Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtg ø relse om uddannelserne i den erhvervsfaglige f æ llesindgang bil, fly og andre transportmidler I medf ø r af § 4, stk. 1 og 2, i lov om erhvervsuddannelser,
Advertisements

Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Reform af erhvervsuddannelserne - de største nyheder og udfordringer for FOA LUPA-møde marts
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Praktikvejledertræf d. 28/9, 2015 Ny uddannelsesordning (PAU) Påbegyndelse: Januar 2016.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne?
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
VELFÆRDSTEKNOLOGI & INNOVATION KOMPETENCEMÅL 23: ELEVEN KAN SELVSTÆNDIGT ANVENDE RELEVANT VELFÆRDSTEKNOLOGI SAMT DELTAGE VED IMPLEMENTERING AF VIDEN OG.
Tilbud til alle på erhvervsuddannelserne – også de stærke. Vicedirektør Mette Selchau Mercantec.
Uddannelsesparathed Niels Nygaard Silkeborg Tekniske Skole.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Hvad betyder erhvervsuddannelsesreformen for voksne? Vicedirektør Mette Tram Pedersen.
EGU på bygge og anlæg Erfaringsseminar Korsør Produktionshøjskole, tirsdag d. 1 november 2011 Selandia EUC Sjælland Korsør ProduktionsHøjskole Byggeriets.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Nye SOSU – uddannelser Social- og sundhedshjælper Mål for ændringen: SOSU – hjælper: Løse borgernære opgaver indenfor følgende kompetenceområde: Professionel.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Online arbejdsmiljøuddannelse
Brobygning – EUD og efterskolerne
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Faglig udvikling i praksis 2017
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Bedømmelse og karakterer
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Velkommen til TECHCOLLEGE
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
Ass info dec. 2017/avi/rhe.
Social- og sundhedsuddannelserne
Hjælpeskema til bedømmelse i praktikken 2017
Program Introduktion Gennemgang af vores idé
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Valgfag Valgfri specialefag.
Tro på dig selv - det gør vi
En ny Forberedende Grunduddannelse
Læringskonsulenter Erhvervsuddannelserne
Fra GF 1 til GF 2 til hovedforløb og EUX
Fagmøde Naturfag, fysik og kemi September 2015
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Handlingsplan for øget gennemførelse
Bevægelse i skolen Fysisk aktivitet med høj intensitet øger BDNF i hjernen. Læring fremmes bedst, hvis aktiviteten er udfordrende, varieret og indebærer.
Praktik på Ernæring- og sundhedsuddannelserne
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen

Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Temadag Iværksættelse af talentudvikling
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Forældremøde.
Baggrund..
Talentudvikling SOSU elever.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
Udvikling af modeller og metoder til differentiering
Skoleudvikling i Praksis 1
Digitalisering af prøver i grundskolen
Forberedende ungdomsuddannelse – FGU
Ændring i praktikmål 6 for SSH
PÆDAGOGISK ASSISTENT UDD. 27/
Nyt fra ministeriet Billeddias
[klik og indsæt kommunenavn]
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Sundhed I den pædagogisk praksis
Undervisningsplanlægning
Præsentationens transcript:

Den pædagogiske assistentuddannelse (PAU) Høj niveau og Talentspor på hovedforløbene

Høj niveau og Talentspor på Den pædagogiske assistentuddannelse Generelt for alle – både EUD og EUV-elever: Hvad er talentspor? Talentspor er et særligt forløb for elever, der har en uddannelsesaftale. Talentsporet er et tilbud til elever, der har gennemført grundforløbet med et godt resultat og ønsker at tage resten af uddannelsen på højt niveau. Hvilke tiltag er der i reformen for de dygtigste elever? Der vil være tilbud om: - Eux-forløb på alle relevante uddannelser i alle fire hovedområder - Talentspor - Valgfag - Grundfag med mulighed for valg af højere niveau - Uddannelsesspecifikke fag på højere niveau september 2018

Uddannelsesspecifikke fag Talentspor er et uddannelsesforløb, hvor mindst 25% af fagene gennemføres på et højere niveau end det obligatoriske.  Hvis en elev vælger at tage sit hovedforløb på talentspor, skal han som minimum have samtlige udvalgte obligatoriske/bundne uddannelsesspecifikke fag på højere niveau = ekspertniveau. VIGTIGT: Valg af talentspor sker ved uddannelsens start og skal fremgå af uddannelsesaftalen. Eleven kan ligeledes både vælge talentspor til eller fra de første 14 dage af påbegyndt uddannelse.  Der er ikke knyttet specielle krav til praktikuddannelsen på talentsporet. september 2018

Talentspor PAU Nedenstående fire bundne uddannelsesspecifikke fag, som eleven skal have, hvis han vælger talentspor: Derudover kan eleven vælge mellem et og tre valgfri specialefag på højniveau/ekspertniveau, som dermed udgør en del af talentsporet. Dette er dog valgfrit. Bevægelse og idræt Natur og udeliv Sundhed i den pædagogiske praksis Digital kultur Rytmik, bevægelse og kroppens udtryksformer Det pædagogiske måltid og sundhed Digital pædagogisk praksis Naturen som pædagogisk læringsrum september 2018

Præstationsstandarder Præstationsstandarderne er hentet fra Bekendtgørelse om erhvervsuddannelser, Bek. nr. 367 af 19/04/2016 Vidensniveauerne i præstationsstandarderne definerer blandt andet med hvilken grad af selvstændighed en opgave kan løses! Når der arbejdes med Blooms taksonomi kan det være en god ide at kigge på følgende elementer i hvert fagmål: Brug af verber Grad af selvstændighed Opgaven/målets kompleksitet september 2018

Præstationsstandarder Begynderniveau § 34. I beskrivelserne af uddannelsesspecifikke fag i uddannelsesordningerne for de enkelte uddannelser skal de faglige udvalg anvende følgende præstationsstandarder: 1) Begynderniveau. Eleven kan løse en opgave og udføre en aktivitet i en kendt situation eller ud fra en kendt problemstilling eller kan udføre en mere kompliceret aktivitet under vejledning. På dette niveau lægges der vægt på personlig kompetence til at sætte sig ind i uddannelsens fundamentale kundskabs- og færdighedsområder og kompetence til at udvikle ansvarlighed og grundlag for fortsat læring. På begynderniveauet grundlægges ligeledes selvstændighed i opgaveløsning. september 2018

Rutineret niveau 2) Rutineret niveau. Eleven kan planlægge og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem i en rutinemæssig eller kendt situation og omgivelse, alene og i samarbejde med andre. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til selvstændigt at sætte sig ind i mere komplicerede problemstillinger og til at kommunikere med andre om løsningen heraf. Yderligere lægges vægt på fleksibilitet og omstillingsevne. september 2018

Avanceret niveau 3) Avanceret niveau. Eleven kan vurdere et problem, kan planlægge, løse og gennemføre en opgave eller aktivitet eller løse et problem også i ikke-rutinesituationer – alene eller i samarbejde med andre – under hensyn til opgavens art. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til at tage selvstændigt ansvar og vise initiativ samt kompetence til selv at formulere og løse faglige og sociale opgaver og problemer. Yderligere lægges vægt på kvalitetssans og kreativitet. september 2018

Ekspert niveau Stk. 2. Fag, der er beskrevet på avanceret niveau, kan beskrives med følgende yderligere præstationsstandard, som er valgfri for eleverne: Ekspertniveau. Eleven kan løse komplekse arbejdsopgaver og kan argumentere for valgte løsninger af opståede problemer. Der lægges vægt på evnen til at kunne bruge allerede opnåede kompetencer i en ny kontekst, på evnen til at arbejde med overblik og deltage i arbejdspladsens innovative processer. På dette niveau lægges vægt på den personlige kompetence til målrettet at kunne planlægge, tilrettelægge, udføre og evaluere arbejdsprocesserne således, at kvaliteten i processen og resultatet sikres. Endvidere lægges vægt på, at eleven kan vurdere og begrunde behovet for forbedringer af arbejdsprocesser, samt på at eleven kan kommunikere om sin faglighed i alle relevante sammenhænge. Dorthe Thybo Kudsk september 2018