kommunikationskompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Advertisements

Sprogbaseret læring i naturfag
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
(før), Under og efter læsning
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Ny skolehverdag Støvring Gymnasium Mål med projektet  - at eleverne i høj grad får den bekendtgørelsesfastsatte.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Smag og fordybelse En teaser om virksomhedsformer MADLEJR Majbritt Pless Peter Brodersen UCL 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Center for læring i natur, teknik og sundhed Den naturfaglige prøve.
Væksthus for netbaserede undervisning v. Robin Leutert og Camilla Nørgaard.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Modul 2.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et pilotprojekt på naturskolen
ET INNOVATIONSFORLØB OM MOBILITET
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dronninglund 2/2-05.
Michael Svendsen Pedersen Lektor emeritus
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Velkommen.
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner

Bilag 2: Oversigt over forløbet
Forberedelse til eksamen
Oplæg d. 8/ Egaa Gymnasium
Portfolioprojekt i 1b, NAG
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Fremlæggelse af 1. deltagelsespligtigtopgave
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Præsentationsportfolio
Sund Mund til Byens børn
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Lektion 1B Formålet med denne lektion er at gøre eleverne opmærksomme på, at et stærkt fællesskab i klassen/på skolen handler om det gode kollegaskab.
Geografi Geografi omhandler samspillet mellem mennesker og natur og konsekvenserne heraf, som det kommer til udtryk gennem naturgrundlagets udnyttelse,
AT og humanistiske metoder
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Teopæd og den afsluttende opgave
International økonomi for matematikere
SMTTE modellen Sammenhæng Tiltag Mål Evaluering Tegn
MUNDTLIG FREMSTILLING
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Progression sprogbaseret undervisning
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Billedbøger i begynder-undervisningen i engelsk
En introduktion af Otto
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
Undervisningsplanlægning
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

kommunikationskompetence Sprog og kommunikation i naturfagene

Indhold Kommunikationskompetencen FFM Sprogets rolle i naturfag og naturvidenskabens særlige sprog Den faglige dialog i et undersøgelsesbaseret klasserum - forskellige didaktiske modeller Derewiankas snegl Forskerføtter og leserøtter Paula Rogovin

Hvorfor er det sproglige så vigtigt? ”At udvikle talt og skreven literacy indenfor et bestemt fag er ikke kun en nøgle til at klare sig godt i test inden for bestemte emner, men det er også (…) nøglen til effektivt at kunne tilegne sig viden” ( Pauline Gibbons, 2009)

Historisk udvikling af naturfag

Kommunikationskompetencen i natur/teknologi

Kommunikationskompetencen i fysik/kemi, biologi og geografi

Ikke alle typer ord er lige svære Niveau 1 navneord eksempler 1.1 Fagspecifikke ord Atmosfærisk luft, petriskål, burette, frøhvide, kimplante reagensglas   klassifikationssystemer Solsystem, frøplante, korsblomstfamilien, stjerner, magmabjergarter Niveau 2 procesord Temperaturstigning, fordampning, smeltning, iltes, Temperaturstigning, fordampning, smeltning, spiring Kan ikke defineres ved direkte iagttagelse Lysprocesser, fusion Niveau 3 begreber Med forskellig betydning i hverdag og naturvidenskab Energi, kraft, salt, fotosyntese, klorofyl, respiration, Celle Niveau 4 Matematiske ord og symboler  a, å, p

Sprogets rolle i undervisningen i naturvidenskab Sprog som mål: Læring af naturvidenskab er at lære naturvidenskabens særlige sprog, ord, talemåder, genrer og registre Sprog som middel Til læring: elevernes meningsskabelse sker i sproget Kommunikations-middel i undervisningen

Naturvidenskabens forkærlighed for nominalisering Nominalisering = at omdanne en ”handlende agent” + verbum til navneord/en kompakt nominalgruppe F.eks. Lyset falder ind… -> lysindfaldet… Prøv evt. at omskrive til en mere elevvenlig form uden brug af nominalisering ”Energiomdannelsen er forbundet med en temperaturstigning af kølevandet og intensiveret fordampning. Vanddampens energiindhold i form af termisk energi transformeres efterfølgende via turbinesystemet.”

Samtale-mønstret Inkvisition/IRE (fx Rowe, 1974, Lemke 1992) Initiering Strukturering (læreren) Ofte spørgsmål fra læreren) ….(wait-time 1) 2. Respons (elev) …(wait-time 2) 3. Evaluering (læreren) Wait-times typisk 1 sek – eller mindre!

Ventetid der virker (Mary Budd Rowe, 1974) Længere elevsvar (fra 3 til 28 ord i gennemsnit) Færre elever svarer forkert Svarende bliver kvalitativt bedre, mere spekulative og mere argumenterede ud fra evidens Eleverne begynder at lytte til hinanden (fremfor blot til læreren) Eleverne stiller flere spørgsmål og kommer med mere produktive forslag (fx til forsøg) Læreren stiller færre spørgsmål Læreren stiller mere varierede og ofte mere åbne spørgsmål Lærernes forventninger til tidligere stille og langsomme elever blev mere positive

Naturvidenskabelig undervisning med fokus på sprog som læringsredskab Giv tid/rum/anledning til, at eleverne kan tale, skrive, diskutere, hypotetisere m.m.om faglige ideer Brug af spørgsmål til eleverne: Spørgsmål: åbne, autentiske spørgsmål. Rettet mod forklaring, argumentation… Giv tid – til omtanke, nabo-drøftelse m.m. (Rowe’s studier af Wait-time) Undgå triadisk (I-R-E) dialog Bevidst brug af flere repræsentationsformer (Dolin)/multimodalitet (Kress) Skrivning som et særligt kraftfuldt individuelt tænkeredskab (Emig, Britton) Kobling mellem hverdagssprog og videnskabssprog (Solomon) Eksplicitér kriterier for god forklaring, argumentation, rapporter…(Gilbert, Osborne, Sutton)

Planlægningsmodel Derewiankas snegl Beverly Derewianka udviklede Sneglen for bl.a. at kunne svare på disse to spørgsmål: ”How to get language out of ’the language block’ and into the curriculum? How to promote purposeful interaction between speaking, listening, reading and writing?” (Derewianka 2004:81)

Den inderste ring – felt (field/indhold), handler om skiftet fra hverdagsviden til skoleviden: Fra hverdags viden (common sense) om et eller andet fx sten i naturen eller ”tekstens særlige hvad” à mere akademisk viden à mere teknisk og generaliseret viden og endelig til à abstrakt og metaforisk viden om ”sagen” Den mellemste ring – relation (tenor), handler om elevernes, elevens og lærerens roller: Eleven starter som opdager, observatør og rapportør af feltets ”hvad” (CL) à Lærling à Samarbejdspartner (CL) à Uafhængig forfatter/informeret kritiker. Læreren modellerer og støtter - skifter rolle fra guide à medudforsker à koordinator à demonstrerende ekspert à konsulent. Dvs. mere og mere ansvar overlades efterhånden til eleven. Den yderste ring – måde (mode), handler om sproget: Fra usystematisk hverdagssprog der følger konkret handling til læring om hvordan viden om ”sagen” præsenteres i mundtlig form og skriftligt i feltnoter, referat eller måske mindmaps - stilladseret læsning og skrivning ->Klassificeringsaktiviteter -> fremlæggelser og diskussioner ->analyser -> øget kontrol med det skriftlige udtryk så eleven til sidst mestrer at skrive fagligt i den ønskede teksttype og ikke mindst kan reflektere over proces og produktion samt fremtidigt brug af tilsvarende fremstillingsform.

Oplevelse Handling Faglig skrivning konstruktion Faglig læsning dekonstruktion Fastholdelse rekonstruktion Undersøge transformation

Forskerføttermodellen

Paula Rogovin  https://urskola.se/Produkter/164727-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Manhattan-New-School Hun omsætter John Deweys ´learning by doing´ - teorier om erfaringsdannelse og tænkning - til konkret skolepraksis og er meget optaget af, hvordan man kan danne og uddanne børn til demokrati og gøre dem til kritisk tænkende og socialt bevidste samfundsborgere. Rogovins undervisning baserer sig på og tilrettelægges med afsæt i børnenes spørgsmål. Hun relaterer til de faglige mål og inddrager fagfaglige elementer undervejs i børnenes udforskningsproces, således at fagenes mål og planer tilgodeses.

Arbejdsformer og metoder Viden kan søges fra mange forskellige informationskilder såsom fagbøger, ordbøger, skønlitteratur, poesi, aviser, musik, kunst, mad/fødevarer, emballage, personer, internettet, teaterstykker, plakater etc. Denne viden kan have varierede udtryksformer (Rogovin, 2001).

”Sprogtræning, dansk som 2 ”Sprogtræning, dansk som 2.sprog og naturfaglig forståelse” - Elever fra Herstedlund skoles overbygning: 8.Y og 8.X. Gode råd: Fra lærer og pædagog til lærer og pædagog: ”Sproglig opmærksomhed er væsentlig, især i naturfagene, hvor der traditionelt ikke har været arbejdet så meget med dette emne. Man opnår de bedste resultater, når der arbejdes med mindre grupper.” Fra pæd. udviklingskonsulent til lærere og pædagoger: ”Det er mødet mellem de 2 professioners kompetencer, der gør samarbejdet ligeværdigt. Lærere og pædagoger skal være sammen i et team evt. årgangsteam om at planlægge og evaluere undervisningen. Logistikken kan være svær men er nødvendig. Ydermere er det vigtigt at koordinere og definere den enkeltes rolle i samarbejdet”.

Litteratur og links Derewianka, B. (2004): Rocks in the Head - Children and the Language of Geology Genrepædagogik –og andre nye veje i læse-og skriveundervisningen. Hans Reitzel 2016 : ”Vilde med sten: Indskolingsbørn på opdagerfærd i geologiens sprog” (oversættelse af Derewiankas originale artikel ”Rocks in the head”. VIA-Systime/Hans Reitzel 2016 Rowe, M.B. (1986): Wait time – When Slowing Down May be a Way of Speeding Up! Journal of Teacher Education, 37, s. 19-25. Shool Science and Mathematics Association Wellington, J., Osborne, J. (2001): Language and Literacy in Science Education. Open University Press, Buckingham Undersøkende naturfag ute og inne – Forskerføtter og leserøtter. Udgivet af Naturfagsenteret, 1/2010 http://www.naturfagsenteret.no/binfil/download.php?did=6470 Links http://www.avestergaard.com/didaktisk-design.html Mette-Maria Rydén:Tillæg til oversættelse og kapitler i bogen Genrepædagogik –og andre nye veje i læse- og skriveundervisningen. En skematisk udgave af ”Sneglehusmodellen” http://www.mettemariaryden.dk/upl/website/sneglehusmodellen/TillgTOMTskematilplanlgningafegneforlb1.pdf Samlet didaktisk skema over undervisningsforløbet ”Rocks in the head”/dansk oversættelse: ”Indskolingsbørn på opdagerfærd i geologiens sprog”. Skemaet er en gengivelse af sneglehusmodellen sat på skema http://www.mettemariaryden.dk/upl/website/sneglehusmodellen/Tillgtilkap.3og4Didaktiskskemaoversneglehusforlbet.pdf Forskerføtter og leserøtter http://www.naturfagsenteret.no/prosjekt/vis.html?tid=2075868 Manhattan New School, Paula Rogovin. Produktionsår:2011 Längd:28:03 Tillgängligt till:30 juni 2017 https://urskola.se/Produkter/164727-Jakten-pa-det-demokratiska-klassrummet-Manhattan-New-School