Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Skole-hjemsamarbejde

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Skole-hjemsamarbejde"— Præsentationens transcript:

1 Skole-hjemsamarbejde
Sæson 2, episode 1 Lisbeth Hædersdal, Pauline Ansel-Henry

2 Formålet med forældreworkshoppen er overordnet :
At understøtte jeres samarbejde med forældresamarbejde om elevens læring, deltagelse og motivation i udskolingen At I får konkrete bud på, hvordan de kan understøtte at eleverne får oplevelser af positiv forældre-opmærksomhed på deres skolegang

3 Hvad håber vi i dag bibringer
Brush-up fra sæson 1: hvad står vi på… Perspektiver på, hvordan man kan samarbejde med forældre og elever om fravær Næste gang og lektier

4 Workshop om forældresamarbejde 2. sæson, episode 1 af 3
10:45-11:00 Velkommen og rammesætning, Vi starter med at kigge tilbage på temaerne fra år 1 11:00-11:30 Anja Maria Engel vil kort fortælle, hvordan man kan støtte eleverne i at komme tilbage til skolen. Hun giver eksempler på, hvordan skolen i samarbejdet med eleven og forældrene forebygger at eleven igen får øget fravær, men i stedet trives i skolen 11:30-12:05 Deltagerne drøfter arbejdet med fravær i grupper 12:10-12:30 Hvad vi skal have på dagsordenen på de kommende 2vejlednings- og netværksdage – herunder hvordan vi deltagerne på banen med jeres erfaringer 20 minutter Velkommen og rammesætning, Vi starter med at kigge tilbage på temaerne fra år 1 30 minutter Ali vil kort fortælle, hvordan man i Ballerup har et tværgående samarbejde som skaber rammer for arbejdet med fravær. Herefter vil Ali gå et skridt længere ned i modellen give nogle eksempler på, hvordan man med eller uden en tværfaglig model kan samarbejde med unge og forældre inddragende og respektfuld måde, der reelt gør en forskel. 40 minutter 10 minutter Hvad vi skal have på dagsordenen på de kommende 2 vejlednings- og netværksdage – herunder hvordan vi deltagerne på banen med jeres erfaringer

5 Forskningspointer Det kritiske blik Det pragmatiske blik
(Den udviklingsorienterede tilgang) Det kritiske blik Sætter spørgsmålstegn ved et tættere forældresamarbejde Samarbejdet kan være med til at forstærke sociale forskelle Problematiserer den ikke italesatte magtbalance Det kan blive et stort arbejde konstant at forholde sig til skole særligt hvis man har flere børn Ofte gives hjemmet stort ansvar uden at få medindflydelse Giver bud på, hvordan man trods de mange dilemmaer kan udvikle et samarbejde - og om hvad. Fordi forældre påvirker deres børns skolegang både faglighed, deltagelse og motivation. Det at forældrene viser interesser. At de værdsætter uddannelse, samt at forældrenes har håb og forventninger

6 Forældrenes opbakning til og interesse for deres barns skolegang kan opveje dele af den negative sociale baggrund Et væsentligt element i skole-hjemsamarbejdet er derfor at skolen understøtter forældrene i at interessere sig for deres børn

7 To gode veje Familie-opgaven Elevstyrede skole-hjemsamtaler
Giver anledning til at eleverne får oplevelsen af at forældrene interesserer sig for deres skole Giver eleverne mulighed for tale med deres forældre om det der foregår i skolen Det bliver en nytænkning af lektielæsning Kræver noget rammesætning både i forhold til elev og forældre Giver anledning til at eleverne får oplevelsen af at forældrene interesserer sig for deres skole Giver eleverne mulighed for at selv at formidle deres skolearbejde for forældrene Herunder at reflektere over og sætte ord på̊ det, de har lært og den måde, de arbejder med fagene på Kræver at elev og lærer forbereder sig

8 Tak til jer for Sønderskovskolen i Sønderbog Vi har hørt om rigtig mange måder at lave elevstyrede skole-hjemsamtaler på, der er mange veje hvis der er vilje – og at det er succesfuldt I har givet os mange ideer til, hvordan man også kan indkalde forældre til møder SMS, videoer, personlige breve I siger møder som vi ”plejer” er ”So Much Last Season”, I siger, at der er større sandsynlighed for at forældrene kommer, hvis eleverne spiller en central rolle på mødet Skoler kan/ har prøvet så meget – differentieret forældresamarbejde… ”Serielle enebørn” Tak til Sønderskov Skolen i Sønderborg for dette fantastiske ”Idekatalog”

9 Hvad tog vi med? Gå sammen 2 og tag en ny med så I bliver 3
Drøft hvad I blev optaget af på sidste års workshops Hvad har I evt. taget med hjem og delt og endnu bedre er der noget i har afprøvet..

10 Anja Maria Engel Metodekonsulent hos StøtteCompagniet
Vil kort fortælle, hvordan man kan støtte eleverne i at komme tilbage til skolen Hun giver eksempler på, hvordan skolen i samarbejdet med eleven og forældrene forebygger at eleven igen får øget fravær, men i stedet trives i skolen

11 Dialog om fravær 2 sammen (7 minutter):
Har I et godt eksempel på en praksis? Hvilken udfordring var den svaret på? Hvad bliver I optaget af, når I hører Anja?

12 Hvis I skulle vejlede en skole!!?
2 grupper (gå i hver jeres gruppe) I skal nu sammen støtte en anden skole i at inddrage forældrene bedre i forhold til fravær, hvad ville I foreslå dem at gøre mere af? 3-4 gode råd: Organisering, Kompetencer, hvornår griber man ind, hvornår/hvordan følger man op

13 God eftermiddag  Shhhhh…….

14 Lige nu skal du tænke for dig selv….

15 dine tanker om arbejdet med forældresamarbejde…. Shhh….. 
Vi skal sammen lave et Stille-billede af dine tanker om arbejdet med forældresamarbejde…. Shhh….. 

16 Du skal nu finde dig et sæt stemmesedler …

17 Du ”stemmer” ved at række den farve seddel i vejret , der passer bedst på det, du mener Du skal holde sedlen oppe, til alle i rummet har ”stemt”…

18 Vær søde at rejse jer op......

19 Så begynder vi!  Shhh…..

20 Fælles retning: På vores skole er det meget op til den enkelte lærer, hvordan man samarbejder med forældrene På vores skole har vi fælles værdier for samarbejdet, men bruger det ikke som fælles redskab i praksis På vores skole har vi fælles værdier for samarbejdet med forældrene, og ledelsen følger op på, hvordan vi omsætter værdierne til praksis

21 Partnerskab: Mange kolleger oplever, at det er svært at inddrage forældre som ressource – da mange ikke har ressourcer Mange kolleger oplever, at de ikke er klædt på til at inddrage forældrene som ressource, men vil gerne Vi arbejder med at inddrage forældrenes ressourcer og får ofte lavet konkrete aftaler om hvordan forældrene kan støtte eleven

22 Skole-hjemsamarbejdet:
På vores skole er der nogle enkelte lærere, der har afprøvet elevstyrede skole-hjemsamtaler Vi har besluttet, at vi så vidt muligt vil afholde elevstyrede skole-hjemsamtaler på vores skole På vores skole er det helt op til den enkelte lærer, hvordan man holder skole-hjemsamarbejdet

23 Differentieret forældresamarbejde:
Vi tilbyder alle forældre de samme rammer for skole-hjemsamarbejdet. Samme antal forældremøder/samtaler og kun på skolen Vi tilpasser skole-hjemsamarbejdet omstændighederne fx antal møder på skolen, hjemmebesøg, koordinerer møder om familier med flere børn m.v. Forældresamarbejdet er meget afhængigt af den enkelte lærer

24 Didaktikken: Vi er pt i gang med at drøfte hvordan vi kan holde bedre forældremøder De fleste kolleger holder forældremøderne, som de har gjort i mange år og det er svært at gøre noget ved De fleste kolleger har nøje overvejet mål for møderne, og hvordan de organiserer mødernes struktur og indhold

25 Faglige elevinput: Vores elever har ofte faglige input både ved forældremøder og forældrearrangementer Vores elever er aldrig eller meget sjældent med på forældremøder, men vi har arrangementer hvor elever fremviser faglige produkter Vores elever fremviser meget sjældent noget fagligt for forældrene

26 Ansvar: På vores skole er mange enige om, at forældrene har hovedansvaret for at eleverne deltager og er motiveret til undervisning På vores skole arbejder mange med, at jo ældre eleverne er jo mere ansvar må de selv tage ansvar for egen fremtid – og dermed deres skolegang Hos os tænker vi det meget forskelligt afhængigt af den enkelte lærer

27 Inddragelse af forældrene i faget:
De fleste kolleger mener, at det er forældrenes opgave at hjælpe eleverne med deres lektier – og det er den måde de støtter op på Nogle af mine kollegaer er gode til at rammesætte, hvordan forældrene kan støtte op om eget barns skolegang fx gennem forældreopgaver Hos os tænker vi det meget forskelligt afhængigt af den enkelte lærer

28 Om lidt skolens egen tid
Hvad mener jeg: Runde (10-15 min.) Hver medarbejder fortæller kort om pointer fra den workshop han/hun lige har deltaget i: Hvad betyder det vi har hørt i forhold til vores forandringsmodel (25 min.) Med den nye viden i baghovedet – tænker vi så, at de indsatser vi har prioriteret er tilstrækkelige eller er der brug for justeringer Næste skridt. Hvad skal vi have gjort inden jul? Hvem gør hvad!

29


Download ppt "Skole-hjemsamarbejde"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google