Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Foreløbigt valg af uddannelsesønske

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Foreløbigt valg af uddannelsesønske"— Præsentationens transcript:

1 Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Alle elever skal tilkendegive et foreløbigt uddannelsesønske i november: Gymnasium 3-årig HF 2-årig Erhvervsuddannelse/EUX Eleverne har også en aktiv del i processen om parathedsvurdering – som forældrene ligeledes gerne skal involvere sig i! Eleverne skal sætte et, to eller tre krydser i deres forventede og foreløbige uddannelsesønske. Ønsket afkrydses på minuddannelse.net i løbet af november måned. Hvis eleven er i tvivl, er det muligt at afkrydse to eller tre muligheder. Tilkendegivelsen er ikke bindende, og eleverne skal til foråret i 8. klasse genoverveje, hvor krydserne skal stå. Valget afkrydses på

2 Faglige forudsætninger – 8. klasse
STX / HHX / HTX 3-årige gymnasiale uddannelser HF 2-årig gymnasial uddannelse Erhvervsuddannelse & EUX GENNEMSNIT PÅ 5 GENNEMSNIT PÅ 4 GENNEMSNIT PÅ 4* Eleverne får i oktober eller november deres første standpunktskarakterer, og de faglige forudsætninger beregnes ud fra et samlet gennemsnit heraf. De faglige forudsætninger for at kunne vurderes uddannelsesparat er: 5 i gennemsnit til de tre-årige gymnasiale uddannelser. 4 i gennemsnit til HF og EUD/EUX – først i 9. klasse vurderes de faglige forudsætninger til EUD/EUX ud fra optagelseskravet om 02 i dansk og matematik. *I 9. klasse vurderes de faglige forudsætninger til en erhvervsuddannelse ud fra adgangskravet om et gennemsnit på mindst 02 i dansk og 02 i matematik.

3 Personlige, sociale og praksisfaglige forudsætninger
Personlige forudsætninger Sociale forudsætninger MOTIVATION SELVSTÆNDIGHED ANSVARLIGHED MØDESTABILITET VALGPARATHED SAMARBEJDSEVNE RESPEKT TOLERANCE Praksisfaglige forudsætninger BL.A. PRAKTISKE FÆRDIGHEDER OG KREATIVITET ARBEJDSKENDSKAB VÆRKSTEDSFÆRDIGHEDER Eksempler på praksisfaglige forudsætninger (de tre punkter er blot et udpluk og nedslag i nogle af vurderingskriterierne). Praktiske færdigheder og kreativitet: Fx at kunne anvende redskaber og værktøjer – både fysiske og digitale – til at lave forskellige produkter (fx konstruktioner, kommunikationsmateriale mm.) Fx at være kreativ og opfindsom i løsningen af en opgave Arbejdskendskab: Fx at kunne overskue og planlægge arbejdstid Fx at kunne overholde regler og tilpasse sig rutiner (fx pauser og mødetid) Fx konstruktivt at deltage i klassens sociale fællesskaber Fx at kunne påtage sig en arbejdsrolle i gruppearbejde Værkstedsfærdigheder: Fx at kunne arbejde undersøgende og eksperimenterende i et værksted eller værkstedslignende miljø Fx at kunne tage ansvar for materialer og redskaber Fx at kunne orientere sig i et værksted og bevæge sig hensigtsmæssigt rundt

4 Arbejde på klassen… TOLERANCE RESPEKT VALGPARATHED SAMARBEJDE
MØDESTABILITET ANSVARLIGHED MOTIVATION SELVSTÆNDIGHED Vejleder arbejder med emnet uddannelsesparathed på klassen, og vi bruger bl.a. cases og ordkort med forklaringer og eksempler på, hvad begreberne betyder.


Download ppt "Foreløbigt valg af uddannelsesønske"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google