Rita Buhl 22. september 2018.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Forældremøde X årgang.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Velkommen.
Ungebasen.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
10 ting at tænke på FØR skolen kontakter et reklamebureau Sune Kobberø, informationskonsulent i Efterskoleforeningen
Karrierelæring og karrierekompetencer ”Karrierekompetence er at vide, hvad man har lyst til i livet. Det handler om at kende de muligheder, der er, og.
De maler et billede af sig selv som frie individer, der dybest set har mulighed for at skabe sig den tilværelse, som de allerhelst vil have – det handler.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Integreret og stabil vejledning: Vejledningen er en del af.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Karrierelæring Reformer, motivation der daler og den fragmenterede ramme Når systemblikket og ungeblikket skal forenes Karrierelæring – hvad mener vi?
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Karrierelæring på egen krop
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Bachelorprojektvejledning?
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Hvad? Kompetencer for livet
Læringsuge 47 & 12.
At gøre karriere.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Begynd med at åbne
Først! -overordnet Du er ikke alene! Ingen spørgsmål er dumme til nogen. Efterskolevejledernetværk, 16 i alt, brug dem. -sparring i det daglige -face2face.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00
Den pædagogiske læreplan
Bo Klindt Poulsen, VIA University College & Syddansk Universitet
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Den glade skole på bjerget.
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Unge i praksis – Kick off møde
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Rita Buhl 22. september 2018

Om at samarbejde med forældre i vejledning… En station på Efterskoleforeningens Vejlederkonference september 2015 v/ Rita Buhl Rita Buhl 22. september 2018

Destinationens landskab… Familien udgør en tidlig og vigtig arena for karrierelæring. Her påbegyndes grundlaget for at træffe valg i livet, fx valg om uddannelse og job Samarbejdet mellem familie og vejleder/skole kan bidrage til denne læring Men hvordan kan forældre guides som læringsarena? Hvordan kan vejledere samarbejde med familien, så samarbejdet bliver en ekstra ressource og ikke en ekstra opgave? Rita Buhl 22. september 2018

Vi tager afsæt i publikationen ’Forældreguiden – sådan lærer dit barn at træffe gode valg’ En lille let tilgængelig bog skrevet til forældre, men også brugbar for vejledere/lærere Opdelt i 2 dele: Beskrivelse af hvad børn og unges valg påvirkes af og familien som læringsarena Konkrete idéer til hvordan forældre kan støtte deres børns karrierelæring, og hvordan de kan samarbejde med vejleder eller andre forældre om det Rita Buhl 22. september 2018

Familien som arena for karrierelæring - Hvad ligger til grund for menneskers måde at træffe valg? Linda S. Gottfredson: ” Mens afgrænsninger foregår i en proces, hvor unge mennesker gradvis udelukker overvejelser om erhverv, som vurderes som uacceptable, indgås kompromiser gennem processer, hvor de begynder at fravige deres mest foretrukne alternativer til fordel for mindre passende, men mere tilgængelige.” ( Gottfredson 2005. I: Højdal og Poulsen 2007, s. 127) Valget bliver et ‘biprodukt’ af individets ønske om at blive accepteret og høre til i vigtige sociale sammenhænge (ex. familien) Familiens værdier får således en stor betydning for individets valgprocesser – på godt og ondt… Rita Buhl 22. september 2018

Hvad ligger til grund for menneskers måde at træffe valg? Bill Law: Grundlaget for at træffe valg er en progressiv læreproces, som påbegyndes fra individet kommer til verden – påbegyndes altså i familien… At opdage (sensing – finding out) Se, høre, mærke, få indtryk, informationer og kontakter At ordne (sifting – sorting out) Sammenligne, bemærke, opdage sammenhænge, forskelle og ligheder At fokusere (focusing – checking out) Vide hvem og hvad man skal være opmærksom på og hvorfor Mærke og tjekke hvad er virkelig vigtigt At forstå (understanding – working out) Vide hvordan noget fungerer og hvilke handlinger, der synes at føre til hvad Forklare, foregribe Rita Buhl 22. september 2018

Familien som arena for karrierelæring – et ‘habitat’, der udgør et værdsat og troværdigt fællesskab? Law beskriver, hvori fællesskabs-interaktion består Han lister 5 udvekslings elementer: Forventninger – deltagernes indbyrdes forventninger og pres Feedback – det billede den enkelte får af sig selv i lyset af den feedback vedkommende får i fællesskabet Support/opbakning – den opmuntring/gå-på-mod den enkelte kan få fra deltagere i et fællesskab Modellering – den konkrete eksemplificering deltagerne i fællesskabet udgør Information – den oplevelsesbaserede information, som kommunikeres direkte eller indirekte, når der finder konversation sted i et fællesskab Titel på præsentationen 22. september 2018

Samarbejdet mellem familie og vejleder/skole kan bidrage til den unges karrierelæring Det ‘gode’ samarbejde beror bl.a. på: En symmetrisk relation mellem de voksne i den unges liv, dvs. undgå ’ekspert-novice’ og ’kunde-leverandør’, begge hæmmer det ligeværdige forhold  En opmærksomhed på et dominerende begreb om forældreinddragelse, der bygger på information fra vejleder til forældre  Ressourcer går til spille, når kun vejlederens viden bliver anvendt. Forældre sidder inde med vigtig viden  Rita Buhl 22. september 2018

I har fået et postkort med 5 gode råd af mig Hvordan kunne det se ud, hvis det var til forældrene? Et nyt karrierebegreb handler om at leve ’et godt liv’ – karrierelærings formål er at bidrage hertil!   Vær opmærksom på, at det første uddannelsesvalg kun er ét ud af mange valg, der træffes i livet At træffe valg handler også om, at lære at tage beslutninger, klare overgange, kende muligheder, have kendskab til sig selv og kunne indgå i sociale relationer Sammen kan man mere -søg og værn om fællesskaber, og støt den unge i at gøre det samme Tal med og lyt til den unge -det giver den unge mulighed for at lære at lytte og fortælle Spørg ind imellem dig selv og familien, hvad det vil sige at lykkes – foretag ‘værdi-tjek’ Rita Buhl 22. september 2018

Samtaler på stationen… I er nu forældre og skal prøve at give vejlederen en fornemmelse af, hvad I kan bidrage med i samarbejdet Giv et eller to ‘gode råd’ til vejlederen, der ønsker at samarbejde med jer Skriv dem på planchen ‘Kærlig hilsen forældrene’ Eller I er nu vejledere og skal prøve at udarbejde et ‘postkort’ til forældre Giv bud på, hvad der skulle stå på postkortet Skriv dem på planchen ‘Kærlig hilsen vejlederne’ Rita Buhl 22. september 2018

Litteratur Buhl 2014: Familien som læringsarena for karrierelæring. Unge på Tværs http://ungepaatvaers.dk/2014/10/22/familien-som- laeringsarena-for-karrierelaering/ Buhl og Skovhus 2011: Forældreguiden. Sådan lærer dit barn at træffe gode valg. VIA Systime Buhl m.fl. 2010: At bygge bro i vejledning. Perspektiver på relation, metode og samarbejdes betydning i vejledningssammenhænge. VIA Systime Højdal og Poulsen 2007: Karrierevalg. Teorier om valg og valgprocesser. S&E (nu Schultz) Watts m.fl. 2006: Uddannelses- og erhvervsvejledning. Teori og praksis. S&E (nu Schultz) Rita Buhl 22. september 2018