SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Introduktion Values Interweave ™. Når ledelsen sætter fokus på et område, så er ord sjældent nok til at få medarbejderne til følge med.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Folkeskole-reformen August 2014.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
Introduktion Team Values Interweave ™. Når samarbejdet i et team skal styrkes, så er ord fra konsulenter eller ledere ikke nok.
Darum skole 4. november 2013.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Procesværktøjer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Læring og inklusion i skolen
Kodeks for offentlig topledelse
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Forudsætninger for en god samtale
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Læreren som læringsleder
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
…………Skal blive så dygtige som de kan
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Implementering af PALS
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling 24-11-2018 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling

Fra ORD til HANDLING – korte samtaler 24-11-2018 Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad er det væsentligste tiltag på jeres skole, som har muliggjort for jer, at I har bevæget jer fra ORD til HANDLING?

Fra ORD til HANDLING – korte samtaler 24-11-2018 Fra ORD til HANDLING – korte samtaler Hvad bøvler vi med for at kunne skabe bevægelser fra ORD til HANDLING?

Elevcentreret skoleledelse – hvad kan Erhvervsskolen bruge forskningen til? 24-11-2018 “The main thing is to keep the main thing the main thing.” “Lærere på skoler med høje resultater rapporterer I højere grad om, at de har samtaler med deres ledelser om undervisning og læring.” “…. det er gennem ledelse af lærere at effekten fremkommer..”(at eleverne bliver så dygtige de kan) Professor Viviane Robinson, Student-Centered Leadership 2011

Ledelsestrekanten Personale ledelse Strategisk ledelse Pædagogisk ledelse Administrativ ledelse

Ledelse handler om samspil 24-11-2018 Ledelse handler om samspil Der findes ikke én rigtig måde at tænke ledelse og organisation på. Fra værktøj til evnen til at respondere i de løbende processer Både ledere og medarbejdere indgår sammen i processer på skolen. Rejser spørgsmål om: Hvordan skabes processer, der understøtter løsningen af skolens kerneopgave? Hvordan bidrager lederen til, at både ledere og lærere oplever sig som kompetente til at indgå i og agere meningsfuldt i processerne Hvordan giver medarbejderne følgeskab til lederne/ organisationen? .

24-11-2018 Ledelse er for alle Ledelse bevæger sig fra at være en bestemt rolle, som få personer i organisationen besidder til nærmere at kunne beskrives som processer, positioner og funktioner, som alle medarbejdere i princippet er bærere af. Selvledelse og/eller kollegial ledelse i team bliver centrale nye ledelsesformer. Ledelse bliver på den måde en kompetence, alle skal besidde.

Konteksten – som processerne er indlejret i 24-11-2018 Konteksten – som processerne er indlejret i De pædago-giske processer Lovgivning – reform Strategi – Det pædagogiske didaktiske grundlag Helheds-orientering Lokale uddannelses- planer Sammenhæng skole/praktik Differentiering Teamorganisering Læringsmiljø Observation og sparring

Ledelse er kommunikation og koordination 24-11-2018 Ledelse er kommunikation og koordination KOMMUNIKATION KOORDINATION

Koordination og kommunikation 24-11-2018 Koordination og kommunikation At være organiseret afhænger i det hele taget af kollektivt koordinerede ord og handlinger. Uden det – ingen organisation! Modtageren bestemmer budskabet! Praksisovervejelser: Vi har set ledere med markant nye muligheder, når de bevæger sig fra at tænkt kommunikation som at levere budskaber til medarbejderne til en opmærksomhed på at se på effekterne af den kommunikation, der foregår. Samskabelsesprocesser. En leder der på gentagne møder har forklaret – og informeret om konsekvenserne af reformen og kravet om nye kompetencer og nye forventninger til medarbejdernes adfærd – der sker intet. Okay, hvordan kan jeg så fortælle dem det! Ganske provokerende at forlade ideen om ”overførsel” af budskaber – gælder jo også i forhold til eleverne - Med kommunikationsperspektivet at kunne facilitere samskabende processer, hvor medarbejderne blev inddraget, som gav anledning til udforskning – fælles forståelser og koordineringer (Kira) – fra passive til aktive. Aktørsperspektiv

Undersøgelse af perspektiver 24-11-2018 Undersøgelse af perspektiver UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION KOORDINATION Vi har fundet 4 væsentlige begreber, der har betydning for om ledere og medarbejdere lykkes i samspillet – processerne - koordinationen

Undersøgelse af perspektiver 24-11-2018 Undersøgelse af perspektiver Nysgerrighed Lyt Stil spørgsmål til de forskellige forståelser Anerkend mangfoldigheden Stop med at regne den ud – det kan ikke lade sig gøre!

UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER 24-11-2018 Involvering UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION INVOLVERING KOORDINATION

Involvering Involver Nøglebegreber i forandringsprocesser 24-11-2018 Involvering Nøglebegreber i forandringsprocesser SÆT KONTEKST Involver Forklar Forventninger ANERKENDELSE

Positioneringsbevidsthed 24-11-2018 Positioneringsbevidsthed UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION INVOLVERING KOORDINATION POSTIONERINGS-BEVIDSTHED

Positioneringsbevidsthed 24-11-2018 Positioneringsbevidsthed At tildele hinanden gunstige positioner i samspillet, så alle får mulighed for at vise sig kompetente

UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER POSTIONERINGS-BEVIDSTHED 24-11-2018 Tillid / mod UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION TILLID/ MOD INVOLVERING KOORDINATION POSTIONERINGS-BEVIDSTHED

24-11-2018 Mod og Tillid Mod og vilje til at lade sig forstyrre og være lærer og leder på nye måder Mod til at slippe ideen om kontrol Mod til at vove sig frem i teamet og tillid til at blive mødt dér. Tillid er en risikabel forud ydelse (det starter med dig selv) .

Når ledelsesprocesserne flyder 24-11-2018 Når ledelsesprocesserne flyder UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER KOMMUNIKATION TILLID/ MOD INVOLVERING KOORDINATION POSTIONERINGS-BEVIDSTHED

UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER POSTIONERINGS-BEVIDSTHED 24-11-2018 Ledelse i kontekst DIFFERENTIERING UNDERSØGELSE AF PERSPEKTIVER LÆRINGSMILJØ ERHVERVSSKOLE-REFORM LOKALE UDDANNELSES-PLANER KOMMUNIKATION TILLID/ MOD INVOLVERING PÆDAGOGISK DIDAKTISK GRUNDLAG TEAM-ORGANISERING KOORDINATION KOBLING SKOLE-PRAKTIK HELHEDS-ORIENTERING POSTIONERINGS-BEVIDSTHED

Drøft med dine sidemænd 24-11-2018 Drøft med dine sidemænd På baggrund af det vi har talt om, hvad ser I så som særlige udfordringer der skal håndteres for, at I lykkes med det, I gerne vil?

Drøft med dine sidemænd 24-11-2018 Drøft med dine sidemænd Er der nogle af begreberne i modellen, der særligt inspirerer jer, når I på skolen bevæger jer fra ord til handling?