Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Progression i samfundsfag
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Det Internationale Område
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Kulturforståelse niveau C
Almen sTudieforberedelse - AT
3g Studie Retnings Projekt
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
SRP 2014.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Problemorienteret projektarbejde
Innovation i AT/SO.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
SRP-konferencen Rødkilde 2011.
1 Skriftlighed på nye måder efter reformen Pædagogiske udfordringer: Bedre studiekompetence – større progression Mere fordybelse – bedre individuel vejledning.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Studieretningsprojektet
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Bedømmelse og karakterer
Kompetenceudvikling i Studieområdet del 2
Fagdidaktisk kursus i biologi
Naturfag.
Styrkede gymnasiale uddannelser
AT-eksamen 2018.
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Studieretningsprojektet
Studieområdet, htx (2017-udgave)
Velkommen til fagligt samspil
Workshop om dansk-idéhistorie opgaven Ved Agnete Schütt, HTX Åbenrå
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Faggruppemøde EUC-Lillebælt den 2. februar 2017
Program for dagen Ankomst og kaffe
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen for Undervisning og Kvalitet Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Hvorfor erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i eux-forløb? Øget sammenhæng mellem de erhvervsfaglige og de gymnasiale dele. Parallelitet til øvrige studentereksamener. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Ikrafttrædelse Nye læreplaner for erhvervsområdet i bekendtgørelse om særlige gymnasiale fag m.v. til brug for eux-forløb. Anvendes i uddannelsesbekendtgørelser med ikrafttrædelse 1. august 2018. Som normalt er det elevens start på et konkret eux-forløb (GF2 eller hovedforløb/studiekompetencegivende forløb) der definerer, hvilken uddannelsesbekendtgørelse eleven følger. Ingen overgangsordning. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Erhvervsområdet (EO) og erhvervsområdeprojektet (EOP) Erhvervsområdet (EO) og erhvervsområdeprojektet (EOP) - tekniske eux-forløb Harmonisering med de gymnasiale uddannelser (SRP, SO, SOP) Få synergi mellem gym-fag og eud-fag Initiere til lærersamarbejde på tværs af uddannelser Bevare muligheden for sammentænkning med den afsluttende prøve i erhvervsfag Bevare muligheden for afkortning eux Gymnasiale teorier og modeller Brancheorienterede problemstillinger Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019 8. marts 2018 Teknisk erhvervsområde 4

1.1. Identitet Erhvervsområdet er et fagligt samspil mellem uddannelsens erhvervsrettede fag og gymnasiefag. I det samlede forløb … I erhvervsområdet arbejder eleverne med virkelighedsnære problemstillinger, der bidrager til deres almene og teknologiske dannelse og som overskrider det enkelte fag. Eleverne undersøger, behandler og perspektiverer … Erhvervsområdet inddrager skolens omverden samt globale og historiske perspektiver. I erhvervsområdet arbejder eleverne desuden med tværgående studiemetoder, der ikke dækkes af fagene alene. De tværgående studiemetoder … afspejler arbejdsformer i de videregående uddannelser. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

1.2. Formål Erhvervsområdet har både et studieforberedende og et almendannende formål. Erhvervsområdet udvikler elevernes bevidsthed om ... Gennem det flerfaglige, problemorienterede projektarbejde udvikler eleverne endvidere bevidsthed om metodebegreber og evne til kritisk at håndtere faglige metoder og studiemetoder i flerfaglige sammenhænge. Samspillet mellem teori og praksis i erhvervsområdet bidrager til refleksion over vidensproduktion i fagene … Erhvervsområdet giver eleverne væsentlige studiekompetencer og bidrager til at kvalificere deres valg af videregående uddannelse. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

2.1. Faglige mål Eleverne skal kunne: beherske relevante faglige mål i erhvervsområdets fag og sætte sig ind i nye faglige områder undersøge og afgrænse en erhvervsrettet problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering søge, vurdere og anvende fagligt relevant information kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af data og bearbejdning af problemstillingen demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske fremstillingsformer i en skriftlig opgavebesvarelse vurdere forskellige fag og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen anvende relevante studiemetoder, herunder planlægge og strukturere eget arbejde. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

2.2. Kernestof EO organiseres i to til tre projektforløb placeret i hovedforløbet. Temaerne for de enkelte projektforløb i EO har afsæt i problemstillinger, som er væsentlige for elevernes almene og teknologiske dannelse. Temaerne danner baggrund for udvælgelsen af fagligt indhold. Det faglige indhold udvælges fra fagene, så det underbygger arbejdet med temaer og virkelighedsnære problemstillinger. I de enkelte EO forløb skal indgå indhold fra både uddannelsesspecifikke fag og gymnasiefag. Der inddrages viden fra skolens omverden i form af eksterne fagpersoner, virksomheder eller organisationer. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

3.2. Arbejdsformer Det samlede forløb tilrettelægges, så det omfatter: en progression fra opgaveprojekter til problembaserede projekter variation i arbejdsformer og produkttyper praktisk og eksperimentelt arbejde med indsamling af data og som en væsentlig del af undervisningen projektforløb, som inddrager eksterne samarbejdspartnere, organisationer eller virksomheder, som giver eleven mulighed for at forholde sig personligt til karriereafklaring. ”I forbindelse med mindst et af erhvervsområdeforløbets projektforløb, udarbejder eleverne en individuel skriftlig opgavebesvarelse, der forbereder eleverne til erhvervsområdeprojektet. Opgavebesvarelsen skal have et omfang, der gør det muligt at afprøve kravene til erhvervsområdeprojektet” Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

4.2.1. Erhvervsområdeprojektet (uddrag) Efter afslutningen af EO udarbejder hver elev et EOP, som munder ud i en individuel skriftlig opgavebesvarelse. To fag, hvoraf mindst ét skal være på B-niveau og mindst ét skal være et erhvervsrettet fag. Forud for projektperioden vælges område og faglig problemstilling for EOP. Eleven udarbejder problemformulering. Vejlederne udarbejder den endelige opgaveformulering på baggrund af problemformulering. Opgaveformuleringen udleveres til eleven, når EOP projektperiode begynder. EOP udarbejdes i løbet af en projektperiode på to uger (10 skoledage). Samlet varighed 50 timer. Der skal afsættes 20 timer til vejledning og andre EOP-relaterede aktiviteter med tilstedeværelse af relevante lærere. Perioden kan omfatte udførelse af eksperimentelt arbejde, dataindsamling, andet praktisk arbejde og lignende projektaktiviteter, der skal ligge til grund for elevens skriftlige opgavebesvarelse. Skolen fastlægger rammerne for disse aktiviteter. De 30 timers fordybelsestid og de 20 timers undervisningstid kan afkortes Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

4.3. Bedømmelseskriterier (uddrag) Ved den skriftlige opgavebesvarelse lægges vægt på: i hvor høj grad opgaveformuleringen er besvaret undersøgelse og analyse af projektets problemstilling relevant udvælgelse, kombination og anvendelse af viden og metoder fra de indgående fag kombination af praksis, data og teori i behandling af problemstillingen faglig dybde og perspektiv projektarbejdets planlægning og begrundelser for faglige og metodiske valg beherskelse af fremstillingsformen i en faglig skriftlig opgavebesvarelse. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

4.3. Bedømmelseskriterier (uddrag) Ved den mundtlige eksamination lægges vægt på: den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner faglig dybde og selvstændighed i den faglige dialog om projektet forståelse af de indgående fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til arbejdet med den valgte problemstilling refleksion over de anvendte metoder i forhold til gennemførelse af det konkrete projektforløb. Der gives én karakter på grundlag af en helhedsvurdering af eksaminandens præstation, som omfatter den skriftlige opgavebesvarelse og den mundtlige eksamination. Eksaminationstiden er 30 min. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Model for EO og EOP Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Model for EO og EOP EO Timer tages fra fagene Individuelle timepulje Mindst et skriftligt arbejde Progression Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Model for EO og EOP EO Timer tages fra fagene Individuelle timepulje Mindst et skriftligt arbejde Progression EOP 20 timer undervisningstid + 30 timers fordybelsestid Vejledning og problemformulering før start af EOP Mundtlig eksamen 30 min. Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Undervisningsbeskrivelsen Bør indeholde: oversigt over afholdte projektforløb temaer og problemstillinger undervisningstid og fordybelsestid Fagkombinationer og kernestof fra fagene Faglige mål og studiemetoder Skriftlige og mundtlige produktkrav Formative og summative evalueringsformer Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019

Afklarende spørgsmål ? 03-01-2019 Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen 03-01-2019