Hvilke punkter vil jeg komme ind på?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kvantitativt studie ~ PaRIS - spørgeskemaundersøgelsen Spørgeskemaundersøgelse Forår 2009 Mickael Bech, Trine Kjær, Eva Draborg Institut for Sundhedstjenesteforskning,
Advertisements

Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Ledelses overvejelser i forbindelse med implementering af forbedringstavler.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Hvad er værdien af ISO 9001? Og hvad er ændringerne i ISO 9001 og de øvrige ledelsesstandarder? Jesper Jerlang Standardiseringsdirektør.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Case: Roskilde og Køge Sygehuse. -Tavlemøder i Roskilde-Køge og sammenhæng til strategi ved vicedirektør Susanne Friis -Nedbrydning af KPI’er og forbedringsmodellen.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
"Faglig kvalitet i de akutte patientforløb” Akut Afdelingen, Nykøbing Sygehus.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Arbejdet med fordelingsregnskaber i Region Sjælland Maria Prindal Thygesen Koncern Økonomi Region Sjælland.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats Indsatsen består af Ekspertrådgivning og inspiration Forskningsprojekt på de regionale arbejdspladser.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Brug for alle – elementerne i indsatsen v/ kontorchef Marianne Sumborg.
Inddragelse af borgerne i kerneopgaven Greve Workshop med åben universitet i Greve Kommune.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
Forslag fra arbejdsgrupperne
I hvilken grad vurderer du, at sundhedsdata er med til at understøtte sammenhængende patientforløb på tværs af sektorer (kommuner, regioner)?
Relationer på arbejdet.
På job i samskabelsessamfundet -Udfordringer og muligheder
Kommunernes økonomistyring
Erfaring fra fire statslige arbejdspladser
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Rapportskrivning og fund
Hvorfor resultatløn?.
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
Læring og forbedring af patientsikkerheden
Patientsikkert Sygehus Regionalt kickoff d. 30. august
3. november 2015.
Central kontra decentral
Fælles ledelsesgrundlag
Kobling af økonomistyring og digitalisering
Fremtidens sundhedsvæsen – nyeste udspil fra Danske Regioner
Til ambassadører: Hvordan kan Colibo understøtte jeres behov?
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Borgermøde.
Teamtanken.
Bilag 1a: Organisering Jobcenteret Regionen
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Den Danske Kvalitetsmodel
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
Akutberedskabet i Region Hovedstaden
Skoleudvikling i Praksis 1
Møder i Samordningsudvalgene, planområdemøder
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
1. Relationel kommunikation
Ledelsesevaluering.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Det er en politiske bestilling!
Region Midtjyllands opgave
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Social- og Sundhedsudvalget 1. april 2019
Projekt supervision på sengeafdeling H1
Adresseprogrammet Effektivt genbrug af grunddata om adresser, administrative inddelinger og stednavne Styregruppemøde torsdag den 20. juni 2013.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Ældre Sagens Distriktsdag, den
Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019
Præsentationens transcript:

DRG-konference - Workshop 3: Styring af patientforløb med udgangspunkt i data 29. oktober 2015

Hvilke punkter vil jeg komme ind på? Region Sjællands arbejde med at kombinere kvalitet og aktivitet (DRG), og bevare fokus på begge aspekter. Holbæk Sygehus’ arbejde med Lean og målstyringstavler i relation til patientforløb. Det videre arbejde i 2016 med et øget fokus på patienten som en væsentlig aktør og ressource i sit eget forløb. 03-12-2018 Version 01

Styring af - og i - patientforløb Programmets tema: Hvordan data og brug af DRG-systemet kan anvendes i styringen af patientforløb, samt hvor der kan og bør ske forbedringer for en mere optimal anvendelse af systemet. 03-12-2018 Version 01

Styring af - og i - patientforløb Programmets tema: Hvordan data og brug af DRG-systemet kan anvendes i styringen af patientforløb, samt hvor der kan og bør ske forbedringer for en mere optimal anvendelse af systemet. For at kunne komme nærmere dette tema, skal det afklares, hvad der forstås ved et patientforløb. Set fra patienten Set fra de fagprofessionelle Set fra økonomerne Set fra de pårørende Set fra borgerne Set fra forskellige sektorer Osv. Data skal gøre os i stand til at træffe kvalificerede beslutninger, og følge op på dem 03-12-2018 Version 01

Fokus i patientforløb Patienten (pårørende) og patientens sygdom Kommunikation og forventningsafstemning Overgange internt på afdelinger/afsnit og mellem afdelinger/afsnit Overgange mellem sygehuse/hospitaler Mellem sektorer (primær-sekundær-primær) Kun ved at arbejde sammen og kommunikere, kan vi sikre fremdriften 03-12-2018 Version 01

Arbejdet med produktivitet og kvalitet Region Sjælland arbejder på at skabe en høj og målrettet aktivitet af en høj kvalitet. Fokus på kvalitet og patienten som ressource er øget gennem tiderne. Foruden en tæt økonomistyring, er der i Region Sjælland også styring ift. den rette aktivitet, kvalitet, kapacitet samt inddragelse af patienter og pårørende. Dette ses bl.a. i: Budget og puljer Strategier på sygehus- og regionsniveau Driftsaftaler inkl. Værdi for borgeren De mange og forskellige aspekter der skal balanceres mellem betragter vi som en del af at være et veldrevet sygehus. 03-12-2018 Version 01

Dataunderstøttelse af patientforløb Via målstyringstavler og metoden ”lean” I 2013 gik vi i gang med at indføre lean som metode. Var en del af Region Sjællands ønske om at udrulle ”lean i stor skala” på alle sygehuse i Værdi for Borgeren. På Holbæk sygehus valgte man, at se på produktivitet+kvalitet på hele sygehuset og på samme tid en kulturændring startede. 4 KPI’er 2 om kvalitet, 2 om produktivitet Sygehusledelsen valgte én af hver. Afdelingen valgte selv de andre to. Vi fik det indført, fordi det var en ændring man ville. Sygehusledelsen lagde tid og kræfter i, og afdelingerne havde stor indflydelse på de enkelte KPI’er.  Bevægelsen var startet. 03-12-2018 Version 01

Version 2 begyndte i 2014-2015 Da vi så potentialet i lean og brugen af målstyringstavler voksede vores ambitioner. Lean version 2 (See-Solve-Share) Så version 2 kom på banen i 2014, bl.a. ved hjælp af ekstern facilitat0r. Og vores leantavler er nu mere målstyringstavler end ”blot” lean. Lean er blevet en metode som alle kan, og superviseres i at kunne. Lean og forbedringsmodellen, bruges derfor i dag naturligt til at implementere andre projekter som fx patientsikkert sygehus.

Status oktober 2015 på målstyringstavler Nogle af fordelene: Der er et klart målstyringshierarki Der følges op hver uge på alle afsnits-, afdelings-, og kontakttavler Der kan hurtigt foretages korrigerende handlinger Fokus holdes også på tværs af afdelingerne. Alle ledere og udvalgte medarbejdere har modtaget undervisning og sparring i metoden. Metoden kan bruges til at implementere en række andre projekter. 03-12-2018 Version 01

I 2015 har vi arbejdet videre med fokus på bl.a. kvalitet og patient…. Der er udarbejdet ny kvalitetsstrategi, så der er fokus på hvad det er vi vil med kvalitet, herunder beholde de gode takter fra DDKM (retningslinjer), og fokus på patienten. og det fortsætter i 2016 med bl.a. øget fokus på kapacitet… 03-12-2018 Version 01

I 2015 har vi arbejdet videre med fokus på bl.a. kvalitet og patient…. Der er udarbejdet ny kvalitetsstrategi, så der er fokus på hvad det er vi vil med kvalitet, herunder beholde de gode takter fra DDKM (retningslinjer), og fokus på patienten. og det fortsætter i 2016 med bl.a. øget fokus på kapacitet… 03-12-2018 Version 01

Forbedringsmodellen – vigtigt værktøj som bruges af mange 3 trin for at skabe den ønskede udvikling (hurtigt) 1. 2. 3 Data skal understøtte processerne, hvilket stiller store krav til data Når vi hurtigt får fokus på, hvad vi vil opnå og hvornår en ændring er en forbedring, kan vi også skabe hurtigere forandringer til fordel for patienterne. 03-12-2018 Version 01

Koblingen til DRG-systemet DRG-systemet er stadig en væsentlig del af vores hverdag, men systemet er ikke hele vores hverdag. Derfor er det vigtigt, at vi ikke ensidigt fokuserer på én del (fx aktiviteten), uden at vurdere hvilke afledte konsekvenser det har på kort og længere sigt. Det afspejles også i sygehusets strategi. Det kræver kommunikation og en prioritering af de enkelte valg, for at få den ønskede effekt. Og data der kan understøtte monitoreringen og evalueringen. 03-12-2018 Version 01

Tak for jeres opmærksomhed Hvis I vil vide mere, er I meget velkomne til at kontakte: Kvalitets og leanchef Lone Terp (lt@regionsjaelland.dk) eller Økonomi og planlægningschef Hanne Lindholm (hanli@regionsjaelland.dk) 03-12-2018 Version 01