SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling 24-11-2018 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Fra ORD til HANDLING – korte samtaler 24-11-2018 Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad er det væsentligste tiltag på jeres skole, som har muliggjort for jer, at I har bevæget jer fra ORD til HANDLING?
Fra ORD til HANDLING – korte samtaler 24-11-2018 Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad bøvler vi med for at kunne skabe bevægelser fra ORD til HANDLING?
Elevcentreret skoleledelse – hvad kan Erhvervsskolen bruge forskningen til? 24-11-2018 “The main thing is to keep the main thing the main thing.” “Lærere på skoler med høje resultater rapporterer I højere grad om, at de har samtaler med deres ledelser om undervisning og læring.” “…. det er gennem ledelse af lærere at effekten fremkommer..”(at eleverne bliver så dygtige de kan) Professor Viviane Robinson, Student-Centered Leadership 2011
Ledelsestrekanten Personale ledelse Strategisk ledelse Pædagogisk ledelse Administrativ ledelse
Ledelse handler om samspil 24-11-2018 Ledelse handler om samspil Der findes ikke én rigtig måde at tænke ledelse og organisation på. Fra værktøj til evnen til at respondere i de løbende processer Både ledere og medarbejdere indgår sammen i processer på skolen. Rejser spørgsmål om: Hvordan skabes processer, der understøtter løsningen af skolens kerneopgave? Hvordan bidrager lederen til, at både ledere og lærere oplever sig som kompetente til at indgå i og agere meningsfuldt i processerne Hvordan giver medarbejderne følgeskab til lederne/ organisationen? .
24-11-2018 Ledelse er for alle Ledelse bevæger sig fra at være en bestemt rolle, som få personer i organisationen besidder til nærmere at kunne beskrives som processer, positioner og funktioner, som alle medarbejdere i princippet er bærere af. Selvledelse og/eller kollegial ledelse i team bliver centrale nye ledelsesformer. Ledelse bliver på den måde en kompetence, alle skal besidde.
Konteksten – som processerne er indlejret i 24-11-2018 Konteksten – som processerne er indlejret i De pædago-giske processer Lovgivning – reform Strategi – Det pædagogiske didaktiske grundlag Helheds-orientering Lokale uddannelses- planer Sammenhæng skole/praktik Differentiering Teamorganisering Læringsmiljø Observation og sparring
Ledelse er kommunikation og koordination 24-11-2018 Ledelse er kommunikation og koordination KOMMUNIKATION KOORDINATION
Koordination og kommunikation 24-11-2018 Koordination og kommunikation At være organiseret afhænger i det hele taget af kollektivt koordinerede ord og handlinger. Uden det – ingen organisation! Modtageren bestemmer budskabet! Praksisovervejelser: Vi har set ledere med markant nye muligheder, når de bevæger sig fra at tænkt kommunikation som at levere budskaber til medarbejderne til en opmærksomhed på at se på effekterne af den kommunikation, der foregår. Samskabelsesprocesser. En leder der på gentagne møder har forklaret – og informeret om konsekvenserne af reformen og kravet om nye kompetencer og nye forventninger til medarbejdernes adfærd – der sker intet. Okay, hvordan kan jeg så fortælle dem det! Ganske provokerende at forlade ideen om ”overførsel” af budskaber – gælder jo også i forhold til eleverne - Med kommunikationsperspektivet at kunne facilitere samskabende processer, hvor medarbejderne blev inddraget, som gav anledning til udforskning – fælles forståelser og koordineringer (Kira) – fra passive til aktive. Aktørsperspektiv
Undersøgelse af perspektiver 24-11-2018 Undersøgelse af perspektiver UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION KOORDINATION Vi har fundet 4 væsentlige begreber, der har betydning for om ledere og medarbejdere lykkes i samspillet – processerne - koordinationen
Undersøgelse af perspektiver 24-11-2018 Undersøgelse af perspektiver Nysgerrighed Lyt Stil spørgsmål til de forskellige forståelser Anerkend mangfoldigheden Stop med at regne den ud – det kan ikke lade sig gøre!
UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER 24-11-2018 Involvering UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION INVOLVERING KOORDINATION
Involvering Involver Nøglebegreber i forandringsprocesser 24-11-2018 Involvering Nøglebegreber i forandringsprocesser SÆT KONTEKST Involver Forklar Forventninger ANERKENDELSE
Positioneringsbevidsthed 24-11-2018 Positioneringsbevidsthed UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION INVOLVERING KOORDINATION POSTIONERINGS-BEVIDSTHED
Positioneringsbevidsthed 24-11-2018 Positioneringsbevidsthed At tildele hinanden gunstige positioner i samspillet, så alle får mulighed for at vise sig kompetente
UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER POSTIONERINGS-BEVIDSTHED 24-11-2018 Tillid / mod UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION TILLID/ MOD INVOLVERING KOORDINATION POSTIONERINGS-BEVIDSTHED
24-11-2018 Mod og Tillid Mod og vilje til at lade sig forstyrre og være lærer og leder på nye måder Mod til at slippe ideen om kontrol Mod til at vove sig frem i teamet og tillid til at blive mødt dér. Tillid er en risikabel forud ydelse (det starter med dig selv) .
Når ledelsesprocesserne flyder 24-11-2018 Når ledelsesprocesserne flyder UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION TILLID/ MOD INVOLVERING KOORDINATION POSTIONERINGS-BEVIDSTHED
UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER POSTIONERINGS-BEVIDSTHED 24-11-2018 Ledelse i kontekst DIFFERENTIERING UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER LÆRINGSMILJØ ERHVERVSSKOLE-REFORM LOKALE UDDANNELSES-PLANER KOMMUNIKATION TILLID/ MOD INVOLVERING PÆDAGOGISK DIDAKTISK GRUNDLAG TEAM-ORGANISERING KOORDINATION KOBLING SKOLE-PRAKTIK HELHEDS-ORIENTERING POSTIONERINGS-BEVIDSTHED
Drøft med dine sidemænd 24-11-2018 Drøft med dine sidemænd På baggrund af det vi har talt om, hvad ser I så som særlige udfordringer der skal håndteres for, at I lykkes med det, I gerne vil?
Drøft med dine sidemænd 24-11-2018 Drøft med dine sidemænd Er der nogle af begreberne i modellen, der særligt inspirerer jer, når I på skolen bevæger jer fra ord til handling?