Anerkendende pædagogik 1.bx 2014-2015
Hvad er det? At anerkende kan både betyde at påskønne og at acceptere. Det har været en udfordring at finde en præcis definition, men et sammenkog giver: At anerkende kan både betyde at påskønne og at acceptere. At påskønne positive ting At acceptere udfordringer Anerkendende pædagogik kan bidrage til at skabe et miljø, hvor der arbejdes med - og bygges videre på forskelle, frem for at benægte at forskellene har betydning. Ærlighed i den personlige kommunikation 16.3.2015 Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen
Kendetegn Kendetegn ved en anerkendende kultur: mangfoldighed kreativitet og innovation kort vej fra idé til handling gå-på-mod rum for udvikling prioritering af de menneskelige processer Ærlighed 16.3.2015 Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen
Fra mangeltænkning til ressourcetænkning: http://www. lederweb Fra mangeltænkning til ressourcetænkning: http://www.lederweb.dk/ Strategi/Organisationskultur/Artikel/94647/9-grundprincipper-i-anerkendende-ledelse 16.3.2015 Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen
Hvorfor? - At øge fokus på muligheder og styrker, frem for at fokusere på mangler og fejl. - en præcisering af hvordan man styrker relationen mellem kursist og lærer i den nye lærerrolle. - Vores kursister er reelt meget forskellige, og det kunne være spændende bevidst at arbejde med at gøre det til en fordel - Anerkendende kommunikation kunne måske også bruges i det fælles klasserum, og på den måde kunne nogle af gevinsterne ved de individuelle samtaler måske trækkes med ind i klassen? Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen 16.3.2015
Hvordan arbejder vi med anerkendende pædagogik? - ved kaffemøde med klassen lagde vi specifikt vægt på, hvad vi/klassen kan gøre i fællesskab, fremfor hvilke regler kan vi nedlægge (f.eks. i forhold til, hvor meget og hvordan man kommer for sent). - to runder individuelle samtaler, med udgangspunkt i alt det, som fungerer og derudfra talt om områder for udvikling. - Grundet teamets forskellige andre udfordringer har vi ikke fået arbejdet med anerkendende pædagogik i det omfang vi havde håbet på. Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen 16.3.2015
Hvad har vi opnået? Det er jo altid svært at svare på, idet man ikke har mulighed for at prøve den samme klasse med de samme mennesker endnu en gang med en anden tilgang. Vi mener selv at have øvet os på at sige tingene som de er. At tage udgangspunkt i den konkrete situation der er, og se på hvordan den reelt kan forbedres. Tonen er god kursisterne i mellem i 1.bx. Om det skyldes arbejde med anerkendende kommunikation fra lærernes side er et åbent spørgsmål . Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen 16.3.2015
Hvad har vi ikke opnået? Vi har reelt ikke arbejdet super-systematisk med anerkendende kommunikation. Men vi har været enige om, at det var et interessant område, og noget vi havde lyst til at arbejde med. 16.3.2015 Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen
Refleksioner Anerkendende kommunikation er ikke tydeligere/klarere end de redskaber, vi allerede havde. Det er stadig luftigt og flyvsk, hvad det egentlig vil sige i praksis – men det understreger dog respekten for den enkelte som vigtig. Vi kan se i litteraturen, at anerkende ikke (kun) betyder at være positiv, men også at være autentisk, ærlig og troværdig med respekt for den man taler med og dennes autonomi. Vi har diskuteret, hvordan man kan sætte grænser, markere normer o.lign, på en anerkendende måde – det er ikke udfordrende at være anerkendende, der hvor det hele fungerer, men at finde en anerkendende måde at gå til situationen på, når det ikke fungerer er vanskeligere. Hvad er det nye? Kunne man spørge Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen 16.3.2015
Muligt videre arbejde Man kunne evt. tilrettelægge et fagligt forløb, som bevidst trak på kursisternes forskellige kompetencer, så alle fik mulighed for at opleve, at de bidrager til fællesskabet. Man kunne skrive gode spørgsmål og indgangsvinkler ned til, hvordan man kan tage den svære samtale med en kursist på en anerkendende måde. 16.3.2015 Teamet for 1.bx: Christina Johansen, Anne Værnholt Olesen, Bente Dalsgaard/Lone Bentzen