Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Bo Klindt Poulsen, VIA University College & Syddansk Universitet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Bo Klindt Poulsen, VIA University College & Syddansk Universitet"— Præsentationens transcript:

1 Bo Klindt Poulsen, VIA University College & Syddansk Universitet
Mellem ‘employability’ og social retfærdighed - Karrierevejledning og karrierekompetencer Bo Klindt Poulsen, VIA University College & Syddansk Universitet Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

2 En lille præsentation…
VIA University College Adjunkt på diplomuddannelsen i uddannelses-, erhvervs- og karrierevejledning (DUEK) Programleder for VUE – Forskningsprogram for karriere-vejledning Syddansk Universitet, Slagelse Ph.d.-studerende i karriere-vejledning og karrierelæring Vejledere: Rie Thomsen, DK og Ronald Sultana, Malta Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

3 Programmet Baggrund: Hvad er ‘karriere’?
Career Management Skills, karrierelæring og karrierevejledning – fra ELGPN til NICE Hvordan udvikler vi karrierekompetencer? Hvordan udvikler vi vejlederne? Anbefalinger og videre arbejde Spørgsmål og kommentarer Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

4 Mellem employability og social retfærdighed
17. september 2018

5 Karriere Karriere: at køre i sin egen karet – eller kærre…
Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

6 Mellem employability og social retfærdighed
17. september 2018

7 Et klassisk karrierebegreb
Traditionelt: hierarkisk forståelse, vertikalt karrierestigen Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

8 ‘Karriere’-udfordringer
‘Hvad vil du være, når du bliver stor?’ ‘Et ærligt, modigt, empatisk menneske! ‘Nej… Jeg mener, hvordan vil du sælge din arbejdskraft?’ (‘Existential Comics’ på Twitter) Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

9 Et nyt karrierebegreb ‘Karriere’ i karrierevejledning, karrierekompetence, karriere- læring er et horisontalt begreb en ny etymologi i vejledningen måder, mennesker lever deres liv på en bred definition Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

10 ELGPN & CMS CMS = Career Management Skills
En prioritet i European Lifelong Guidance Policy Network (ELGPN) Andre prioriteter: Adgang; Koordination og samarbejde; Kvalitet og evidens Fra har ELGPN arbejdet for at fremme samarbejde og system-/policyudvikling i medlemslande Fokus på at implementere EU-resolutionerne om livslang vejledning Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

11 CMS i en nordisk kontekst
CMS (hos ELGPN) er en ramme, ikke et fast defineret koncept eller en metode Den nordiske ELGPN-gruppe og NVL (Nordisk netværk for voksnes læring) bestilte sammen et notat med forslag til en kompetenceramme for Norden Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

12 Definitioner ELGPN definerer CMS som:
”… a range of competences which provide structured ways for individuals and groups to gather, analyse, synthesise and organise self, educational and occupational information, as well as the skills to make and implement decisions and transitions” (ELGPN Resource Kit 2012, p.21) Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

13 Definitioner Definition af karrierekompetence i nordisk perspektiv:
”…kompetence til at forstå og udvikle sig selv, udforske livet, læring og arbejde samt håndtere liv, læring og arbejde i forandringer og overgange. Det er en opmærksomhed på, hvad man gør, men også hvad man kan gøre, og at den enkelte formes via sin livsførelse og sine handlinger og samtidig påvirker egne fremtidsmuligheder.” (Thomsen: Notat om karrierekompetence 2014, p. 4) Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

14 Et godt, nordisk begreb Definitionerne har et centralt fokus på læreprocesser og erfaring: traditionelt en central del af nordisk uddannelse og vejledning del af en bredere bevægelse mod ‘læring’, både i vejledning og uddannelse Vejledning Læring Uddannelse Karrierelæring: det, der går forud for kompetencerne Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

15 Karrierelæring – en integreret del af karrierevejledning
Så, hvad er karrierelæring? En foreløbig definition: vejledningsaktiviteter som bidrager mere til et (karriere-)læringsperspektiv end til et valgperspektiv En bevægelse fra fokus på valg til fokus på læring -> det modsatte er ofte tilfældet Hvordan lærer jeg at håndtere min karriere i et livslangt perspektiv? Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

16 Udbytte af karrierevejledning og karrierelæring
Ny forskning (Skovhus, Haug) fortæller os at: Det betyder noget for tilegnelsen af karrierekompetence om vi i vejledningen er optaget af valg eller karrierelæring (Skovhus) Et fokus på læring leder til et forøget fokus på vejledtes udbytte (Haug) Vejledningsaktiviteter kan bidrage til karrierekompetencer, men det er ikke altid tilfældet (Skovhus, Haug) Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

17 At forberede til overgange og deltagelse
Hvordan kan vejlederen understøtte, at unge får det bedst mulige afsæt for deres overgang til job/uddannelse? Der skal arbejdes på at understøtte en læring, der er grundlaget for: at træffe valg (fx om uddannelse) at kunne forbinde sig til nye handlesammenhænge at kunne forbinde valget og deltagelse i relevante handlesammenhænge til fremtidige karrieremuligheder Hvilken læring og hvilke kompetencer skal der til? Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

18 Bill Law’s karrierelæringsteori:
Grundantagelser: De fleste mennesker har potentiale til udvikling af specifikke færdigheder med det formål at tage vare på sin egen karriereudvikling Karriereudviklende færdigheder er: a) grundlæggende (medfødt eller opnås uden forudgående specifik læring) b) udviklede i interaktion med konteksten (bygger på de grundlæggende) Færdighederne kan opstilles i progressiv rækkefølge Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

19 Hvilken læring/ hvilke færdigheder er basis for handling (action) – fx at træffe kompetente valg
4. At forstå (understanding – working out) Vide hvordan noget fungerer og hvilke handlinger, der synes at føre til hvad Forklare, foregribe 3. At fokusere (focusing – checking out) Vide hvem og hvad man skal være opmærksom på og hvorfor Finde ud af, hvad der er vigtigt (for mig og for andre) 2. At ordne (sifting – sorting out) Ordne informationerne på en meningsfuld måde for at blive klar over forskelle og ligheder Sammenligne og opdage sammenhænge 1. At opdage (sensing – finding out) Få indtryk, information og kontakter til at komme videre Se, høre, mærke. Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

20 ’Community-interaction-thinking’ Læring i og med værdsatte og troværdige fællesskaber
Karriere-læringsteorien beskriver, hvordan mennesker bliver vidende om deres eget-liv-i-verden Viser, hvordan de herefter er i stand til at se sig selv og deres verden som et resultat af ‘fortiden’ (det skete) Viser også, hvordan de kan lære at se sig selv som påvirkende ‘fremtiden’ (det der kommer til at ske) De karriereudviklende færdigheder, at opdage, at ordne, at fokusere, at forstå, hjælpes fx på vej i (for den enkelte) værdsatte og troværdige fællesskaber Law kalder dem for ‘habitater’ Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

21 ’Community-interaction-thinking’ - hvad udveksles i værdsatte og troværdige fællesskaber?
Law beskriver, hvori fællesskabs-interaktion består Han lister 5 udvekslings elementer: Forventninger – deltagernes indbyrdes forventninger og pres Feedback – det billede den enkelte får af sig selv i lyset af den feedback vedkommende får i fællesskabet Support/opbakning – den opmuntring/gå-på-mod den enkelte kan få fra deltagere i et fællesskab Modellering – den konkrete eksemplificering deltagerne i fællesskabet udgør Information – den oplevelsesbaserede information, som kommunikeres direkte eller indirekte, når der finder konversation sted i et fællesskab Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

22 Karrierelæringsteorien og community-interaction-thinking giver anledning til nye spørgsmål:
På hvilken måde forberedes de professionelle til at understøtte karrierelæring? På hvilken måde kan de samarbejdende professionelle være et aktiv ift. i fællesskab at facilitere de læreprocesser, der giver de vejledte det bedst mulige afsæt? På hvilken måde kan de vejledte hjælpe hinanden? Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

23 Så hvilke kompetencer har fremtidens vejledere brug for?
…vi kunne jo spørge de unge… Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

24 Anbefalinger Vejledere skal: være empatiske og kunne lytte
have tid og kompetencer til de rette vejledningsaktiviteter Vejledernes ledere skal: give vejlederne mulighed for at skabe forandring Vejledningskulturen i førersædet for at skabe forandring! Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

25 Karrierekompetence fra et Grundtvig-perspektiv
De grundlæggende komponenter i karrierekompetencer i et dansk perspektiv er dannelse: ”Hvem er jeg – lige nu?” (også i et uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv) Myndighed til at bruge sine færdigheder og agere i et fællesskab (også i et uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv) Livsmod til at turde leve sit liv og tage sin opgave på sig her og nu (også i et uddannelses- og beskæftigelsesperspektiv) => Grundlag for holdbare karrierekompetencer og selvstændige individer, der handler sammen i meningsfulde fællesskaber Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018

26 Litteratur European Lifelong Guidance Policy Network (2012): Lifelong Guidance Policy Development: A European Resource Kit. Jyväskylä, Finland: ELGPN Haug, E.H. (2014): CMS – et felles perspektiv for karriereveiledning i Norge? VOX Hooley, Tristam (2015): Emancipate yourselves from mental slavery, Derby, UK: International Centre for Guidance Studies Hooley, Tristam, Watts, A.G. & Andrews, David (2015): Teachers and Careers. The role of school teachers in delivering career and employability learning, Derby, UK: International Centre for Guidance Studies Law, Bill (1999): ”Career-learning space: New dots thinking for careers education”, in: British Journal of Guidance & Counselling, 27(1), 35-54 Skovhus, Randi B. (igangværende ph.d.-projekt), VIA University College and Aarhus University Skovhus, Randi B. (2014): Fra valg til læring – perspektiver i at skifte fokus, Aarhus, DK: ”Unge på tværs” Sultana, Ronald G. (2012): “Learning career management skills in Europe: a critical review”, I: Journal of Education and Work, 25 (2), s Sultana, Ronald G. (2013): ”Career education: past, present…but what prospects?”, I: British Journal of Guidance & Counselling, 41 (1), s Thomsen, Rie (2014): A Nordic perspective on career competences and guidance. Career choices and career learning, NVL & ELGPN concept note, Oslo: NVL Mellem employability og social retfærdighed 17. september 2018


Download ppt "Bo Klindt Poulsen, VIA University College & Syddansk Universitet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google