Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Forberedende ungdomsuddannelse – FGU

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Forberedende ungdomsuddannelse – FGU"— Præsentationens transcript:

1 Forberedende ungdomsuddannelse – FGU
Bedre veje til en ungdomsuddannelse – anbefalinger til regeringen, februar 2017 (ekspertgruppen) Tro på dig selv – det gør vi. Reform af de forberedende tilbud, maj 2017 (regeringen) Aftalen om bedre veje til uddannelse eller job, 13. oktober (regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti og de radikale Venstre) senere tiltrådt af Alternativet og Enhedslisten

2 Gennemgang af aftalen En ny uddannelsespolitisk målsætning (kort)
En sammenhængende kommunal ungeindsats (i hovedtræk) En ny Forberedende Grunduddannelse (FGU) FOKUS: Målgruppe, indhold, varighed, forløb, prøver… FOKUS: Skoler, økonomi (tilskud, taxameter), forsørgelse FOKUS: Kompetenceløft til medarbejdere og ledere Oprettelse af FGU

3 Aftalens hovedindhold
En ny uddannelsespolitisk målsætning En sammenhængende kommunal ungeindsats En ny Forberedende Grunduddannelse

4 En ny uddannelsespolitisk målsætning
Alle 25-årige skal have gennemført en uddannelse, være i uddannelse eller være i beskæftigelse. I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse 2017 2025 2030 83 pct. 85 pct. 90 pct. I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret 2017 2025 2030 48.000 38.000 24.000

5

6 En sammenhængende kommunal ungeindsats
Kommunernes ansvar Gør alle unge parate til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse Koordinér den samlede ungeindsats i den enkelte kommune på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen Opfølgende indsats Kontakt person PPR Misbrugs indsats Data Praktikplads opsøgning Job vejledning Ud dannelsesplan Mål gruppe vurdering Social indsats Ud dannelses vejledning

7

8

9

10 FOKUS: Målgruppe, indhold, varighed, forløb, prøver…

11

12 Opbygning af FGU Undervisningens niveauer Undervisningens organisering
Basis Afsøgningsforløb Erhvervs- grunduddannelse 2/3 praktik - 1/3 skole Produktions- grunduddannelse 2/3 produktion - 1/3 teori Almen grunduddannelse 2/3 teori - 1/3 praksis D-niveau E-niveau G-niveau Intro-niveau Almene fag FGU3-niveau FGU2-niveau FGU1-niveau Intro-niveau Faglige temaer

13 Faglige temaer Kontor, handel og forretningsservice
Handel og kundeservice Turisme, kultur og fritid Musisk og kunstnerisk produktion Fødevarer, jordbrug og oplevelser Mad og ernæring Miljø og genbrug Jordbrug, skovbrug og fiskeri Omsorg, sundhed og pædagogik Omsorg og sundhed Teknologi, byggeri og transport Byg, bolig og anlæg Kommunikation og medier Motor og mekanik Service og transport Industri (plast, metal mm.) Kategoriseringen refererer til erhvervsuddannelsernes fire hovedområder.

14 Mål for faglige temaer FGU præstationsstandarder (uddrag) FGU1 FGU2
Niveau FGU præstationsstandarder (uddrag) FGU1 Eleven kan medvirke til produktion/service i et professionelt miljø i kendte situationer og under vejledning. FGU2 Eleven kan med begyndende selvstændighed og ansvarlighed gennemføre produktion/service i et professionelt miljø i kendte situationer eller kan udføre mere kompliceret produktion/service under vejledning. FGU3 Eleven kan planlægge og gennemføre produktion/service i et professionelt miljø i en rutinemæssige eller kendt situation, alene og i samarbejde med andre. Mål for viden, færdigheder og kompetencer (uddrag) Eleven har viden om: Eleven har færdigheder i: Elevens kompetencer: Materialers egenskaber og anvendelse Fagsprog, der hører til produktionen Anvendelse af materialer Anvendelse af redskaber og maskiner inden for fagområdet Kvalitetssikring af proces og produkt Sikring af miljømæssige hensyn

15 Almene fag Skal udbydes: Dansk (intro, G, E, D)
Dansk som andetsprog (intro, G, E, D) Engelsk (intro, G, E, D) Identitet og medborgerskab1 (G) Matematik (intro, G, E, D) Naturfag (intro, G, E, D) PASE2 (G) Samfundsfag (intro, G, E, D) Kan udbydes: Teknologiforståelse (G) 1 Identitet og medborgerskab arbejder med unges identitetsudvikling og medborgerskab og henter elementer fra fx filosofi, religion, historie, psykologi, motion og sundhed. 2 PASE består af Privatøkonomi, Arbejdspladslære, Samarbejdslære, Erhvervslære.

16 Mål for almene fag Uddrag af eksempel for naturfag G-niveau E-niveau
D-niveau Eleven har viden om: enkle undersøgelsesmetoder forskellige undersøgelsesmetoder og deres anvendelsesområder forskellige undersøgelsesmetoder, herunder kvalitative og kvantitative undersøgelser Eleven har færdigheder i: at udføre enkle beregninger at udføre beregninger i forbindelse med naturfaglige undersøgelser selvstændigt at udføre og vurdere mere komplekse beregninger i forbindelse med naturfaglige undersøgelser Elevens kompetencer efter gennemført forløb omfatter: præsentation af resultater af enkle undersøgelser præsentation og kritisk stillingtagen til resultater af undersøgelser metodisk korrekt præsentation og kritisk stillingtagen til resultater af undersøgelser

17

18

19

20 FOKUS: Skoler, økonomi (tilskud, taxameter), forsørgelse

21

22

23

24

25 FOKUS: Kompetenceløft til medarbejdere og ledere

26

27

28

29

30 Oprettelse af FGU Skoler
Balance mellem geografisk nærhed og fagligt bæredygtige miljøer Ca. 90 skoler, hvoraf op imod en tredjedel vil være institutioner Det præcise antal institutioner og skoler fastlægges på baggrund af lokal proces. Der forventes flere skoler i de større kommuner og ingen skoler i kommuner, hvor der ikke er tilstrækkeligt elevgrundlag. Hver institution får et geografisk dækningsområde bestående af et antal kommuner Institutionen har udbudspligt i dækningsområdet Hver institution har én bestyrelse og én øverste leder. Der skal være pædagogisk ledelse på alle skoler Alle tre spor skal som udgangspunkt findes på alle skoler Institutionerne er statsligt selvejende Kilde: UVM

31 FGU – kortet Den videre proces… 27 institutioner I alt 88 udbudssteder
De første bestyrelser skal beslutte bl.a. Konkrete placeringer Faglige retninger

32 ”Institutionerne skal huse FGU, som samler og forbedrer de eksisterende forberedende tilbud, således at der bygges videre på de nuværende tilbuds viden, erfaringer og pædagogik, ligesom ansatte og eksisterende bygninger, herunder særligt fra produktionsskolerne, vil være grundpillen i de nye FGU-institutioner.” Aftalen s. 23

33

34

35

36


Download ppt "Forberedende ungdomsuddannelse – FGU"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google