafhængighed = frihed for ansvar for den aktivitet, der undersøges Audit: af latinsk ”audio”, at lytte Systematisk, uafhængig og dokumenteret proces for at fremskaffe bevis og evaluere disse objektivt for at bestemme, i hvilket omfang krav er opfyldt. Kilde: DS/ISO 9000 Uafhængighed = frihed for ansvar for den aktivitet, der undersøges 10-01-2019

Krav i DDKM. 2.9.5. Opbevaring af lægemidler: TRIN 1. Indikator 1 Der foreligger retningslinjer for opbevaring af lægemidler, inklusive patienters medbragte lægemidler. Retningslinjerne foreskriver som minimum: at lægemidler opbevares ved rette temperatur at lægemidler opbevares hygiejnisk, herunder at medbragte lægemidler ikke opbevares sammen med institutionens lægemidler at patientadministrerede lægemidler kun er tilgængelige for den pågældende patient og personalet. At lægemidler returneres, når udløbsdatoen er overskredet. Observation: På medicinsk afdeling får survey’eren fremvist medicinskabet. Der ligger nederst en lille pose med forsvarlig indpakket medicin med tydelig patient-label. Det oplyses, at medicinen tilhører en patient, der døde i afdelingen til morgen. Det oplyses videre, at posen, som en del af serviceaftalen med sygehusapoteket, vil blive afhentet til destruktion i løbet af dagen. 10-01-2019

Plan. Retningsgivende dokument Do. Implementering Opbygningen af standarder i DDKM Plan. Retningsgivende dokument - tilstedeværelse og indhold (trin 1) Do. Implementering - kende og anvende (trin 2) P D A S Act. Kvalitetsforbedring - handleplaner (trin 4) Study. Kvalitetsovervågning - dokumentation og registreringer (trin 3) 10-01-2019

Eksempel 2: Objektivt vidnesbyrd ift. krav Standardbetegnelse Ledelse. 1.1.3 Planlægning og drift (3/6) Standard Institutionen drives ud fra definerede mål og krav. Standardens formål At sikre, at institutionens ressourcer anvendes hensigtsmæssigt i forhold til aktivitets- og kvalitetsmål. Målgruppe Alle ledere. Anvendelsesområde Hele institutionen. Opfyldelse af standarden Indikatorer til vurdering af standardopfyldelse er anført i forhold til nedenstående trin Trin 1: Retningsgivende dokumenter Indikator 1 Der er aftalt aktivitets- og kvalitetsmål for institutionen som helhed og for de enkelte enheder i institutionen. Indikator 2 I kontrakter med eksterne leverandører fastsættes krav til kvalitetsniveauet. Vejledning Eksterne leverandører omfatter både kliniske og administrative, eksterne tjenesteydelser, fx rengøring, catering og billeddiagnostik. Indikator 3 Der findes et ledelsesinformationssystem, der sikrer, at ledelser på alle niveauer som minimum har aktuelle og valide oplysninger om aktivitet, sygefravær, vikarforbrug, uddannelse, forskning, økonomi og kvalitet. Trin 2: Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter Indikator 4 Ledelser på alle niveauer planlægger driften i overensstemmelse med de aftalte mål og kontrakter. Trin 3: Kvalitetsovervågning Indikator 5 Der foreligger dokumentation for, at ledelser på alle niveauer evalueres i forhold til opfyldelsen af aktivitets- og kvalitetsmål. Dette kan dokumenteres i form af referater fra dialogmøder mellem en ledelse og nærmeste overordnede ledelse. Trin 4: Kvalitetsforbedring Indikator 6 På baggrund af de årlige resultater fastlægges konkrete indsatsområder på institutions- og enhedsniveau. Eksempel 2: Objektivt vidnesbyrd ift. krav 10-01-2019

Fra styr på standarderne … … til styr på systemet - ved styring af processerne 10-01-2019

Eksempel 2: Objektivt vidnesbyrd ift. krav Standardbetegnelse Ledelse. 1.1.3 Planlægning og drift (3/6) Standard Institutionen drives ud fra definerede mål og krav. Standardens formål At sikre, at institutionens ressourcer anvendes hensigtsmæssigt i forhold til aktivitets- og kvalitetsmål. Målgruppe Alle ledere. Anvendelsesområde Hele institutionen. Opfyldelse af standarden Indikatorer til vurdering af standardopfyldelse er anført i forhold til nedenstående trin Trin 1: Retningsgivende dokumenter Indikator 1 Der er aftalt aktivitets- og kvalitetsmål for institutionen som helhed og for de enkelte enheder i institutionen. Indikator 2 I kontrakter med eksterne leverandører fastsættes krav til kvalitetsniveauet. Vejledning Eksterne leverandører omfatter både kliniske og administrative, eksterne tjenesteydelser, fx rengøring, catering og billeddiagnostik. Indikator 3 Der findes et ledelsesinformationssystem, der sikrer, at ledelser på alle niveauer som minimum har aktuelle og valide oplysninger om aktivitet, sygefravær, vikarforbrug, uddannelse, forskning, økonomi og kvalitet. Trin 2: Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter Indikator 4 Ledelser på alle niveauer planlægger driften i overensstemmelse med de aftalte mål og kontrakter. Trin 3: Kvalitetsovervågning Indikator 5 Der foreligger dokumentation for, at ledelser på alle niveauer evalueres i forhold til opfyldelsen af aktivitets- og kvalitetsmål. Dette kan dokumenteres i form af referater fra dialogmøder mellem en ledelse og nærmeste overordnede ledelse. Trin 4: Kvalitetsforbedring Indikator 6 På baggrund af de årlige resultater fastlægges konkrete indsatsområder på institutions- og enhedsniveau. Eksempel 2: Objektivt vidnesbyrd ift. krav 10-01-2019

Kravene til styring af processerne i kvalitetsstyringssystemet 1.2 Kvalitets- og risikostyring 1.2.1 Kvalitetspolitik (1/10) Institutionen har en kvalitetspolitik, der fastlægger rammerne for kvalitets- og risikostyring. 1.2.2 Kvalitetsorganisation (2/10) Institutionens ledelse har etableret og indgår i en kvalitetsorganisation, der omfatter hele institutionen. 1.2.3 Dokumentation og monitorering af kvalitet og patientsikkerhed (3/10) Kvalitet og patientsikkerhed dokumenteres og monitoreres i overensstemmelse med nationalt, regionalt og lokale fastlagte krav. 1.2.4 Kvalitetsforbedring (4/10) Ledelsen prioriterer og implementerer forbedringer og ny viden på områder, hvor den målte kvalitet ikke er i overensstemmelse med kvalitetsmålet, eller der er erkendt risiko for personskade. 10-01-2019

audit LIS Kvalitetsstyringssystem 1.2.1 Kvalitetspolitik - rammen Trin 1. Retningsgivende dokumenter Trin 2. Implementering og anvendelse af retningsgivende dokumenter Kvalitetsstyringssystem 1.2.1 Kvalitetspolitik - rammen Trin 3. Kvalitetsovervågning 1.2.3 Dokumentation & monitorering audit LIS 1.2.2 Kvalitetsorganisation 1.2.4 Kvalitetsforbedring Trin 4. Kvalitetsforbedring 10-01-2019

Klinikchef i Wien (juli 1846) Problem (barselsfeber) 1. obstetriske klinik, mortalitetsrate 13,10% 2. obstetriske klinik, mortalitetsrate 2,03% Jakob Kolletschka Klorinvask af hænder og remedier Mortalitetsrate 3,38% i 1. klinik (1848) "Die Ätiologie, der Begriff und die Prophylaxis des Kindbettfiebers“ (1861) - samme år var mortalitetsraten steget til >20% på hans gamle klinik! Ignaz Philipp Semmelweis (1818-1865) 10-01-2019

Kilde: DDKM. Bilag 6. 2. akkreditering 1. akkreditering Akkreditering Procedure, hvor et anerkendt organ vurderer, hvorvidt en aktivitet, ydelse eller organisation lever op til et sæt af fælles standarder. Ved akkreditering gives en formel anerkendelse af, at personer eller organisationer er kompetente til at udføre sine opgaver. Kilde: DDKM. Bilag 6. 2. akkreditering 1. akkreditering selvevaluering 2010/2011 2013/2014 basisvurdering internt survey 10-01-2019