Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019"— Præsentationens transcript:

1 Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019
Brug af flere faggrupper

2 Brug af flere faggrupper - baggrund
I Budget 2018 er det besluttet, at der skal gøres en særlig indsats: Dygtige medarbejdere med de rigtige kompetencer

3 Brug af flere faggrupper
Projektet ”brug af flere faggrupper” har sine rødder i en tværeregional arbejdsgruppe der har fokus på rekruttering og fastholdelse. Projektet ”Brug af flere faggrupper” har til formål at synliggøre de muligheder der er for at fordele opgaverne på nye måder mellem faggrupperne. Projektet strækker sig over en 3 årig periode. Der afrapporteres 2 gange om året til Regionsrådet. Det første ”produkt” der er lavet, er et katalog, med 84 forslag fra de 4 somatiske sygehuse og psykiatrien til, hvordan man kan flytte opgaver mellem faggrupperne. Princippet for kataloget er ”følg eller forklar”.

4 Vi skal have særligt fokus på at flytte opgaver fra:
Fra læge til sygeplejerske. Med inspiration fra: FX - Sygeplejersker oplært til at varetage ambulante kontroller (eks fra Brug af flere faggrupper i opgaveløsningen) Fra Sygeplejerske til sundhedsfaglige faggrupper med fokus på terapeuter. Med inspiration fra: FX - Terapeuter deltager i plejeforløbsplaner (eks fra Brug af flere faggrupper i opgaveløsningen) Fra Sygeplejerske til sundhedsfaglige faggrupper med fokus på farmakonomer. Med inspiration fra: FX - Farmakonomer ansat i Sygehusapoteket, ”købes ind” til varetagelse af medicindispensering og kvalitetssikring på flere afdelinger. (Eks fra Brug af flere faggrupper i opgaveløsningen) Fra sygeplejersker/assistenter til andre faggrupper. Med inspiration fra: FX - Portører/serviceassistenter er behjælpelige med forflytninger. (Eks fra Brug af flere faggrupper i opgaveløsningen). Alle afdelinger skal om 3 år kunne vise, at de har flytte opgaver mellem de 4 kategorier.

5 Vi skal sikre fremdrift i projektet
Derfor har ”ledere på tværs” besluttet, at vi fremover sender kataloget med de 84 forslag, samt afdelingens tidligere besvarelse ud 2 gange om året (sommer og jul) mhp at vurdere: Hvor langt er vi med de opgaveflytninger, der er sat i gang? Er der er nye forslag der skal implementeres? Men vi skal også have fokus på effekten Derfor vurderes også i forhold til effekten af opgaveflytningerne - fx ses i forhold til: kvalitet/patientoplevelse Antal ledige stillinger Arbejdsmiljø/trivsel Fagligt løft Resultater og effekt drøftes 2 gange om året i ”ledere på tværs”

6 Kommunikation Projektet har stor politisk bevågenhed, og skal bidrage til at ”brande” Regionen. Derfor er der iværksat en række kommunikationsindsatser. Der laves små film, som skal bruges på Linked In, Face Book, på workshops og arbejdscafeer med de faglige organisationer m.m. Vi bidrager med en case fra ortopædkirurgisk afdeling, hvor man har flyttet visitationsopgaven fra lægen til lægesekretærerne. (Blev optaget den 20. maj) Der skal skrives artikler der bl.a. skal publiceres i Dagens Medicin, Sygeplejersken m.m. Her bidrager vi med flere cases fra bl.a. Børne- og ungeafdelingen, akutmodtagelsen m.f.


Download ppt "Patient- og Pårørenderådet 4. juni 2019"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google