Sund Mund til Byens børn

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sundhedspædagogik som ledelsestilgang
Advertisements

Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Projektkonsulent June Højgaard Simonsen Krop & kompetencer Kommunalt kompetenceløft i idræt og bevægelse.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
1 Social Pejling Evaluering 2011 Hvilken effekt?.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
VSBs Værdier: Kvalitet Vi gør os umage i alt, hvad vi gør. Vi følger VSBs formål og principper. Vi tilsikrer en høj standard i driften af klubben. Udvikling.
Slide no 1 Sundhedspædagogik - og de vigtigste kernebegreber Skolens rolle i sundhedsfremme Region Nordjylland, 27. marts 2012 Bjarne Bruun Jensen
Koncept for åbent værksted, materialebank og kompetence- pakke Tilbud om kursus for ledere i virksomheder om deres rolle i medarbejdernes uddannelse og.
SERVICESTYRELSEN 9.DECEMBER 2009 Faglighed og metoder i håndteringen af unges brug af rusmidler.
Skolebestyrelsens rolle  Kontinuerligt arbejde med skolekultur under paraplyen ’Forpligtende fællesskaber’ med afsæt i Værdigrundlag og Målsætning Uddrag:
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Unges opfattelser af og viden om sundhed
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Karrierelæring på egen krop
Sundhedspædagogiske kernebegreber - relevans for sundhedsplejen?
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Tænketankens vision i en skolekontekst
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Organisation Pædagogik Teknologi
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Damhusengens Skole v. Kaj
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Sundhedspædagogik i skolen - værdier, kontrol og dilemmaer
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Sundhedspædagogik og værdier
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Inklusion af mænd og drenge i uddannelse i Region Sjælland
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Tendenser i forældresamarbejdet
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Skolebestyrelsens årsberetning
Velkommen.
Tværfagligdag 7. November 2018                                                                                                                     
Velkommen til forældremøde
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
professionsideal for lærere
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Velkommen til forældremøde
Præsentation af partnerskab
Skole-hjemsamarbejde
Præsentationens transcript:

Sund Mund til Byens børn 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Sund Mund til Byens børn Seminar m projektklinikkerne 26.9.2013 Karen Wistoft, ph.d. professor & lektor

Overordnede spørgsmål 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Overordnede spørgsmål Hvordan sikrer vi det forsatte sundheds-pædagogiske arbejde med fokus på børnenes og familiernes værdier? Hvordan arbejder vi fortsat vi pædagogiske målsætninger i tandplejen?

SUND MUND til BYENS BØRN 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 SUND MUND til BYENS BØRN Formål: at fremme tandsundheden i småbørnsfamilier og blandt elever på udvalgte heldagsskoler Ved at styrke forældre og børns beslutnings- og handlekompetencer

Projektets målsætning 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Projektets målsætning Fokus på ulighed i tandsundhed Tidlig kontakt (1 år) Hyppig fortsat vejledning Udvikling af pædagogiske metoder Lærersamarbejde på heldagsskolerene Tværfagligt samarbejde

Sundhedspædagogiske mål 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Sundhedspædagogiske mål At skabe rammer for læring, der baner vejen for en bedre tandsundhed  et sundere og bedre liv At afklare forskellige sundhedsopfattelser, former for viden samt de værdier (både målgruppernes og tandplejens), der er på spil At involvere forældre til småbørnene, skoleelever og unge i handling og forandring – i aktiviteter, de kan lære af og bruge i forhold til at fremme tandsundheden – både individuelt og i fællesskab

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Sundhedspædagogik Både et konkret pædagogisk sundhedsarbejde samt de holdninger, indsigter, værdier og teorier, der knytter sig til arbejdet Klinikkens opgaver (behandling, forebyggelse, og sundhedsfremme) må fortsat reflekteres og håndteres pædagogisk!  gennem undervisning, vejledning, instruktion, opfølgning, eller gruppeaktiviteter m. fokus på børnenes læring og handlekompetence

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Den pædagogiske arena? Hvor ser I de bedste muligheder for at forankre jeres pædagogiske kompetencer i arbejdet med børnenes tandsundhed? På klinikken? I skolen? I sundhedscentret? I lokalsamfundet? Andre arenaer?

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Udviklingsarbejdet Oplevelser/erfaringer Udfordring af hverdagens rutiner (praksis) på tandklinikkerne ved de tre heldagsskoler Praksis på skolerne Samarbejde og praksis i sundhedscentrene/lokalområderne Kompetenceudvikling! Klinikledernes ambitioner og opbakning

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Målgrupperne De 1årige børn og deres forældre Etablere kontakt til alle, udvikle mødet Fokus på forældrenes viden og kompetencer Børn og unge på heldagsskolerne Nye undervisningsprogrammer – mål, struktur, form og indhold Klinikpersonalets pædagogiske kompetencer Kompetenceudvikling (nogle få eller alle?) Implikationer i hverdagen

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Tiltag Kontakt til stort set alle småbørn – fokus på værdier, relationer, formidling og forståelse Klasseundersvisning på de tre heldagsskoler - fokus på aktiv deltagelse og undervisningsmetodeudvikling Undervisning på ’etniske privatskoler’ Forældremøder på heldagsskolerne Udvikling og afprøvning væld af nye involverende tansundhedsfremmende aktiviteter!

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Resultater Særdeles positiv effekt på børn og forældres bevidsthed om, viden og holdninger til forhold, der påvirker tandsundheden 1 års kontakten fungerer fint (obs. sprog) Tænder spiller en rolle i skolebørnenes liv! Samarbejdet m lærerene er varierende Klinikassistenterne har udviklet deres relations- og kommunikationskompetencer Projekttandplejerne har udviklet en række nye pædagogiske kompetencer!

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Anbefalinger Ledelsesopbakning! Fokus på pædagogisk kompetenceudvikling Bedre samarbejde m sundhedsplejerskerne Optimering af undervisningen i klasserne Involvering og samarbejde med lærerne Daglig tandbørstning i alle klasser (pædagogopgave) Mere værdiorienterede forældredialoger Undgå forståelsesbrist - brug af tolke Gode relationer og ‘forbilleder’ for børnene

Hvorfor fortsat værdiafklaring? 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Hvorfor fortsat værdiafklaring? Skelne mellem: Individuelle værdier og professionelle værdier Egne værdier og andres værdier Egne værdier i andres øjne (alter ego)

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Værdiafklaring Hvad er værdifuldt for mig i min hverdag på klinikken? Hvad er værdifuldt for de børn, unge eller forældre/familier, jeg møder? Hvad bliver værdifuldt for os gennem undervisning og dialog? Er der værdier på spil i forhold til bestemte grupper af børn? Kollegialt? Har vi synlige værdikonflikter i hverdagen?

Forskellige sundhedsbegreber 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Forskellige sundhedsbegreber Bredt og positivt sundhedsbegreb Biomedicinsk sundhedsbegreb Unges sundhedsbegreb Etnisk (inuit) sundhedsbegreb

Klinikkens sundhedsbegreb? 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Klinikkens sundhedsbegreb? Hvilken opfattelse af sundhed dominerer jeres arbejde?

Den pædagogiske udfordring 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Den pædagogiske udfordring At have blik for børnenes og de unges viden og værdier At være bevidst om egne værdier – både professionelle og individuelle At organisere sundhedsarbejdet med udgangspunkt i pædagogiske mål At kombinere en tandsundhedsfaglig og en pædagogisk tilgang

Sundhedspædagogisk kompetence 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Sundhedspædagogisk kompetence ’Up to date’ viden om sundhed og sygdom (risici) Evne til at tage afsæt i børnenes, de unges eller forældrenes viden, forventninger og værdier Evne til at gennemføre forebyggende og sundhedsfremmende undervisning og skabe gode rammer for læring Evne til at arbejde involverende Evne og lyst til at arbejde tværfagligt (fx med lærere og sundhedsplejersker) og overskride de ’traditionelle fagskel’ Evne til at evaluere arbejdet, både hvad angår børnenes udbytte og aktiviteternes umiddelbare og forventede effekt

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Forudsætninger Interesse i og lyst til at: arbejde med og videreudvikle tandplejens undervisningsprogrammer og undervisningsformer samarbejde med hinanden og andre (lærere, sundhedsplejersker, andre?) – samt indgå i kollegial supervision udvikle nye metoder med særligt henblik på forandringsstrategier

Karen Wistoft september 2013 24-12-2018 Karen Wistoft september 2013 Forankring spørgsmål Hvad er vigtigt for os at holde fast i? Hvad er vigtigt fortsat at udvikle? Hvad skal der til for at fastholde og udvikle de positive ting fra projektet?